همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دریای سرخ بخشی از محیط پیرامونی امنیتی ایران محسوب می‌شود و حضور نیروی‌های ایرانی در این منطقه نیز ناشی از این موضوع است.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم اختتامیه اولین همایش نیروی دریایی راهبردی که در محل دانشگاه جنگ برگزار شد، ادعای اخیر "لئو پانه تا' وزیر جدید دفاع آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارسال سلاح به شبه نظامیان عراق را نوعی فرافکنی دانست و گفت: هژمونی آمریکا در منطقه از هم پاشیده و اظهارات وزیر دفاع این کشور علیه ایران نیز ناشی از ضربات این شکست سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ وی خواستار مفهوم سازی در رابطه با نیروی دریایی راهبردی بعد از دستور مقام معظم رهبری شد و افزود: مسئله‌ای که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان نیروی دریایی راهبردی بیان شد مبنای حرکتی جدید و نقطه عطفی در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و کشور است که آثار و برکات آن محدود به نیروی دریایی نمی‌شود.

وحیدی با بیان اینکه حوزه امنیتی، یکی از حوزه‌های نیروی دریایی راهبردی است اظهار داشت: بعد از خروج نیروی‌های استعمارگر انگلیس از منطقه و شکست نظام های امنیتی متاثر از آمریکا بعد از انقلاب اسلامی و فقدان کارآیی نظام امنیتی شورای همکاری خلیج فارس که بعد از اشغال کویت برهمگان آشکار شد، نیاز به ایجاد یک نظام امنیتی جدید احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 40 درصد از نفت دنیا از منطقه خلیج فارس تامین می‌شود و این میزان در آینده تا 60 درصد افزایش خواهد یافت گفت: آمریکا نتوانسته است نظام امینتی پایداری را در منطقه خلیج فارس ایجاد کند و حضور شناورهای زیاد نیز در منطقه به صورت دائم و مداوم امکان‌پذیر نیست.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه هر بحرانی در منطقه خلیج فارس تبدیل به بحران فرامنطقه‌ای خواهد شد، گفت: خلیج فارس قلب دنیا و یکی از عرصه‌های قدرت دریایی ما بوده و نقطه کانونی در شکل دادن به نظام امنیتی منطقه است.

وحیدی تلاش‌های آمریکا برای فاصله انداختن بین کشورهای منطقه را نیز در راستای جلوگیری ایجاد نظام امنیتی بومی در منطقه دانست و تصریح کرد: البته این تلاش‌ها ناشی از تحلیل‌های نادرست آنهاست و راه بجایی نخواهد برد.

وزیر دفاع، نظام امنیتی دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای مدیترانه را برای ایران مهم توصیف کرد و افزود: دریای سرخ بخشی از محیط پیرامونی امنیتی ایران محسوب می‌شود و حضور نیروی‌های ایرانی در این منطقه نیز ناشی از این موضوع است.

وی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با حضور در دریای سرخ گام بلندی را برداشته که به مفهوم آغازین گام‌های ما در شکل دادن به نظام امنیتی در منطقه است.

وحیدی اقیانوس هند را حوزه رقابت آتی میان قدرت‌های نوظهور خواند و اظهار داشت: نیروی دریایی راهبردی می‌تواند در شکل‌دهی نظام امنیتی در شرق نیز نقش داشته باشد.

وزیر دفاع با اشاره به سیر تمدن ساز نیروی دریایی در ایران گفت: اقدامات صورت گرفته پیش از انقلاب اسلامی برای تامین نیازهای آمریکا در منطقه بود.

وحیدی با بیان اینکه نیروی دریایی مستقل ایران بعد از انقلاب تشکیل شد خاطر نشان کرد: ما تجربه دفاع در برابر تهدیدهای آمریکا در منطقه خلیج فارس را داریم و آنها به خوبی به قدرت دریایی ما آگاهند.

وی با تاکید بر اینکه قدرت دریایی ایران در مراحل تکاملی قرار دارد تصریح کرد: امروز وارد فاز جدیدی از قدرت شده‌ایم که همراه خود مدنیت ایجاد می‌کند.

وزیر دفاع به اقدامات صورت گرفته برای حضور فعالتر نیروی دریایی ایران در دریای عمان اشاره کرد و گفت: ما باید بتوانیم از این قدرت به عنوان پشتوانه‌ای قوی برای پیشبرد کشور استفاده کنیم.

وحیدی خاطر نشان کرد: در پس واژه نیروی دریایی راهبردی، دریایی از دانش و فناوری قرار دارد که حتی رشته‌های هوا فضا و به خدمت گرفتن ماهواره‌ها را نیز دربر می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بنا بر حقوق بین الملل نیروی دریایی می تواند در همه آب‌های آزاد دنیا تردد کند، اظهار داشت دفاع از منافع ملی فراتر از مرزها، مسئله بسیار مهمی است که تحقق آن در گرو داشتن نیروی دریایی راهبردی است.

 

کد خبر 140281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز