مهدی دل‌روشن: هر چقدر که روزهای سال 90 به سوی اسفندماه پیش می‌رود، تب انتخابات نیز بالا می‌گیرد.

طرح - سیاست

 دراین میان صف آرایی جریان‌های سیاسی برای حضور فعال و پررنگ، چشم‌اندازی متفاوت از میدان دمکراسی سال‌جاری ایجاد کرده است. اتحاد اصولگرایان، موضوع مهمی است که در اردوگاه‌های مختلف مطرح می‌شود و عده‌ای تحقق این آرمان را به گرم شدن تنور انتخابات تعبیر می‌کنند. در روزهایی که جناح چپ همچون گذشته، حضور پررنگ و تأثیر‌گذاری ندارد، برخی کارشناسان، رقبای اصولگرایان را خود اصولگرایان مطرح می‌کنند و اجتناب از انشعاب و اجتماع با محوریت اشتراکات اعتقادی راعواملی مهم در راه وحدت جبهه عظیم اصولگرایان معرفی می‌کنند. این موضوع را در میزگردی با حضور برخی چهره‌های اصولگرا و نمایندگان احزاب مورد بررسی قرار دادیم. حجت‌‌الاسلام احمد سالک؛ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، حسن بیادی؛ دبیرکل جمعیت آبادگران جوان و حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، نماینده مردم بیرجند و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در این میزگرد به سؤالات ما پاسخ دادند.

  • ملزومات وحدت اصولگرایان شامل چه مواردی می‌شود؟

سالک: موضوعاتی که برای ایجاد این وحدت مطرح است، اولا توجه به خطوط قرمز نظام است که شامل مسئله انقلاب، امام، رهبری و قانون اساسی می‌شود. ثانیا مواردی که در ارتباط با مسائل اعتقادی و سیاسی مطرح می‌شود را به‌صورت التزام عملی به ولایت، مورد توجه قرار دهیم نه اینکه رویکردی صرفا شعاری داشته‌باشیم. این مسئله را در طول عملکرد افراد می‌توانیم ببینیم و اندازه‌گیری کنیم و سعی براین است که مطالبات مردم و مقام معظم رهبری به نحو مطلوب عملی شود و در همین راستا شاید نخستین مطالبه، انسجام درون تشکیلاتی و وحدت اصولگرایی است. این مسئله بسیار مهم است اگرچه تلاش عناصر خارجی و داخلی این است که این وحدت را با کلمات و مسائل مختلف بر هم بزنند.

ابراهیمی: وحدت اصولگرایان در چارچوب اصولگرایی شامل چند شاخص اصلی است؛ اصل اول این است که انقلاب اسلامی را قبول داشته باشیم، خود اسلام را قبول داشته باشیم، امام و مقام معظم رهبری را قبول داشته باشیم. کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد، اصولگرا محسوب می‌شود. همچنین بایستی دوام انقلاب اسلامی در چارچوب قوانین اسلامی و قوانین موضوعه را قبول داشته باشد. رهبری، امسال در سالگرد رحلت امام(ره)، مکتب خمینی کبیر را تشریح کردند؛ مکتبی که مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است. کسی که امام(ره) را با این سه اصل قبول داشته باشد اصولگر است. از طرف دیگر، باید ولایت فقیه را با ویژگی‌هایی که دارند و فرامین ارشادی تدابیر و سیاست‌هایشان قبول داشته باشند. اینها، لازمه‌های وحدت اصولگرایی است.

بیادی: یکی از لازمه‌های وحدت اصولگرایی، داشتن هدف مشترک است که این عامل باعث موفقیت و در نتیجه اتحاد بیشتر همراه با ضریب اطمینان خاطر می‌شود. دومین شاخص داشتن معضلات، مشکلات، دغدغه‌ها و رقبای مشترک است. مسئله بعدی، تعصب، تعلق و عرق به وحدت اصولگرایی است؛ به آن معنا که از لحاظ وجودی به اتحاد اعتقاد داشته باشیم. در این میان، اندیشه‌های مشترک می‌تواند راهبردی فرااتحادی ایجاد کند. لذا برای رسیدن به این اصول، شناخت‌ دردها و مشکلات جامعه، نیز، نیمی از درمان است. همچنین، شاخص هدایت و مدیریت هم مطرح است که جزو اساسی‌ترین شاخصه‌های اصولگرایی
به شمار می‌رود.

  • ضرورت اتحاد اصولگرایان چیست؟

سالک: از این سؤال شما تعجب می‌کنم. یعنی بعد از 32 سال از پیروزی انقلاب هنوز ضرورت وحدت را نفهمیده‌ایم؟ این مسئله برای همه جزو بدیهیات است و کاملا روشن. هر کجا وحدت نباشد نفاق و اختلاف است و اگر این فضا حاکم شود، شبکه‌های نفوذی فعال می‌شوند. ضرورت این وحدت اصولگرایی در مبانی دینی است و این مبانی به ما تأکید و تکلیف می‌کنند که وحدت داشته باشیم.

ابراهیمی: اصولگرایان اگر اتحاد نداشته باشند، در واقع خودزنی کرده‌اند و همه چیز را از دست می‌دهند.
بیادی: به‌نظر من اصولگراها باهم اتحاد دارند ولی در برخی مسائل دچار نوعی اختلاف سلیقه هستند و این تفاوت دیدگاه اگر همراه با برنامه‌ریزی باشد بعضا موجب رشد و تعالی می‌شود؛ به عبارت دیگر اگر غرض‌ورزی‌های شخصی کنار گذاشته شود و اعتلای نظام اسلامی مدنظر باشد مفید است.

  • نقش روحانیت در وحدت اصولگرایان چیست؟

سالک: این نقش از اول انقلاب تا الان روشن بوده است. وقتی در طول دو قرن اخیر مسائل مختلف را بررسی می‌کنیم از مشروطیت گرفته تا ملی شدن صنعت نفت، آیت‌الله مدرس، آیت‌الله کاشانی و خود حضرت امام(ره) نقش پیشتاز و محوری داشته‌اند.

در واقع این نقش، نقشی دینی و ریشه‌ای است که روحانیت به‌عهده دارد. در طول قرون مختلف این نقش، عملیاتی بوده و پس از انقلاب اسلامی نیز، ما شاهد نقش مهم روحانیت (هم در زمان 10 ساله رهبری امام‌خمینی(ره) و هم در دوره
22 ساله رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ) هستیم. در این بین طبیعی است که عده‌ای، دارای نقطه نظرات متفاوتی باشند، اما اساس کار هیچ وقت تغییر نکرده است.

ابراهیمی: بنده معتقدم، نقش محوری به‌عهده روحانیت است. روحانیت در طول تاریخ نقش اصلی را ایفا کرده است. در انتخابات نیز بنده معتقدم تبلور روحانیت در جامعتین است. جریان روحانیت هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب حرف آخر را در رویدادهای سیاسی و انتخابات زده است.

بیادی: ما هر چه داریم از روحانیتی داریم که از علمای ربانی مشق می‌گیرند و همان طور که امام(ره) به تعبیری فرموده‌اند کشور بدون روحانیت مانند جامعه بدون طبیب است، می‌توانیم به نقش پررنگ روحانیت در پیروزی انقلاب و تداوم آن اشاره کنیم که دارای نقش کلیدی و اساسی است. امروز باعث تأسف است برخی مسئولین که بر سر کار می‌آیند، ارزش‌ها را از بین می‌برند و به جای آنکه روحانیت و مرجعیت را تقویت کنند درصدد تضعیف آن برمی‌آیند.

  • قطب‌بندی در جریان اصولگرایی، چالش است یا فرصت؟

سالک: اصلا این نوع سؤال خطرناک است. قطب‌بندی یعنی چه؟ یعنی مقابله؟ انشعاب نیز براساس سلایق مختلف است. اصل قضیه یعنی وحدت در حوزه حرکت دینی را همه قبول دارند.

ابراهیمی: قطب‌بندی در اصولگرایی اگر همراه با تدبیر باشد، فرصت است و اگر چنانچه تدبر چاشنی‌کار نباشد، افتراق بر فضای اصولگرایی حاکم می‌شود و این چالش، چالش خردکننده‌ای است.

بیادی: به‌نظر من طرح سؤال راجع به قطب‌بندی جریان اصولگرایی اصلا اشتباه است. اگر اصولگرایی به 2 گروه منشعب بشود، این رویداد باعث به‌وجود آمدن یک فرصت می‌شود اما اگر این انشعاب بیش از 2 گروه باشد موجب تهدید می‌شود. در حالت قطب‌بندی دوگانه فضای رقابتی فرصت‌های خوبی را فراهم می‌کند.

  • مردم در انتخابات سال 88 به شخصی اصولگرا رأی دادند یا به شاخص‌های اصولگرایی؟

سالک: مردم ایران اسلامی، با بصیرت و هوشیار هستند. مبنای انقلاب اسلامی ما مبنای ارزشی است و بنابراین حفظ نظام و اسلام در اولویت اول است. تبعیت از رهبری از مسائل عمده و مهم است؛ بنابراین اگر به ارزش‌ها توجه داشته باشیم مصادیق را نیز باید مدنظر قرار دهیم. پس مطمئنا به مبانی ارزشی و شاخص‌های اصولگرایی دقت داشته‌اند.
ابراهیمی: به شاخص‌های اصولگرایی رأی دادند و همچنین چون شخص احمدی‌نژاد خود را براساس ارزش‌ها معرفی کرد مردم پذیرفتند.

بیادی: ترجیح می‌دهم به این سؤال جواب ندهم.

  • جریان متبوع شما، چه رویکردی در انتخابات پیش رو خواهد داشت؟

بیادی: ما (آبادگران جوان) در انتخابات پیش رو لیست می‌دهیم اما این لیست در سبد اصولگرایانی قرار خواهد گرفت که به شکل واقعی و متحدانه وارد صحنه شوند و از هرگونه سهم‌خواهی به دور باشند. سیاست آبادگران دقیقا مانند سال 84 خواهد بود و حداقل در 10 استان حضور فعال خواهیم داشت. اما همچون دوره گذشته، ما همراه گروه دولت خواهیم بود.

سالک: درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش تعداد اعضای کمیته سه نفره از 3عضو به 7 عضو باید بگویم که ما (جامعتین ) به کمیته سه نفره (عسگراولادی، حداد و ولایتی) ملحق نشدیم بلکه آنها به نمایندگی از آقای احمدی‌نژاد به جامعتین آمدند و قبلا هم همین طور بوده است. این بحث‌ها در کمیته داوری، بررسی خواهد شد. پس از آنکه در جامعتین مباحث مطرح شد تصمیم‌گیری‌های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین باید بگویم که جریاناتی چون شیطان بزرگ، عوامل داخلی و خارجی و جریاناتی که با کمک رسانه‌های بزرگ دنیا، مترصد فرصتی هستند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از اختلافات درون تشکیلاتی، سوءاستفاده کنند از وحدت جامعتین با اصولگریان، نگران و ناراحت خواهند شد.

ابراهیمی: تمام احزاب جبهه امام و رهبری در جهت اتحاد بیشتر اصولگرایان حرکت می‌کنند تا دشمنان، مایوس شوند. اگر اصولگرایان با هم نباشند و لیست واحد ندهند، کارشان به جایی نمی‌رسد. در هیچ دوره‌ای برای اصولگرایان پیش نیامده است که به‌صورت همزمان، قوه‌مقننه، مجریه و قضاییه را داشته باشند. پس باید این فرصت را حفظ کرد.

کد خبر 138131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز