گروه بورس: رئیس نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار بورس بین‌المللی انرژی ایران که در آن کالاهایی مانند برق، نفت و حامل‌های انرژی دادو ستد می‌شود در پاییز امسال خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، پس از تلاش برای راه‌اندازی بورس نفت، این بار قرار است بورس انرژی به‌صورت یک بورس مستقل و بین‌المللی از پاییز امسال آغاز به کار کند و در این بورس تمام محصولات نفتی، برق و حامل‌های انرژی عرضه شود. محمود خواجه‌نصیری، رئیس نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری از آغاز به کار این بورس از آذرماه امسال خبر دادو گفت: بورس انرژی ایران که یک بورس بین‌المللی و فرامنطقه‌ای است از آذرماه امسال پس از پذیره‌نویسی عمومی در مهر ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود:این بورس به‌صورت یک شرکت مستقل فعالیت خواهد کرد و 60 درصد سهام آن متعلق به نهاد‌های مالی نظیر بانک‌ها، بیمه‌ها، مؤسسات اعتباری و سرمایه‌گذاری هاست، 20 درصد آن به فعالان بخش نفت و گاز و نیرو اختصاص دارد و 20‌درصد باقیمانده نیز از اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه به‌صورت عمومی پذیره‌نویسی خواهد شد. وی گفت: تمام معاملات نفتی فراورده‌های آن و حامل‌های انرژی از بورس کالای ایران به بورس جدید منتقل می‌شود. خواجه نصیری تاکید کرد: پس از پذیره‌نویسی عمومی این شرکت ساختمان جدیدی خریداری خواهد کرد و در مرحله بعد با خرید یک نرم‌افزار معاملات ویژه انجام معاملات انرژی به‌صورت رسمی فعالیت‌ آن آغاز می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که این بورس تحت نظارت چه سازمانی فعالیت خواهد کرد؟ گفت:بورس بین‌المللی انرژی ایران طبق قانون تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است ضمن اینکه برای وزارت نفت و نیرو نیز به‌عنوان اپراتور‌های اصلی جایگاه مستقلی درنظر گرفته خواهد شد. به گفته وی، معاملات کاغذی و فیوچرز انرژی نیز یکسال پس از آغاز رسمی معاملات انجام خواهد شد.

خبر‌های خوش مهرماه

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران هم، پاییز امسال را زمان آغاز به کار بورس انرژی اعلام کرد و گفت: خبرهای خوش درباره بورس انرژی مهرماه اعلام می‌شود. به گزارش مهر، میرفتاح قره‌باغ گفت: تشکیل بورس انرژی، پشتوانه و تضمین محکمی برای خرید برق از بخش خصوصی خواهد بود.ضمن اینکه هم‌اکنون وضع خرید و فروش برق یک روند طولانی است به‌طوری که تولیدکنندگان برق را به مدیریت شبکه برق ایران می‌فروشند و از همانجا هم می‌خرند که این کار روند را طولانی کرده است.

کد خبر 140629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز