علی ابراهیمی: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بازار مواد پروتئینی با نوسان قیمت مواجه است.

گوشت

 با این شرایط نرخ گوشت قرمز گوسفندی و گاوی که طی چند ماه گذشته با افزایش مواجه شده بود در چند هفته گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده در حالی که با وجود کاهش نرخ تخم مرغ، قیمت گوشت مرغ که در دو ماهه گذشته سیر صعودی به‌خود گرفته، همچنان بالا مانده است. به گفته برخی فعالان بازار، کاهش شدید قیمت گوشت قرمز متأثر از واردات گسترده این محصول و عرضه گوشت‌های گوسفندی و گاوی وارداتی در بازار بوده است اما در زمینه گوشت مرغ نه تنها کاهش مشهودی در قیمت‌ها صورت نگرفته بلکه احتمال افزایش بیشتر نرخ این محصول با توجه به بازار عرضه و تقاضا در روزهای پایانی سال نیز وجود دارد.

شاید بتوان گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ را با توجه به جایگاهی که در سبد مصرفی خانوار دارد از جمله کالاهایی تلقی کرد که با بیشترین نوسان قیمت در 10ماهه سپری شده امسال همراه بوده است. با این وجود آمارها نشان می‌دهد که گوشت قرمز طی سال‌جاری سرآمد افزایش قیمت‌ها در بازار مواد پروتئینی بوده است. اما بازار این روزهای مواد پروتئینی حاکی از آن است که اکنون قیمت گوشت قرمز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است گرچه نرخ مرغ همچنان بالا مانده و تخم مرغ نیز روند نزولی قیمت را طی می‌کند.

قیمت گوشت قرمز در سراشیبی

در چند هفته گذشته نرخ انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی کاهش یافته به‌نحوی که قیمت هر کیلوگرم گوشت ران و ماهیچه گوسفندی که در چند ماه گذشته از مرز 20هزارتومان نیز گذشته بود اکنون در فروشگاه‌های سطح شهر به 16هزار و 500 تومان کاهش یافته است. همچنین نرخ گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه نیز از 15هزار و 500 به 14هزارتومان و چرخ کرده مخلوط قلوه‌گاه از 10 هزار به 8هزارتومان و هر کیلوگرم جگر سیاه گوسفندی به 19هزارو500 تومان کاهش یافته است. بررسی قیمت گوشت گاوی نیز بیانگر روند نزولی قیمت‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر است. با این شرایط نرخ هر کیلو گوشت گوساله لخم که پیش از این بیش از 14هزارتومان بود اکنون به 12هزارتومان کاهش یافته و گوشت گوساله مخلوط نیز با 2هزارتومان کاهش قیمت نسبت به گذشته به نرخ 10هزارتومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود. همچنین نرخ راسته گوساله تمیز شده به 16هزارو فیله گوساله تمیز شده به 21هزار و 500 تومان کاهش یافته است.

بایکوت گوشت‌های آفریقایی

از سوی دیگر در حالی که بسیاری از فعالان بازار، کاهش اخیر قیمت گوشت قرمز را متأثر از سیاست‌های اتخاذ شده برای تنظیم بازار مواد پروتئینی و واردات گوشت قرمز قلمداد می‌کنند، تازه‌ترین خبرها از عدم‌موافقت سازمان دامپزشکی با واردات گوشت‌های آفریقایی است. جایی که سازمان دامپزشکی در پاسخ به یک مقام کنیایی مبنی بر امضای قرارداد صادرات ماهانه یک هزار تن گوشت شرکت دولتی کنیا موسوم به کی. ام. سی به ایران اعلام کرده، تاکنون هیچ‌گونه موافقت بهداشتی واردات گوشت از کشور کنیا یا سایر کشورهای آفریقایی از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام نشده است.

کاهش قیمت تخم مرغ، سرآمدی گوشت مرغ

بررسی بازار خرده فروشی گوشت مرغ و تخم مرغ نیز نشان می‌دهد طی چند هفته اخیر در حالی که قیمت تخم‌مرغ در مسیر ارزانی قرار داشته، قیمت گوشت مرغ همچنان بالا مانده و هنوز هم خبری از کاهش قیمت این محصول نیست. با این شرایط اکنون نرخ هر شانه تخم مرغ (بسته به معمولی یا مارک‌دار بودن) در فروشگاه‌های سطح شهر از 3 هزار تا 3 هزار و 700تومان نوسان دارد. این در حالی است که نرخ این محصول در چند ماه گذشته به شانه‌ای بیش از 4 هزار تومان نیز افزایش یافته بود که به گفته فعالان بازار نسبت به یک ماه پیش کاهش هزار تومانی قیمت در هر شانه را شاهد بوده است. اما قیمت گوشت مرغ همچنان بالا مانده و هر کیلو گرم گوشت مرغ تازه از 3هزار تا 3هزار و 200 تومان در نوسان است. همچنین نرخ هر کیلوگرم گوشت
جوجه کبابی 7هزارتومان و قیمت هر کیلو گرم شنیتسل مرغ نیز 7هزارتومان است.

کد خبر 126695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز