جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز پس‌از برگزاری نزدیک به 16 جلسه مشترک، با انتشار اطلاعیه‌ای تعاریف و دیدگاه‌های خود را از مبانی و شاخص‌های اصولگرایی تشریح کردند.

modaresin

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به همراه اعضای این دو تشکل روحانی که به بزرگ منشی در میان جریان‌های اصولگرا شهره هستند، از ابتدای سال‌جاری جلسات خود را شروع کرده و آخرین بار به‌صورت رسمی 17 آذرماه چهره‌های اصولگرا را جمع کردند و به رایزنی حول محور وحدت پرداختند.

پس از آن جلسه بیانیه‌ای با 8‌محور به امضای آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز منتشر شد که در آن تاکید شد: هدف نهایی و اصلی وفاداران به انقلاب اسلامی، تحقق آرمان‌ها و اهداف والای اسلامی است. جامعه مدرسین و جامعه روحانیت با تأکید بر این اصل و با اذعان به این امر که اصولگرایی یعنی پاسداری از اسلام ناب محمدی، اقدام به تعریفی جامع از اصولگرایی بر مبنای آموزه‌های دینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری کردند که با نظرخواهی از دیگر صاحب‌نظران و تکمیل آن قرار شد به‌زودی آن را اعلام ‌کنند.

چنان که در آن بیانیه وعده شده بود  اطلاعیه این دو تشکل روحانی درباره شاخص‌ها و مبانی اصولگرایی منتشر شد که در آن آمده است: ملت شریف ایران اسلامی آگاه است که رهبر معظم انقلاب، نیاز کنونی جامعه مؤمن و متدین ما را «وحدت» دانسته‌اند. با نگاهی به شرایط حاضر و مخاطراتی که بر سر راه پیشرفت انقلاب و تحقق آرمان‌های والای اسلام و امام راحل(ره) وجود دارد، نیاز به وحدت و ضرورت آن، بیش از پیش، آشکار می‌شود. در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، کوشیده‌اند راهکارهای برقراری وحدت میان یاران و وفاداران صادق اسلام، ایران و انقلاب را بررسی کنند از اسلام، جمهوری اسلامی، خط و سیره امام و ولایت مطلقه فقیه به‌عنوان مبانی اصولگرایی یاد شده و درباره شاخص‌های اصولگرایی نیز آمده است: شاخص‌ها اموری هستند که بیانگر اولویت‌های جریان اصولگرایی در مقام عمل و به‌خصوص در زمان فعلی اند.

دفاع از ارزش‌های اسلامی، پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی، التزام عملی به ولایت فقیه و فصل‌الخطاب دانستن نظر رهبری، احترام و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت، ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافیگری و توجه ویژه به گروه‌های ضعیف و نیازمند، اعتقاد به آزادی‌های مشروع و مردم‌سالاری دینی، عدالت محوری و مبارزه با فساد، تاکید و باور به پیشرفت همه‌جانبه کشور، اداره امور براساس موازین اسلامی، عقلانیت، قانون، برنامه، حسن تدبیر و عطوفت با مردم، اعتقاد و التزام به تعامل و هماهنگی میان قوا در سایه تدبیر‌های رهبری، دشمن‌شناسی، استکبار ستیزی، استقلال‌طلبی و موضع‌گیری صریح در برابر دشمنان و فتنه‌ها و تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی به‌عنوان این شاخص‌ها عنوان شده است.

در بخش پایانی این اطلاعیه که به امضای محمد یزدی و محمدرضا مهدوی‌کنی رسیده، آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران براساس این مبانی و شاخص‌ها می‌کوشد زمینه‌ساز تحقق «وحدت کلمه» در میان امت اسلامی شود و بدخواهان و بداندیشان ملت بزرگ ایران را مایوس کند.

کد خبر 125947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز