با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس نهم و ایجاد تحرک بین گروه‌های مختلف برای شرکت در انتخابات، سیاسیون پیرامون آینده سیاسی گروه‌ها اظهارنظرهایی می‌کنند.

حمید رضا کاتوزیان،

در این رابطه حمید رضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم معتقد است که باید سلیقه‌های جدید و نظرات افراد وزین که هرکدام بیش از یک جریان سیاسی برد دارند، در تدوین فهرست انتخاباتی، مورد توجه قرار گیرند تا مجلس نهم قوی‌تر از مجلس هشتم باشد.

  • شما به‌عنوان یک چهره سیاسی ترکیب مجلس نهم از نظر جریانات فکری و حضور نخبگان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تا قبل از اتفاقات اخیر تصور ما این بود که دولت به‌دلیل داشتن قدرت و منابع مالی وسیع، مجلس بعدی را از آن خود خواهد کرد اما شرایط تغییر کرده است. به‌نظر می‌رسد هم در اصولگرایان و هم در اصلاح طلبان تفاوت سلیقه تا آنجاست که لیست مشترک به‌وجود نخواهد آمد. معتقدم اصولگرایان بیش از یک لیست خواهند داشت. به‌نظر می‌آید با همه تلاش‌هایی که برای وحدت صورت می‌گیرد، عملا چنین وحدتی محقق نشود، عمده‌ترین مشکل اصولگرایان در شرایط فعلی در کنار تصمیم‌گیری‌های از بالا، سلیقه‌های افراطی است. این سلیقه‌ها گاهی چنان متفاوتند که تصور همراهی آنها با یکدیگر امری تقریبا محال است. موضوع دیگر این است که گروهی که به‌عنوان تصمیم‌گیر عمل می‌کنند همه سلیقه‌ها را نمی‌توانند پوشش دهند و سمت‌گیری آنها به طرف برخی طیف‌های خاص اصولگرایی است. طبعا این موضوع سبب خواهد شد سلیقه‌های دیگر خود مستقلا وارد عمل شوند.

  • فکر می‌کنید راه حلی هم وجود ندارد ؟

راه حل این مشکلات اولا همه جانبه نگری و توجه به وزن افراد و جریانات سیاسی و حفظ تعادل در شکل دادن مجموعه‌های تصمیم‌گیر است و همچنین استفاده از توان و پتانسیل بدنه جوان‌تر اصولگرایی که امروزه قابلیت ایجاد ارتباط با نسل جوان جامعه را دارد و به لحاظ به کارگیری ادبیات و مفاهمه از سوی این نسل پذیرفته شده است.

  • به این ترتیب مجلس آینده را چگونه مجلسی می‌بینید؟

اگر رویه فعلی دنبال شود ترکیب مجلس آینده از مجلس فعلی ضعیف‌تر خواهد بود و تعداد نخبگان آن به‌شدت کاهش خواهد یافت، همانگونه که ترکیب مجلس هفتم از دوره هشتم به‌مراتب بهتر بود درحالی‌که تصور می‌شد مجلس هشتم نخبگان بیشتری را نسبت به دوره هفتم پذیرا باشد. دلیل این موضوع روش اشتباه و نگاه بسته تصمیم‌گیرندگان بود. اما اگر در رویه فعلی تجدید نظر صورت گیرد، بدنه اصولگرایان به کار گرفته شود، سلیقه‌های جدید و نظرات افراد وزین که هرکدام بیش از یک جریان سیاسی برد دارند، مورد استفاده قرار گیرد، قطعا شاهد برآیندی بهتر و مجلس قوی‌تری خواهیم بود.

کد خبر 138763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز