گروه اقتصادی: درخواست برخی تولید‌کنندگان و اصناف برای افزایش حداقل 10 تا 15درصدی قیمت کالاها در سال‌جاری و اصرار دستگاه‌های نظارتی بر تثبیت قیمت‌ها موجب بالا گرفتن مناقشه تثبیت یا افزایش قیمت‌ها شد.

فروشگاه

با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی، برخی تولید‌کنندگان ماکارونی، صنایع لبنی و... با استناد به افزایش هزینه تمام‌شده تولید و اجرایی‌نشدن سیاست‌های جبرانی، خواستار افزایش قیمت‌ها شدند. با وجود این، وزیر بازرگانی و مسئولان برخی دستگاه‌های نظارتی در روزهای پایانی سال گذشته در حالی نسبت به عدم‌پذیرش هر گونه تغییر قیمتی در سال 90 هشدار دادند که رئیس شورای اصناف کشور اعلام کرده بود، براساس پیش‌بینی‌ها قیمت تمامی کالاها در سال‌جاری بین 15 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت.

قاسم نوده‌فراهانی با استناد به اینکه زمان انعقاد قرارداد وزارت بازرگانی با واحدهای تولیدی برای ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها تا پایان سال گذشته به اتمام رسیده است، از افزایش نرخ تمامی کالاها در سال‌جاری خبر داده است.گرچه در روزهای پایانی سال گذشته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پاسخ روشنی به پرسش خبرنگاران در زمینه سرنوشت تثبیت یا افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری نداد اما این دیدگاه نوده‌فراهانی واکنش رئیس سازمان بازرگانی استان تهران را به‌دنبال داشته و عباس قبادی اعلام کرده است که این تفاهمنامه‌ها به قوت خود باقی بوده و هرگونه افزایش قیمتی در هر مقطعی تنها با داشتن مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقدور است.

وی تصریح کرد: احتمال نمی‌دهم که امسال قیمت‌ها افزایش یابند و به‌نظر می‌رسد اگر افزایش قیمتی هم باشد، محسوس نخواهد بود؛ چراکه دلیلی ندارد قیمت کالاها افزایش یابد. رئیس سازمان بازرگانی استان تهران همچنین در حالی از اولتیماتوم به یک شرکت متخلف لبنی به‌دلیل افزایش 50درصدی قیمت بستنی خبر داده که در روزهای پایانی سال گذشته مسئولان سازمان حمایت با تایید کم‌فروشی واحدهای لبنی، وعده برخورد با متخلفین را مطرح کردند. با وجود این، عباس قبادی به فارس گفت: فقط یک شرکت تولیدکننده لبنیات اقدام به افزایش قیمت محصولات خود به‌خصوص بستنی کرده بود که اولتیماتوم دادیم. هر گونه افزایش قیمت بدون مجوز ما تخلف محسوب شده و به‌شدت با آن برخورد می‌کنیم.

افزایش اندک قیمت‌ها

از سوی دیگر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز از تثبیت قیمت کالاها در سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بازار از ثبات کنونی برخوردار باشد. با وجود این، علی م‍ژدهی‌پور به ایرنا گفت: البته اینکه تصور شود هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم اشتباه است اما آنطور که یک گرانی لجام‌گسیخته و بی‌بند و باری ایجاد شود، قطعا اتفاق نخواهد افتاد. وی در عین حال اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، یک درصد اندکی افزایش قیمت خواهیم داشت که زیاد نخواهد بود.

تمدید طرح نظارتی تا پایان امسال

همچنین معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تمدید اجرای طرح نظارتی ویژه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تا پایان سال 90 خبر داده و اعلام کرده زمان اجرای قانون 5 ساله است. سیدجواد تقوی به مهر گفت: بر این اساس نظارت بر مواد لبنی، مواد پروتئینی، غلات، حبوب، میوه، سبزی‌ها، چای، خرما، شیرینی‌جات، آجیل و خشکبار، قندوشکر، روغن، پودر شوینده، انواع کاغذ و لاستیک، نهاده‌های دامی، مصالح ساختمانی، پوشاک، کیف و کفش و در بخش خدمات تمرکز بر واحدهای اقامتی، اماکن تفریحی، فرهنگی، رستوران‌ها، حمل‌ونقل بین‌شهری و برون‌شهری متمرکز خواهد شد.

کد خبر 131534

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز