علی ابراهیمی: گذری بر بازار مواد پروتئینی در آستانه ماه مبارک رمضان بیانگر سیر صعودی قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ است.

مواد پروتئینی

طی سال‌های گذشته با فرارسیدن ماه مبارک رمضان دست‌اندرکاران تنظیم بازار با اجرای طرح ضیافت و افزایش عرضه این فراورده‌ها به نرخ مصوب تلاش می‌کردند تا افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا در این ایام را مهار کنند. اما بررسی قیمت این فراورده‌ها طی چند هفته اخیر بیانگر افزایش بی‌رویه قیمت‌هاست. گرچه هر‌ساله در این ایام افزایش نسبی قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم اما امسال متأثر از آزاد‌سازی قیمت‌ها و مباحث مطرح در زمینه خروج برخی از این فراورده‌ها از قیمت‌گذاری دولتی، شیب افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ تند‌تر شده است.

گوشت قرمز ازجمله اقلام پروتئینی است که تا چند ماه پیش متأثر از افزایش واردات نه‌تنها افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده بود بلکه قیمت برخی انواع این فراورده مانند گوشت گوسفندی سیر نزولی قیمت‌ها را شاهد بود.

با وجود این طی چند هفته اخیر شیب افزایش قیمت گوشت‌قرمز گوساله و گوسفندی در خرده‌‌فروشی‌های سطح شهر تندتر شده است به‌نحوی که اکنون قیمت گوشت در بازار تا 26هزار تومان برای برخی انواع گوشت گوسفندی افزایش یافته است.
با این شرایط در بازار خرده‌فروشی سطح شهر تهران نرخ هر کیلوگرم سردست و گردن منجمد گوساله برزیلی 8 هزارو 100 و ران منجمد 8‌هزار و 200، سردست 11‌هزار‌و900، ماهیچه پلویی 14‌هزار، قلوه‌گاه رولتی 10‌هزار و 500، ماهیچه لقمه 14‌هزار، استیک 15‌هزار و 600، بیفتک ‌15هزار و 600، خورشتی 13‌هزار و 100و گوشت چرخ‌کرده گوساله به کیلویی 10‌هزار و 900‌تومان افزایش یافته است. همچنین به‌گزارش ایسنا، بررسی قیمت انواع گوشت بره در بازار نیز بیانگر سیر صعودی قیمت‌هاست به‌نحوی که نرخ هر‌کیلوگرم گوشت شقه‌ بره 15‌هزار و 700، چرخ‌کرده مخلوط 30‌درصد گوسفند 70‌درصد گوساله 11‌هزار و 200، قلوه‌گاه با استخوان بره 10هزار و 700، قلوه پاک‌شده بدون استخوان بره 11‌هزار و 400، گردن آبگوشتی 13‌هزار و 900، سردست گوسفندی 19‌هزار و 900، ماهیچه سردست 21‌هزار، راسته بدون استخوان 25‌هزار و 400، سر‌دست 20‌هزار و 900، ران بشقابی 21‌هزار و 300، ماهیچه پلویی ران 22‌هزار و 700، ران کامل 19‌هزار و900 و راسته با استخوان به 17‌هزار تومان رسیده است.

پیشتازی تخم‌مرغ

بر‌خلاف سال‌های گذشته که با فرارسیدن فصل گرما و کاهش مصرف تخم‌مرغ قیمت این فراورده با افت چشمگیری مواجه می‌شد، امسال متأثر از برخی مشکلات ناشی از شیوع آنفلوانزای مرغی، قیمت این محصول در آستانه ماه مبارک رمضان حتی با افزایش شدید گرمای هوا بالا مانده است. با وجود این اکنون نرخ هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به حدود 7‌هزار تومان افزایش یافته و عرضه اندک این فراورده در برخی مراکز عرضه مستقیم به نرخ بیش از 5‌هزار تومان نیز تأثیر چندانی در کاهش قیمت‌ها و ثبات بازار نداشته‌است. از سوی دیگر افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصول موجب شده است تا اکنون بسیاری از مراکز فروش نسبت به افزایش عرضه تخم‌مرغ‌ شکسته و فاقد کیفیت اقدام کنند که این امر سلامتی مصرف‌کنندگان را به مخاطره می‌اندازد.

مرغ هم پر کشید

شاید بتوان گوشت مرغ را ازجمله اقلام پروتئینی قلمداد کرد که طی چند ماه اخیر از ثبات نسبی قیمت برخوردار بوده است با وجود این از چندی پیش درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت کف این فراورده مطرح و با سیر صعودی قیمت‌ها اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ به بیش از 3‌هزار و 500‌تومان در خرده‌‌فروشی‌های سطح شهر افزایش یافته است. شاید بتوان علت این افزایش قیمت را در اجرای سیاست خرید و ذخیره‌سازی قیمت مرغ به نرخ مصوب قلمداد کرد. این در حالی است که چندی پیش برخی مسئولان از خروج گوشت مرغ از دایره قیمت‌گذاری دولتی و بی‌قیمت شدن این فراورده خبر داده بودند اما اخیرا قیمت کف خرید مرغ از تولید‌کننده 2‌هزار و 900‌تومان اعلام شده است. حسین مدرس خیابانی، قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، میانگین نرخ خرده‌فروشی مرغ در سطح بازار را 3‌هزار و 37 تا 3‌هزار و 345‌تومان اعلام کرده است.

جای نگرانی نیست

به‌رغم افزایش نسبی قیمت انواع فراورده‌های پروتئینی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت برای ماه رمضان به اندازه کافی وجود دارد اعلام کرده است که مردم نباید در این زمینه نگران باشند. سعادت‌الله عباسی با اعلام اینکه گوشت‌مرغ، گوشت قرمز، شیر و فراورده‌های آن به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز مصرف وجود داشته و هرگونه نگرانی در این زمینه بی‌مورد است، افزود: اکنون سالانه یک‌میلیون و 600‌هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و در خرداد ماه نیز 96‌میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفت که این، یک رکورد نسبت به سال‌های قبل محسوب می‌شود.

کد خبر 140557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز