مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دستگاه قابل حمل جدید که می‌تواند مظنونان را در کمتر از یک ساعت با استفاده از DNA به جا مانده در صحنه جرم شناسایی کند، شیوه پلیس را برای پیگیری مجرمان تغییر خواهد داد

dna

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این فناوری قابل‌حمل که به اندازه یک ساک سفری است با استفاده از نمایه‌ای سریع از DNA برای تولید نشانه‌ای ژنتیکی از خون، بزاق دهان و سلول‌های پوستی جا مانده در صحنه جرم می‌تواند پایانی بر سریال‌های تلویزیونی کارآگاهی باشد.

این دستگاه که «رپی‌دی‌ان‌ای» (RapiDNA) نام داشته و توسط متخصصان پزشکی قانونی انگلیس ساخته شده، می‌تواند بدون ترک صحنه جرم با کنترل مشخصات نگهداری شده در پایگاه داده ملی DNA در کمتر از یک ساعت به آشکارسازی هویت مجرم بپردازد.

در حال حاضر انجام این فرآیند به حداقل سه روز زمان احتیاج دارد.

این فناوری جدید بدین معنی است که می‌توان سارقان را پیش از فروش اجناس مسروقه و مجرمان خشن را پیش از انجام جرائم بعدی شناسایی کرد.

به گفته محققان، از این دستگاه می‌توان به عنوان ابزار اطلاعاتی استفاده کرد که به پلیس کمک می کند تا مجرم را دستگیر کند. پس از دستگیری مظنون، ‌پلیس می‌تواند با استفاده از شیوه‌های قدیمی پزشکی قانونی برای جمع‌اوری شواهد برای دادگاه اقدام کند.

نمونه اولیه این دستگاه در حال حاضر در کنار شیوه‌های سنتی پزشکی قانونی توسط سازمان ملی اصلاح پلیسی انگلیس مورد آزمایش قرار دارد.

درصورتی که دستگاه عملکرد موفق خود را ثابت کند تا یک سال آینده می‌توان شاهد ورود آن به ادارات پلیس بود.

کد خبر 138161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز