همشهری آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با بهمنی گفت: سیاست فروش سکه و ارز بانک مرکزی برای جمع‌‌آوری نقدینگی ناشی از تزریق 14 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر بوده است.

 جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس، در مورد نشست روز قبل کمیسیون جهاد اقتصادی افزود: سؤال نمایندگان در کمیسیون جهاد اقتصادی از آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی این بود که چرا نرخ ارز یک‎باره افزایش و بعد یک‎باره کاهش پیدا کرد و این نوسان به خاطر چه بوده است.

وی افزود: این نوسان و عدم اطمینان بازار باعث سفته‌بازی و سوء استفاده عده‌ای می‌شود و مسئولان بانک مرکزی پاسخ دادند، سیاست جذب نقدینگی سرگردان بازار باعث فروش سکه و ارز در بازار شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: براساس گزارش بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در سال جاری 29.5 درصد، در سال 89 حدود 25.5 درصد و در سال 88 حدود 24.5 درصد بوده است و رشد نقدینگی بالا در سال گذشته به خاطر این بود که 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن مهر پرداخت شد.

قادری افزود: براساس گزارش بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشارکت و بقیه خطوط اعتباری بانک مرکزی برای بانک‌های عامل بود که این امر به منزله رشد پایه پولی تلقی می‌شود و با ضریب تکاثر افزایش 4.5 برابری نقدینگی خواهد داشت، بنابراین براثر تزریق این 7 هزار میلیارد تومان حدود 28 هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال گذشته افزایش یافت.

قادری افزود: سیاست بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان از بازار و جلوگیری از بروز تورم بالا بوده‌ است.

قادری در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای پول‌های سرگردان جمع‌آوری شده از دست مردم دارد، گفت: قرار بود این نقدینگی در تولید به کار گرفته شود، اما متاسفانه چنین اقدامی نشده و از طرفی بانک مرکزی اعلام کرد، اختیار افزایش سود سپرده‌های مردمی را ندارد و شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم‌‌گیری می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قرار بود سود سپرده‌های مردمی در بانک ها اضافه شده و به میانگین نرخ تورم سال گذشته و سال جاری برسد، اما شورای پول و اعتبار اجازه افزایش نرخ سود سپرده را نداده است و بانک مرکزی قدرت مانور ندارد.

وی در عین حال تأکید کرد: بانک مرکزی از ابزارهای در دست خود مانند تعیین نرخ ارز سیاست مناسبی اتخاذ نکرده و می‌توانست با تحلیل و دقت بیشتری این سیاست‌ را اجرا کند، اما کم‎دقتی باعث نوسان شدید و التهاب بازار ارز در کشور شد.

قادری افزود: در جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس آقای بهمنی حضور پیدا کرد و مهمترین محورها در باره مبادلات ارزی، واردات کالا و تکنولوژی و مسائل ارز خارجی بود.

وی گفت: نمایندگان مجلس تأکید داشتند مسائل ارزی که به صورت تهدید جلوه می‌کند باید تبدیل به فرصت شود و درجهت تقویت تولید داخل استفاده شود.

کد خبر 138965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز