گروه بین‌الملل: مقامات ناتو و اتحادیه عرب دیروز در نشستی در استانبول ترکیه گرد هم آمدند تا درباره لیبی بعد از کناره‌گیری معمر قذافی و همچنین چگونگی متقاعدکردن او به ترک قدرت، گفت‌وگو کنند.

نشست درباره لیبی

این چهارمین نشست گروه موسوم به گروه تماس لیبی است که با حضور کشورهای غربی و عربی از 3 ماه پیش تشکیل شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دستور کار این نشست که عصر دیروز با حضور دبیرکل ناتو، وزرای خارجه آمریکا و ترکیه و جمعی از کشورهای عربی و اروپایی تشکیل شد، بررسی نقشه راه پیشنهادی ترکیه برای پایان دادن به بحران لیبی است. اتحادیه آفریقا هم طرحی برای پایان درگیری‌ها و اجرای سازو‌کار سیاسی در بحران لیبی به این نشست ارائه کرده‌است.

در پایان این نشست هیلاری کلینتون اعلام کرد آمریکا شورای انتقالی لیبی را به‌عنوان دولت مشروع این کشور به‌رسمیت می‌شناسد.در 3 نشست گذشته گروه تماس لیبی که از نمایندگان 14 کشور غربی و عربی تشکیل شده، چگونگی تقویت عملیات نظامی ناتو علیه مواضع قذافی مورد بررسی قرار گرفته‌بود اما در این نشست که به ریاست رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه برگزار شد، راه‌حل سیاسی این بحران مورد بررسی قرار گرفته‌است. ترکیه ابراز امیدواری کرده‌است تا پیش از آغاز ماه رمضان یعنی تا 2هفته دیگر، راه‌حلی برای توقف درگیری‌ها پیدا شود.

در نشست استانبول برای نخستین بار دیپلمات‌هایی از روسیه و چین هم شرکت می‌کنند. این دو کشور که از ابتدا موضعی حمایتی از دولت قذافی دربرابر ناتو در پیش گرفته‌بودند، در روزهای اخیر تغییر موضع داده و کار قذافی را تمام شده خوانده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفت: هیچ جایگاهی برای قذافی در آینده لیبی وجود ندارد. یکی از دیپلمات‌های همراه کلینتون در این سفر به خبرنگاران گفت: قرار است در نشست استانبول درباره لیبی بعد از قذافی گفت‌وگو شود.

هفته گذشته مقامات فرانسوی از گفت‌وگو با دولت قذافی خبر دادند و اعلام کردند که او آماده کناره‌گیری از قدرت است. مقامات آمریکایی اما نسبت به این موضوع بدگمان هستند و می‌گویند که نمی‌توان به این گفته‌ها اطمینان کرد. مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که در نشست استانبول شنونده سخنان نمایندگان شورای انتقالی لیبی خواهند بود تا ببینند استراتژی این شورا برای اداره کشور و برگزاری انتخابات آزاد و کنترل اوضاع سراسر کشور چیست. بخش دیگر این نشست به بررسی پیشنهادهای مراکز تحقیقاتی غرب درباره چگونگی اداره لیبی در آینده اختصاص می‌یابد.

در یکی از گزارش‌هایی که یک مؤسسه تحقیقاتی انگلیسی ارائه کرده، آمده‌است: باید از اشتباهات عراق بعد از سرنگونی صدام حسین درس گرفت و این اشتباهات را در لیبی تکرار نکرد. مثلا لازم نیست نیروهای امنیتی قذافی منحل شوند و می‌توان از همین نیروها در آینده بهره برد. مخالفان قذافی می‌گویند برای حمله نهایی به طرابلس آماده می‌شوند. به همین دلیل دبیرکل ناتو روز پنجشنبه بعد از دیدار با وزیر خارجه ترکیه گفت که باید برای حمایت تسلیحاتی بیشتر از مخالفان هماهنگی بیشتری میان کشورهای ناتو ایجاد شود. کویت و قطر تا‌کنون 100میلیون دلار به شورای مخالفان قذافی کمک مالی کرده‌اند اما مقامات این شورا می‌گویند به کمک مالی بیشتری نیاز دارند و این کمک باید خیلی سریع ارسال شود تا آنها بتوانند کنترل و اداره کل کشور را به دست بگیرند.

قذافی: زمان نبرد نهایی فرارسیده

صبح دیروز ساعاتی قبل از شروع نشست استانبول، قذافی در یک پیام صوتی خطاب به طرفدارانش گفت که برای مقابله با غربی‌ها آماده باشند چون زمان نبرد نهایی فرارسیده‌است. او بار دیگر ناتو را به کشتار کودکان در لیبی متهم کرد و گفت که انتقام این حملات را خواهد گرفت. روس‌ها از طرح انتحاری قذافی برای طرابلس خبر دادندفرستاده ویژه روسیه در امور لیبی در مصاحبه‌ای گفت: قذافی طرحی انتحاری برای منفجر کردن طرابلس درصورت تصرف آن توسط مخالفان دارد. او به نقل از نخست‌وزیر لیبی گفت: قذافی موشک و مواد منفجره زیادی دارد و طرابلس را به موشک خواهد بست.

کد خبر 140419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز