همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: حزب‌الله دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق الحریری و قوانین آن و رئیس آن و تمام حکم‌هایی که توسط آن صادر می‌شود را رد می‌کند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المنار، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شنبه شب در واکنش رسمی به صدور کیفرخواست بین‌المللی درباره ترور رفیق الحریری،‌ نخست وزیر اسبق لبنان و ارائه آن به دستگاه قضایی لبنان، تصریح نمود: حکم صادره از سوی این دادگاه به منزله دشمنی با مقاومت است و کیفرخواست صادر شده تصمیمی آمریکایی ـ اسرائیلی است. هیچ کس نمی‌تواند کسانی را که علیه آن‌ها حکم جلب صادر شده، دستگیر کند.

 وی تصریح کرد: برخی مسیحیان گروه ‌١٤ مارس تلاش خواهند کرد که حزب‌الله را در چند روز آینده به تشنج بکشانند تا میان اهل سنت و شیعه در لبنان آشوب به پا کنند، اما لبنانی‌ها مطمئن باشند که ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که لبنان به فتنه میان سنی و شیعه یا جنگ داخلی کشیده شود.

 سید حسن نصرالله خطاب به گروه ‌١٤ مارس گفت: شما خود را مخالف می‌دانید و این حق شماست. بدانید که شما از کیفرخواست صادر شده استفاده خواهید کرد و این حق شماست. بازی بین‌المللی همیشه با شما بوده اما دولت نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان را در این بازی وارد نکنید و دولت نجیب میقاتی همانند دولت سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان نباید وارد این مساله شود و پیامدهای آن را تحمل کند.

 سید حسن نصرالله خطاب به گروه ‌١٤ مارس گفت: اگر امروز دولت نجیب میقاتی روی کار نبود و دولت سعد الحریری یا فواد سنیوره روی کار بود، آیا این دولت می‌توانست یکی از این افراد را دستگیر کند؟ آیا حکم جلب صادره اجرا می‌شد؟ هیچ یک از این‌ها ممکن نبود پس اجازه دهید که مساله روند عادی خود را طی کند نه ‌٣٠ روز نه ‌٣٠ سال و نه ‌٣٠٠ سال آنها نمی‌توانند هیچ کس را دستگیر کنند. بعد از ‌٣٠ روز کاسیزی می‌آید و می‌گوید بفرمائید محاکمه غیابی شوید. من می‌گویم این یک بازی سیاسی است. از نجیب میقاتی چیزی را نخواهید که سعد الحریری از آن شانه خالی کرد.

 وی افزود: برخی سیاستمداران در لبنان می‌خواهند در کشور فتنه به پا کنند. برخی مسیحیان ‌١٤ مارس به دنبال آشوب و فتنه هستند، اما ما باید در برابر چنین تلاش‌هایی صبر کنیم.

 دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که اتهامات به کابینه میقاتی که گفته شده کابینه سوریه یا حزب‌الله است صحت ندارد. این کابینه ‌١٠٠ درصد لبنانی است.

 سید حسن نصرالله تاکید کرد: علت صحبت من صدور کیفرخواست علیه برادرانی است که سابقه قابل ملاحظه‌ای در مقاومت داشتند. این کیفرخواست گامی در مسیر طولانی است که بعد از پیروزی در جنگ ژوئیه نشانه‌های آن مشخص شد و نشانه‌های آن در مقاله‌ای که در روزنامه فیگارو فرانسه منتشر شد، مشخص است. این کیفرخواست اعضای حزب‌الله لبنان را متهم می‌کند و علت این مساله نتایج جنگ ژوئیه است.

 سید حسن نصرالله اظهار کرد: دادگاه ترور رفیق الحریری ابتدا با متهم کردن سوریه شروع کرد، سپس چهار افسر را متهم نمود و اکنون ما را متهم کرده است.

 دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اظهاراتش در واکنش به حکم ترور دادگاه الحریری گفت: ما نمی‌توانیم دادگاه را لغو کنیم، چرا که این دادگاه به اراده آمریکا تشکیل شده و حکم صادر می‌کند و نتایج آن نیز به نفع خود آمریکا است و ما می‌خواهیم هیچ گونه تلاشی علیه مقاومت صورت نگیرد و آشوب میان اهل سنت و شیعه از بین برود.

 وی در خصوص مرحله تحقیقات این دادگاه تصریح کرد: اشکالات اساسی که در خصوص روند تحقیقات مطرح است، این است که این تحقیقات روند مشخصی داشت. ابتدا سوریه را متهم کرد و سپس افسران و بعد حزب‌الله را. چرا در روند تحقیقات هیچ اشاره‌ای به مساله اسرائیل نشد؟ من در کنفرانس خبری خود در خصوص مزدوران اسرائیلی و همچنین برخی مدارک و شواهد صحبت کردم و اصلا دانیل بلمار، دادستان کل دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان توجهی به این شواهد و مدارک نکرد و تنها نسخه‌ای از فیلم کنفرانس من را تحویل گرفتند.

 وی همچنین به کنفرانس خبری محمد رعد، یکی از اعضای حزب‌الله لبنان و سلیم جریصاتی از قضات لبنان در خصوص برخی شواهد و مدارک اشاره کرد و گفت: اگر به این مدارک اعتماد می‌شد، علیه اسرائیل تلاش‌هایی صورت می‌گرفت اما آنها هیچ سوالی از اسرائیل نکردند و دادگاه با هدف مشخص و با راهکارهایی مشخص مبنی بر عدم تحقیقات از هیچ اسرائیلی شکل گرفته است.

 سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما شواهد کافی برای آغاز تحقیقات ارائه کردیم اما تحقیقات سیاسی بود. به جای تحقیق از اسرائیل، با این رژیم همکاری کردند.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان به ارائه اسنادی در این زمینه پرداخت و اینگونه عنوان داشت که بعد از آغاز فعالیت دادگاه، کارمندان کمیته تحقیقات بین المللی، بازپرسان و تجهیزات از لبنان منتقل شد و تنها دفتر دادگاه در لبنان باقی ماند. آنها از طریق فرودگاه بیروت لبنان را ترک کردند و تنها سیستم‌های کامپیوتر که تعدادشان ‌‌٩٧ سیستم بود از طریق الناقوره به اسرائیل منتقل شد. این سیستم‌ها در اسرائیل به کجا رفتند؟

 دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس با ارائه سند اسرائیلی که از سوی شعبه مالی صادر شده بود و در آن اطلاعاتی درباره‌ی ‌‌٩٧ سیستم کامپیوتری که در تاریخ ‌٨/٧/٢٠٠٩ به اسرائیل منتقل شده بودند وجود داشت، عنوان کرد: صحبت درباره کارمندان دادگاه و کمیته تحقیقاتی نیز مساله‌ای است که می‌خواهم به آن بپردازم. به منظور انجام تحقیقات باید افسرانی بی‌طرف تعیین می‌شدند، اما افسران، کارشناسان و مشاوران این دادگاه همان افسرانی هستند که سابقه منفی در قبال مقاومت داشتند و با سازمان اطلاعات آمریکا در ارتباط بودند.

 وی افزود: یکی از این افسران ارشد در سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) به مدت ‌‌١٥ سال علیه حزب‌الله لبنان فعالیت کرده است و این افسر در کشتار بئر العبد در سال ‌‌١٩٨٥ و هدف قرار دادن محمد حسن فضل‌الله، مرجع فقید شیعیان لبنان مشارکت داشت که این کشتار به شهادت حدود ‌‌١٠٠ تن منجر شد.

 سپس شبکه المنار اطلاعاتی از نجیب کلداس، بازپرس این دادگاه که یک افسر پلیس استرالیا است و با سازمان اطلاعات آمریکا در ارتباط است و در سال ‌‌٢٠٠٤ برای آمریکایی‌ها در عراق فعالیت کرده است و نیز اطلاعاتی از مایکل تیلور، انگلیسی الاصل و مسئول تحقیقات از سال ‌‌٢٠١٠ و رئیس سابق اطلاعات در پلیس اسرائیل و متخصص در مبارزه با تروریسم و درید بشراوی مشاور حقوقی در دادگاه که تابعیت لبنانی ـ‌ فرانسوی و نیز مواضع منفی در قبال حزب الله لبنان دارد و رابرت بییر افسر سازمان سیا پخش کرد.

 سید حسن نصرالله در خصوص این تصاویر و اطلاعات عنوان داشت که برخی از آنها قاتل و جاسوس و اکثرشان با سازمان اطلاعات آمریکا در ارتباط هستند. آیا چنین کادری آماده پذیرش فرضیه‌ای علیه اسرائیل است؟

 وی در ادامه گفت: بازپرسان غیر حرفه‌ای هستند و پرونده‌های فساد دارند. گرهارد لمان، افسر بازپرس در دوره‌ دتلف مهلیس، در دورانی که در لبنان بود برایش دوره طلایی بود. لهمان اسنادی را از سوی بازپرسان خریداری کرد و در خصوص ارائه نسخه‌ای از این اسناد به بلمار اعلام آمادگی نمود.

 سید حسن نصرالله همچنین به فساد اخلاقی مهلیس و لمان اشاره کرد. سپس شبکه المنار نواری از لمان پخش کرد که وی عنوان کرده بود افسر سابق در سازمان اطلاعات آلمان بوده و تلاش داشته با جمیل السید وارد معامله‌هایی شود.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهاراتش درباره حکم دادگاه ترور رفیق الحریری، به پرونده شاهدان دروغین اشاره کرد و گفت: بلمار به شخصه در این زمینه تلاش کرد و این مساله را پیگیری نمود و از طریق چند مسئول، حکم جلب این چهار افسر را به پلیس بین‌الملل ارائه کرد.

 سید حسن نصرالله در خصوص سری بودن روند تحقیقات گفت: این مساله یکی از مهمترین شروط است، اما در روند تحقیقات دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان رخ نداد و اکثر این روند تحقیقات در رسانه‌ها منتشر شد. ما خواستار توقف انتشار این اطلاعات شدیم، اما هیچ نتیجه‌ای نداشت و این امر با هدف خدشه وارد کردن به وجهه مقاومت تا زمان صدور کیفرخواست علیه حزب الله لبنان تلاشی عمدی بود.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: وحشتناک‌ترین اطلاعات فاش شده که اخیرا رخ داد، این بود که هیات بلمار با سعید میرزا از مسئولان قضایی لبنان، دیدار داشت و قبل از اینکه اسامی افرادی که علیه آنها کیفرخواست صادر شده به وی ارائه شود، از سوی رسانه‌ها منتشر شده بود. اینجاست که باید بپرسیم چرا تحقیقات محرمانه نیست. این مساله موجب عدم اعتماد به تحقیقات می‌شود و تحقیقات تبدیل به یک تلاش سیاسی در جهت خدمت به یک گروه خاص است نه خدمت به افشای واقعیت.

 وی افزود: به این دلیل این مساله را می‌گویم که کیفرخواست دقیقا در لحظه‌ای ارائه شد که بیانیه‌ وزارتی ارائه شده بود و آنها تلاش می‌کنند که به نوعی دولت نجیب میقاتی را به هر قیمتی ساقط کنند.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره روند مرحله دادگاه گفت: ما نمی‌خواهیم درباره مشروعیت این دادگاه، نحوه تشکیل آن و اهداف آن صحبت کنیم، اما قوانینی که این دادگاه براساس آن عمل می‌کند، در جهت منافع گروهی خاص است و این دادگاه در قبال چهار افسر بازداشت شده عدالت را رعایت نکرد و از جمله السید در افشای اتهاماتی که وی را به علت آن به زندان انداخته بودند، از کمترین و ساده‌ترین حقوق خود برخوردار نشد. دادگاه با هدف سیاسی و از پیش تعیین شده شکل گرفت و یک دادگاه غیرحرفه‌ای است.

 سید حسن نصرالله همچنین به آنتونیو کاسیزی، رئیس دادگاه اشاره کرد و گفت: او دوست بزرگ اسرائیل است و این مساله را بنا بر اظهارات دوستش در کنفرانس هرتزلیا می‌گویم.

 شبکه المنار در ادامه نواری از جزئیات حضور کاسیزی در کنفرانس هرتزلیا پخش کرد.

 بعد از این نوار ویدئویی، سید حسن نصرالله تصریح کرد: تصور کنید کسی که می‌خواهد در خصوص پرونده‌ای حکم دهد، کسی است که مقاومت را تروریست می‌داند.

 سپس شبکه المنار پیامی را که متعلق به کاسیزی در تاریخ ‌٢١ آوریل ‌٢٠٠٦ بود و با دست خط خود خطاب به اسرائیل و در خصوص آوی دیختر، وزیر امنیت سابق اسرائیل بود پخش کرد که در آن حمایت خود را از اسرائیل و "دموکراسی" آن در قبال استبداد کشورهای همسایه اسرائیل مطرح کرده بود.

 سید حسن نصرالله گفت: ما ‌٦٠ سال است که تمامی جنایت‌های اسرائیل را علیه فلسطینی‌ها محکوم می‌کنیم. چطور کاسیزی به اسرائیل احترام می‌گذارد و آن را دولتی دموکرات در منطقه می‌داند.

 وی سپس به حکم فرضی که اخیرا صادر شده بود اشاره کرد و گفت: برای رویارویی با چنین وضعیتی به مردم می‌گویم آنچه را که می‌شنوید همه ساخت و پاخت اسرائیل است تا فتنه‌ای میان اهل سنت و شیعیان ایجاد شود.

 سید حسن نصرالله از دولت قابل اعتماد و آماده لبنان برای رویارویی با هرگونه تلاش و هرگونه توطئه‌ای علیه مقاومت تقدیر کرد و به مردم اطمینان داد که هرگز آشوب و فتنه‌ای در کشور رخ نخواهد داد، چرا که تمامی گروه‌های دوست لبنان بر این مساله توافق دارند که اجازه ندهند بار دیگر روند تحقیقات ترور رفیق الحریری متوقف شود.

 سید حسن نصرالله نسبت به توصیف کیفرخواست صادر شده از سوی برخی به عنوان فرصت تاریخی ابراز تعجب کرد و خطاب به لبنانی‌ها گفت: نگران نباشید این جزئی از جنگی است که از زمان اشغال اراضی ما از سوی رژیم غاصب اسرائیل، وارد آن شدیم. این جزئی از جنگ روانی است که علیه آمال و اهداف ما صورت می‌گیرد و این جزئی از جنگ، بمباران خانه‌ها و جنایت‌هایی است که برای ما غیر منتظره است.

 سید حسن نصرالله تاکید کرد: راهکار مقاومت برای آزادی فلسطین یعنی ورود به یک رویارویی با قدرت‌های بین‌المللی است که اسرائیل را حمایت می‌کنند. من بار دیگر می‌بینم که آنها نمی‌توانند به ما تعدی و تجاوز کنند. ما همچنان به مقاومت ادامه می‌دهیم و این مقاومت بود که توانست اصول نظریه‌ی امنیتی اسرائیل را تغییر دهد و با شجاعت و پایداری به مبارزه با آن بپردازد.

 سید حسن نصرالله گفت: مظلوم این پرونده رفیق الحریری است. اگر به عقلمان مراجعه کنیم، می‌توانیم بگوییم که رویای اسرائیل هرگز محقق نخواهد شد. قبل و بعد از تشکیل دادگاه مقاومت وجود داشت و کاسیزی و مهلیس و تمام کسانی که در این دادگاه تلاش می‌کنند می‌توانند ما را نگران سازند.

 وی در پایان تصریح کرد: هیچ گونه تعدی به مقاومت و لبنان را نمی‌پذیریم. عاملان ترور شهید الحریری باید مشخص شوند. مقاومت و حزب‌الله چه قبل از صدور حکم و چه پس از آن با عزم راسخ به راهش ادامه خواهد داد. مقاومت اکنون در بهترین حالت است.

کد خبر 139327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز