بانک مرکزی رسما از اعلام و انتشار آمارهای اقتصادی کنار کشید تا چراغ آمارهای اقتصادی دست‌کم تا اطلاع‌ثانوی خاموش شود.

بانک مرکزی

تنها چند ساعت پس از تهیه گزارشی از تاخیر دوروزه بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم خردادماه معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس خبر داد: اعلام رسمی نرخ تورم تا اطلاع ثانوی توسط شورای‌عالی آمار صورت می‌گیرد. خبری غافل‌گیرکننده برای کارشناسان و مردم ایران و البته شوک آور برای اقتصاد ایران. معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه تا اطلاع ثانوی شورای‌عالی آمار نرخ تورم و سایر آمارهای مربوط به این بانک را اعلام خواهد کرد، گفت:

بانک مرکزی همچنان تورم هدف را برآورد می‌کند.حسین قضاوی درباره دلیل عدم‌اعلام نرخ تورم ماه جاری از سوی بانک مرکزی اظهار داشت: احتمالاً از این به بعد نرخ تورم و همین طور مابقی آمارهایی که بانک مرکزی تولید می‌کرد در شورای‌عالی آمار بررسی، نهایی و اعلام خواهد شد. وی افزود: آمارهای مذکور به‌خصوص نرخ تورم از این به بعد پس از بررسی نهایی توسط رئیس شورای‌عالی آمار اعلام می‌شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این نکته که با این حساب دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نخواهد کرد گفت: احتمال دارد فعلاً شورای‌عالی آمار این نرخ‌ها را اعلام کند.

تأخیر در اعلام نرخ تورم

این اظهارنظر در حالی است که بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم خرداد ماه به نسبت روال همه ماهه خود تاخیر دارد.به گزارش همشهری، بانک مرکزی در روز یازدهم هرماه نسبت به اعلام نرخ تورم و آخرین تغییرات شاخص بهای کالاهای و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را اعلام می‌کند اما با گذشت 12روز از تیرماه هنوز خبری از اعلام نرخ تورم در خردادماه امسال نیست.نرخ تورم در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته است و برابر با اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در اردیبهشت ماه به14.2 درصد رسیده است. مرکز آمار ایران چندی پیش نرخ تورم در اردیبهشت ماه را بیشتر از بانک مرکزی به میزان 7/16درصد اعلام کرد و مشخص نیست آیا این مرکز گزارشی از وضعیت تورم در خردادماه منتشر خواهد کرد یا نه؟

کد خبر 139358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز