این یک رسم قدیمی است بین دانش‌آموزان که بعضی وقت‌ها به مدرسه‌شان می‌گویند هتل. مثلاً هتل صادقی! یا هتل مریم! حالا چرا هتل؟

هفته نامه دوچرخه شماره 608

خیلی علت مشخصی ندارد. شاید چون بعضی وقت‌ها سر کلاس می‌خوابند، یا بین زنگ‌های تفریح خوراکی‌های مفصل می‌خورند و زیاد خوش می‌گذرد. البته این مسئله به درس خواندن هم مربوط می‌شود که حتی گاهی معلم‌ها به کسی که خیلی درس نمی‌خواند می‌گویند: «مگه اومدی هتل؟»

حالا، یک هتل-مدرسه واقعی داریم که با آن هتل-مدرسه‌ها خیلی فرق دارد. این‌جا در کنار آموزش، واقعاً امکانات تفریحی، غذایی، خوابگاه و... دارد.

قرار است دورۀ تابستانی فعالیت‌های مطبوعاتی نوجوانان، با عنوان «هتل- مدرسۀ خبرنگاری» از سوی مرکز آموزش روزنامه همشهری و نشریه دوچرخه برگزار ‌شود. پس منتظر خبرهای بعدی باشید، مخصوصاً که قرارشده این دوره با حال و هوای نوجوانی، فضای مشارکتی و توجه به خلاقیت و نوآوری برگزار شود و آموزشی و خشک هم نباشد.

دوره اول این هتل-مدرسه، دوره «خودکار خبرنگار» است و کارگاه‌های آن عبارت‌اند از: کارگاه «تجربه نوشتن» که در این کارگاه هنرجویان با اصول اولیه نوشتن، درست نوشتن و خلاقانه نوشتن در قالب‌های ادبی و مطبوعاتی آشنا می‌شوند. کارگاه دیگر مربوط به قواعد و اصول کار خبرنگاری، به‌ویژه خبر نویسی در مطبوعات است که در آن مهم‌ترین وجه تمایز نوشتن رسانه‌ای با دیگر انواع نوشتن آموزش داده می‌شود.

در کارگاه داستان، هنرجویان با انواع داستان و شیوه‌ها و تکنیک‌های ساده و اولیه داستان‌نویسی آشنا می‌شوند. کارگاه مصاحبه و گزارش مطبوعاتی هم شرکت‌کنندگان را با این دو قالب مهم و حساس مطبوعاتی آشنا می‌کند تا هنرجویان پس از آشنایی با مقدمات و شیوه‌های گرد‌آوری اطلاعات مورد نیاز، انواع مصاحبه و گزارش و روش‌های تنظیم مصاحبه و گزارش، به تمرین سوژه‌یابی، طرح سؤال و... ‌بپردازند.

کارگاه شعر هنرجویان را با شعر و تجربۀ لحظه‌های شاعرانه آشنا می‌کند و کارگاه طنز هم قرار است به شکوفایی ذوق طنز نویسی هنر جویان کمک کند.

بازی- مسابقۀ نوشتن و جلسۀ شعرخوانی یا قصه خوانی هم برنامه‌ای است که در شب‌های این دوره آموزشی برگزار می‌شود.

در بازی- مسابقه نوشتن، هنرجویان درگیر تمرین خلاقانه و ابتکاری نوشتن در فرصت‌های کوتاه می‌شوند که هم سرگرم کننده و هیجان انگیز است و هم آموزنده که به شکوفایی استعداد و خلاقیتشان کمک می‌کند.

دورۀ دوم کارگاه‌های این هتل-مدرسه که دوره «تصویر خبرنگار» نام دارد برای آنها که به کارهای تصویری و گرافیکی در مطبوعات بیشتر علاقه دارند، جذاب‌تر است. در این دوره که امیدواریم فراخوان ثبت نام آن هم به زودی منتشر شود، هنرجویان علاوه بر کارگاه تجربه نوشتن و کارگاه خبر، مصاحبه و گزارش در مطبوعات (البته با نگاهی به ارتباط متن و تصویر) در کارگاه‌های تصویرگری، ارتباط تصویری و گرافیک مطبوعاتی، عکس و کاریکاتور هم شرکت خواهند کرد. بازی- مسابقۀ آنها هم با عنوان نوشته- تصویر خواهد بود که در آن در فرصتی کوتاه برای نوشته‌ای تصویر می‌کشند یا برای تصویری، مطلب می‌نویسند.

کد خبر 138960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز