مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا در حال مطالعه بر روی شواهد جدیدی هستند که نشان می‌دهد رگه‌هایی از آب در زیر لایه نازکی از اکسید آهن یا زنگ سیاره مریخ، مشابه شرایط موجود در سنگ‌های صحرای موجاوی کالیفرنیا وجود دارد

سطح سیاره مریخ

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیاره مریخ ممکن است بیشتر از آنچه تا پیش از این تصورمی‌شد از تکه‌های کربنات برخوردار باشد. کربنات‌ها به مواد معدنی گفته می‌شود که به آسانی در آب‌ فراوان شکل گرفته و می‌تواند نشانگر تاریخچه مرطوب یک سیاره باشد.

اگرچه تنها تعداد کمی برون‌زد کربنات در مریخ کشف شده، دانشمندان بر این باور هستند که نمونه‌های بسیار بیشتری در زیر زنگارها از دیدرس پنهان شده‌اند.

دانشمندان به دلیل شباهت بیش از اندازه صحرای کالیفرنیا به شرایط خشک سیاره مریخ به انجام آزمایش‌های زمینی پرداختند.

محققان پیش از آن در پی تحقیقات یک دانشمند سیاره‌ای در «ایمز» بر روی سنگ‌های کربنات پوشیده شده با زنگار در این صحرا به اهمیت زنگار پی برده بودند.

اکنون آنها معتقدند که این زنگار ممکن است به طور موقت در زمانی که مریخ قابل سکونت بوده، گسترش یافته و پس از آن سطح این سیاره به آرامی خشک شده است.

میزان زنگار در سیاره مریخ به قدری گسترده است که مریخ‌نوردهای روح و فرصت از ابزار سنگ زنی موتوری برای کندن پوشش زنگار روی سنگ‌ها استفاده کردند تا بتوانند آنها را بررسی کنند.

ناسا قرار است در ماه اکتبر، مریخ‌نورد دیگری موسوم به Curiosity  را برای تحقیق در مورد شرایط محیطی مناسب حیات میکروبی و امکان وجود حیات در سیاره مریخ به این سیاره بفرستد.

کد خبر 139420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز