گروه اقتصادی: فعالان بخش خصوصی در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران از روند ادغام وزارتخانه‌های دولت، تداوم سیاست تعیین دستوری قیمت‌ها و وضعیت تولید کشور ابراز نگرانی کردند و نسبت به سلب مسئولیت از بانک مرکزی در انتشار آمارهای اقتصادی هشدار دادند.

به گزارش همشهری، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق تهران با انتقاد از بی‌عدالتی اطلاعاتی در اقتصاد ایران گفت: عدالت تنها توزیع نان و میوه نیست، اطلاعات و فرصت‌های اقتصادی هم باید عادلانه افشا و تقسیم شود. او تاکید کرد: عدم‌شفافیت آمار به شکل‌گیری آمار‌های پنهانی دامن خواهد زد و چنانچه آمار مورد اعتماد ارائه نشود و عدالت آماری نادیده انگاشته شود، اقتصاد کشور دچار بحران‌های بزرگ خواهد شد.

رئیس اتاق تهران، افزود: «اگر بانک مرکزی یا مرکز آمار به‌عنوان نهادهای رسمی کشور از فرایند تهیه و ارائه آمار کنار گذاشته شوند و این مسئولیت به مرجعی واگذار شود که در این زمینه فاقد تخصص است مخاطرات بزرگی متوجه اقتصاد کشور خواهد شد. آل اسحاق گفت: آسمان اطلاع‌رسانی اقتصادی در ایران شفاف نیست و ضمن اینکه مردم گاهی به آمارهای ارائه شده شک می‌کنند و افراد محدودی به اطلاعات اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ها، زودتر از همه مردم دسترسی پیدا می‌کنند و این برای اقتصاد ایران خطر بزرگی محسوب می‌شود.

او خطاب به نمایندگان دولتی حاضر در نشست گفت که اگر در زمینه تهیه و ارائه آمار مشکلاتی وجود دارد، این مشکلات با حذف بانک مرکزی حل نمی‌شود. براساس این گزارش محسن بهرامی ارض اقدس هم خواستار تشکیل مرکز آماری مستقل با کمک اتاق بازرگانی شد. به گفته رئیس کمیسیون صنعت و تجارت اتاق تهران، وضعیت ارائه آمار در ایران تأسف برانگیز است و از این‌رو در کشور ما نیز باید به مانند تمام کشورهای دنیا، مراکز آماری مستقل از دستگاه‌های دولتی تشکیل شود.

کد خبر 139693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز