همشهری آنلاین: رئیس مجلس با اشاره به حکم یک دادگاه علیه برخی نیروهای حزب‌الله لبنان گفت: حکم یک "دادگاه سیاسی بی‌آبرو " که توسط آمریکائی‌ها هدایت می‌شود، اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به جمهوری آذربایجان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه باحضور در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت که سفرش به جمهوری آذربایجان بر اساس دعوت رسمی رئیس پارلمان این کشور انجام شده است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در رابطه با طرح تحریم مقامات آمریکایی پرسید گفت: ما آمریکایی‌ها را در بیشتر مسائل مشکل‌ساز می‌دانیم و به خاطر همین چنین طرحی را آماده کرده‌ایم البته یکی از عواملی که منطقه ما را دچار مسائل مختلف کرده همین رفتارهای آمریکا است و اگر آمریکایی‌ها سیاست‌های فعلی خود را ادامه دهند در کشورهای منطقه با نفرت بیشتری مواجه خواهند شد.

لاریجانی به خبرسازی‌های جدید رسانه‌های غربی و اقدامات اخیر آمریکا برای مخدوش جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نیز اشاره کرد و گفت که شاید این اقدامات به خاطر یک نوع عقب افتادگی‌‌ای باشد که آمریکایی ها در حوادث منطقه‌ای پیدا کرده‌اند. نهضت‌های دموکراسی خواهی که امروز در منطقه شکل گرفته حرکات جدیدی است و عقربه‌های ساعت این نهضتها سریعتر از واکنش آمریکایی‌ها می‌گذرد.

وی افزود: برخی رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها دچار سرگیجه‌های سیاسی شده‌اند؛ ‌رفتار آنها در موضوع مصر و لیبی و همچنین برخوردشان در رابطه با موضوع بحرین را اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که چگونه با نهضت‌ها برخورد می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها مستمراً اعلام می‌کنند که ما از دموکراسی دفاع می‌کنیم اما به برخی کشورها سیگنال داده‌اند که به بحرین لشگرکشی کنید. آنها تلاش می‌کنند که نهضت های دموکراسی خواهی منطقه موفق نشوند لذا عصبانی هستند.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که با فشار ایران را از دستیابی به فناوری هسته‌ای منصرف کنند اما ما استقامت کردیم چرا که دوره زورگویی آمریکا تمام شده است و باید برای فناوری هسته‌ای یک نظام حقوقی حاکم باشد نه اینکه برای کشورها نظام حقوقی خاصی توسط قدرتها اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که اگر ایران در برابر رفتارهای آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و مسئله هسته‌ای مقاومت نمی‌کرد دنیا دچار یک نوع دیکتاتوری بین‌المللی می‌شد.

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید: شما از نهضت‌های منطقه‌ای صحبت کردید اما از سوریه و خون‌های ریخته شده یاد نکردید آیا نمی‌خواهید به عنوان نماینده یک کشور بزرگ و قدرتمند در مورد سوریه هم صحبت کنید؟ لاریجانی پاسخ داد: من همه کشورها را نام نبردم اما نهضت‌های منطقه‌ای درکشورهای دیگر هم وجود دارد ولی باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر به دنبال ایجاد مسئله در داخل سوریه هستند و ما نباید چشمان خود را در مورد شیطنت‌های آمریکا ببندیم.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها از مواضع سوریه در قبال صهیونیستها و حمایت مقامات این کشور از مقاومت اسلامی ناراحت هستند ولی در عین حال بشاراسد هم دنبال اصلاحات است و ما هم توصیه می‌کنیم که اصلاحات را ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های دموکراتیک منطقه حمایت می‌کند و در کشورهایی همچون یمن هم اگر آنها به اصلاحات تن می‌دادند وضعیت بهتر می‌شد.

خبرنگاری از رئیس مجلس در رابطه با متهم شدن حزب الله لبنان در پرونده ترور رفیق حریری پرسید که وی در این رابطه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل اطلاع داشت که فرستاده آمریکا به لبنان تلاش دارد که دولت نجیب میقاتی شکل نگیرد. او قصد داشت که شرایط را آشفته کند. اما با تیزهوشی رهبران سیاسی لبنان از جمله سیدحسن نصرالله، میقاتی و نبیه بری، فرستاده آمریکا نتوانست به اهداف خود برسد.

"آمریکایی‌ها در این قضیه و شیطنتی که انجام داده‌اند از رهبران لبنان سیلی خورده‌اند لذا داستانی فراهم کرده‌اند. لذا این دادگاه بی آبرو هم حزب الله را متهم کرد اما کسی به این مسئله اهمیت نداد چرا که این دادگاه آنقدر بار سیاسی داشت که روشن بود موضوع اتهام زنی به هیچ وجه درست نیست. "

رئیس مجلس اضافه کرد: آمریکاییها دچار یک نوع آشفتگی هستند، آنها چرا این همه جنایت در غزه و فلسطین را بررسی نکرده و برای آن دادگاه تشکیل ندادند؟ حتی در همین حوادث اخیر نیز کمک‌های انسان‌دوستانه در قالب کاروان آزادی توسط صهیونیستها به صورت فاجعه آمیز از بین رفت، سؤال اینجاست که چرا آمریکا هیچ اقدامی صورت نداد.

لاریجانی اتهام زنی به حزب الله لبنان در پروند ترور رفیق حریری را ابزاری برای اعمال فشار به مقاومت دانست و گفت: ملت لبنان به مسئله آگاه هستند و اینگونه شیوه‌های آمریکایی و رشوه‌های آنها در منطقه نمی‌تواند مشکلات ایالات متحده را حل کند.

وی همچنین به موضوع هسته‌ای ایران و مذاکره کشورمان با کشورهای غربی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ما همیشه از مذاکره استقبال کرده‌ایم ولی بنده فکر می‌کنم که برخی کشورهای مذاکره کننده دچار سوءتفاهم هستند و آنها مذاکرات هسته‌ای را با شو سیاسی اشتباه گرفته و هر از گاهی مانور و شعار داده و غرب به دنبال کار خود می‌رود.

رئیس مجلس زمان‌بندی، منطق و هدف را سه لازمه مهم مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: آمریکایی‌ها به مذاکره هسته‌ای به چشم ابزاری نگاه می‌کنند و تا وقتی که اینگونه باشد مذاکرات شکل خوبی نخواهد داشت اما ما از مذاکره با 1+5 در چارچوب منطق استقبال می‌کنیم.

وی در باره علت لغو سفر احمدی نژاد به ارمنستان نیز گفت: البته بنده مخالف نیستم که شما تحلیل‌های مختلفی درباره تعویق سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان داشته باشید اما سفر رئیس جمهور ایران مشکل تکنیکی داشت که اطلاع‌رسانی هم شد.

 

کد خبر 139212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز