مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به تازگی توانسته‌اند با سنجش ژن‌های انسان در کودکی، طول عمر وی را پیش‌بینی کنند

به گفته محققان، طول عمر در DNA انسان نوشته شده و از لحظه تولد قابل بررسی و مشاهده است.

دانشمندان دانشگاه گلاسکو دریافتند که اندازه تلومرها که به حفاظت از کروموزم‌ها در برابر پارگی می‌پردازند، می‌تواند به دانش انسان از زمان مرگ خود کمک کند.

تلومرها بطور گسترده‌ای مورد بررسی بوده و پیش از این نیز تصور می‌شد که با پیری مرتبط هستند.. اکنون محققان دریافته‌اند که هرچه قد این تلومرها بلندتر باشد، طول عمر انسان نیز بیشتر است. البته این در حالتی است که مرگ در اثر تصادف، بیماری یا عوامل موثر در شیوه زندگی اتفاق نیفتد.

به گزارش ایسنا، پیش از این دانشمندان دریافته بودند که شیوه زندگی مانند استتعمال سیگار و تنش‌های موجود می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن تلومرها شود. اما این پژوهش، اولین نشانه در مورد احتمال پیش‌بینی زمان مرگ انسان از لحظه تولد است.

در آینده ممکن است آزمایش‌هایی ایجاد شود که انسان بتواند با آنها از لحظه تولد، طول عمر خود را بداند، البته اگر تمایل به این کار داشته باشد.

این پژوهش که از فنچ‌های گورخری استرالیایی استفاده کرده، اولین پروژه‌ای است که به محاسبه اندازه تلومر در دوره‌های منظمی از زندگی پرداخته است. در میان انسان‌ها این آزمایش تنها در میان کهنسالان اجرا شده است.

دانشمندان گلاسکو در مرحله بعدی پژوهش خود به بررسی عوامل کوتاه‌تر شدن تلومرها مانند عواملی ارثی یا محیطی برای افزایش دقت پیش‌بینی میزان عمر خواهند پرداخت.

کد خبر 157028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز