مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تیم بین‌المللی از محققان موفق به تولید یک باکتری با یک DNA خاص شده‌اند که در آن «تیمین» با عنصر اصلی مصنوعی 5-chlorouracil که برای سایر موجودات سمی محسوب می‌شود، جایگزین شده ‌است

DNA

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اطلاعات ژنتیکی تمام سلول‌های زنده در DNA ذخیره می‌شود که از چهار باز آلی آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین تشکیل شده‌ است.

این پژوهش تجربی بر اساس یک فناوری منحصر به فرد انجام شد که این دانشمندان را قادر به تحول هدایت‌شده موجودات در شرایط کاملا کنترل ‌شده می‌کند.

جمعیت بزرگ سلول‌های میکروبی برای دوره های طولانی‌مدت در حضور یک ماده شیمیایی سمی که در این آزمایش ماده 5-chlorouracil بود، در سطوح پایین‌تر از کشندگی کشت شده و در نتیجه گونه‌های ژنتیکی قادر به تحمل تمرکز بالاتر مواد سمی از میان آنها انتخاب می‌شوند.

در واکنش به حضور چنین گونه‌هایی در جمعیت سلولی، تمرکز ماده شیمیایی سمی در محیط رشد افزایش یافته و بدین ترتیب نوع فشار انتخابی را حفظ می‌کند.

این فرآیند خودکار تحول طولانی مدت برای تطابق باکتری مهندسی ژنتیکی شده ای‌کولای که قادر به ترکیب باز نوکلئوتیدی طبیعی تیمین برای تداوم افزایش تمرکز 5-chlorouracil نیست، اجرا شد.

پس از دستیابی به یک دوره کشت حدود 1000 بازمانده نسل گونه اصلی که از 5-chlorouracil به عنوان یک جانشین برای تیمین استفاده می‌کرد، تجزیه و تحلیل ژنوم متعاقب نشان داد که جهش‌های فراوانی در DNA باکتری تطبیقی اتفاق افتاده است.

همکاری این جهش‌ها برای انطباق سلول‌ها به سوی پایه‌های هالوژنه، قرار است موضوع مطالعات بعدی باشد.

علاوه بر بهره مشهود این تغییر بنیانی در خواص شیمیایی سیستمهای زنده در تحقیقات پایه، این دانشمندان نتایج کار خود را همچنین برای زیست‌اخترشناسی که شاخه‌ای از زیست مصنوعی است، قابل اهمیت خوانده‌اند.

این منطقه نوپای دنیای علوم با هدف تولید موجودات زنده‌ای که در طبیعت وجود ندارند به وجود آمده تا از صفات متابولیک که برای حالت‌های جایگزین تولید انرژی و یا برای ساخت مواد شیمیایی با مواد شیمیایی با ارزش بهینه سازی شده‌اند، حمایت کند.

این پژوهش توسط محققانی از موسسه زیست شناسی دانشگاه آزاد برلین، موسسه آمریکایی هوریسکو و موسسات دیگر انجام شد ه‌است.

کد خبر 139423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز