شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با بررسی ژنتیکی مرد یخی موفق شدند رنگ چشم، گروه خون و بیماری‌های این مرد باستانی را شناسایی کنند

مرد یخی

به گزارش ایسنا، جسد مرد یخی 5300 ساله معروف به "اوتسی" حدود 20 سال قبل در شرق کوه‌های آلپ کشف شد.

محققان با بررسی‌های ژنتیکی مرد یخی، اطلاعات دقیقی از رنگ چشم، گروه خون و بیماری‌های وی به دست آورده‌اند و شواهد نشان می‌دهد «اوتسی» قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده ابتلا به بیماری لایم است.

به گفته دکتر "آلبرت زینک" مدیر موسسه تحقیقاتی مومیایی‌ها در آکادمی Bozen ایتالیا، محققان از نمونه استخوان لگن مرد یخی برای بررسی ژنتیکی استفاده کردند و شواهدی از وجود باکتری بورلیا (Borrelia burgdorferi) به عنوان عامل ایجاد بیماری لایم کشف کردند. این بیماری نشانه‌هایی شبیه آنفلوانزا دارد که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و سیستم عصبی شود.

"استیون شوتسر" ایمونولوژیست دانشگاه پزشکی نیوجرسی تأکید کرد: اثبات نهایی وجود باکتری بورلیا در بدن مرد یخی نیازمند آزمایش‌های بیشتری است و در صورت تکمیل شدن تحقیقات، "اوتسی" قدیمی‌ترین نمونه ابتلا به این باکتری در انسان محسوب می‌شود.

بیماری لایم نخستین بار در اواسط دهه 70 میلادی در آمریکا شناسایی شد و نمونه مشابهی از این بیماری نیز در اوایل قرن بیستم در اروپا شناسایی شد.

بررسی دقیق ژنتیکی مرد یخی همچنین نشان می‌دهد، رنگ چشمان "اوتسی" به احتمال زیاد قهوه‌ای و گروه خونی وی نیز O بوده و علائمی از مشکلات قلبی و عروقی و عدم تحمل لاکتوز نیز در مرد یخی شناسایی شده است.

در تحقیقات قبلی، میتوکوندریال DNA مرد یخی برای شناسایی اقوام زنده وی مورد بررسی قرار گرفت که بی نتیجه بود.

اصالت اجداد مرد یخی به شرق اروپا باز می‌گردد و پس از آن در سراسر این قاره پراکنده شده‌اند، اما بیشتر در جزیره کورس و منطقه ساردنی ایتالیا ساکن بوده‌اند وهمچنان در برخی مناطق اروپا زندگی می‌کنند.

مرد یخی در سن 45 سالگی با وجود ابتلا به بیماری‌های مختلف، احتمالا در جریان یک درگیری و در اثر برخورد نوک پیکان به شانه چپش جان خود را از دست داده است.

کد خبر 162293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز