مرغ و تخم مرغ برخلاف گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و گاو که این روزها روند نزولی قیمت در بازار را تجربه می‌کند، از روزهای پایانی سال گذشته با افزایش قیمت مواجه شده است؛

تخم مرغ

 افزایش قیمتی که هنوز نیز ادامه داشته و موجب شده است تا هر شانه تخم‌مرغ نرخ بیش از 6‌هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت هر کیلو‌گرم گوشت مرغ نیز به مرز 4‌هزار تومان نزدیک شود؛ افزایش قیمتی که در آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در آخرین هفته منتهی به 27 اسفند 89 نیز به آن اشاره و اعلام شده بود که بهای تخم‌مرغ و گوشت مرغ به‌ترتیب با 3/2و 5/9درصد افزایش مواجه شده است.

براساس این گزارش بهای تخم‌مرغ در مدت مذکور به شانه‌ای 42‌هزار ریال تا 60‌هزار ریال افزایش یافت، با این وجود مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی با اشاره به روند تولید و واردات تخم‌مرغ از ثبات قیمت این فراورده در ایام نوروز خبر دادند. این در حالی بود که نرخ مرغ و تخم مرغ در این ایام نه تنها کاهش نیافت و تثبیت نشد بلکه سیر صعودی قیمت این محصولات ادامه یافت، به‌نحوی که در روزهای 12 و 13 فروردین به‌دلیل افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، قیمت این فراورده در اغلب استان‌های کشور افزایش یافت و در برخی شهرهای بزرگ و کوچک به بیش از 4‌هزار تومان رسید. همچنین عرضه محدود تخم‌مرغ در برخی مراکز عرضه مستقیم شهر تهران با توجه به کاهش عرضه این محصول در خرده‌ فروشی‌های سطح شهر تأثیر چندانی در کاهش یا تثبیت قیمت تخم‌مرغ نداشت و موجب شد تا نرخ هر شانه تخم‌مرغ حتی پس از تعطیلات نوروزی نیز به بیش از 6‌هزار تومان افزایش یابد.

افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در حالی صورت گرفته است که پیش از این دست‌اندرکاران تنظیم بازار با استناد به ذخایر مطلوب و واردات این فراورده‌ها و میزان تولید داخل نوید بازاری آرام را برای این فراورده‌ها در شب عید و پس از تعطیلات نوروزی داده بودند؛ اما سیر صعودی قیمت این فراورده‌ها گواهی بر ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار حتی با واردات تخم مرغ از برخی کشورهای همجوار مانند ترکیه بود.

کاهش قیمت گوشت قرمز

با وجود افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، روند نزولی قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در بازار که پیش از فرا رسیدن تعطیلات نوروزی آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. به گفته بسیاری از عرضه‌کنندگان گوشت قرمز در سطح شهر، افزایش واردات گوشت منجمد و دام زنده به کشور موجب شده تا با وجود کاهش میزان تولید داخل این فراورده‌ها، قیمت‌ها روند نزولی به‌خود گیرد. این کاهش قیمت در خرده‌فروشی‌های سطح شهر مشهود است، به‌نحوی که نرخ هر کیلو گرم گوشت گوسفندی با استخوان به 13‌هزار و 500 تومان و گوشت تازه گوساله به 11‌هزار و گوشت گاوی به 10‌هزارو 500‌تومان کاهش یافت. همچنین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در آخرین هفته منتهی به سال‌90 نیز بیانگر آن است که در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفندی معادل 0/1درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0/9‌درصد کاهش داشته است.

کد خبر 131572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز