گروه سیاسی: یک روز پس از انتشار منشور اصولگرایی از سوی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعریف مبانی و شاخص‌های اصولگرایی از سوی این دو تشکل روحانی، چهره‌ها و احزاب جریان اصولگرا به استقبال این منشور رفته‌اند.

منشور اصولگرایی روز یکشنبه پس از 16 جلسه‌ای که مدیران و اعضای جامعتین بین خود یا با چهره‌های اصولگرا داشتند، منتشر شد.

حذف جریان‌های موهوم

مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منشور اصولگرایی را عاملی دانست که با وجود آن، جریان‌های موهومی که در صحنه سیاسی کشور وجود دارند، رنگ باخته و اصولگرایان نسبت به واقعیات جامعه بحث خواهند کرد.سیدمحسن صالح در گفت‌وگو با فارس به انتشار منشور اصولگرایی از سوی جامعتین اشاره کرد و اظهارداشت: این منشور به جای شخص محوری و تعصب روی افراد به مؤلفه‌ها و شاخص‌های اصولگرایی تأکید دارد.

وی افزود: می‌توان با افرادی که در ذیل مؤلفه‌های این منشور قرار دارند، وحدت ایجاد کرد و زیر مجموعه این چتر باز، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی مشترک را آغاز کرد اما در مقابل، کسانی که در ذیل این اصول قرار نمی‌گیرند یا با آنها مشکل دارند، طبیعی است که فعالیت و وحدت با آنها امکان‌پذیر نیست.

تصمیم از قبل

دبیرکل موتلفه اسلامی نیز در این‌باره گفت: آنطور که من اطلاع دارم بسیاری از اصولگرایان از قبل تصمیم گرفتند که منشور مورد تایید جامعتین را حمایت کنند و براساس مفاد آن کارهای مربوط به تقویت وحدت بین اصولگرایان را دنبال کنند.
محمدنبی حبیبی به تاثیرات این منشور و اصول مندرج در آن بر شفاف‌شدن موضع‌گیری‌ها در فضای سیاسی اشاره کرد و افزود: قطعا این منشور تاثیرات مفید و تعیین کننده‌ای در فضای سیاسی خواهد داشت. این منشور می‌تواند به نزدیک کردن سلایق مختلف اصولگرایان و اصولگرایی در این طیف بسیار کمک کند.

اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به انتشار منشور اصولگرایان گفت: اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی و نیز اصل تعاطی و تعامل در مجموعه اصولگرایان مبنای تدوین این منشور است. نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در این منشور، جهات اثباتی شاخص‌ها مطرح شده و جهات سلبی در جلسات بررسی و تدوین این منشور مورد بحث قرار گرفت اما در منشور منتشر نشد.

آنچه مهم است این است که با شکل‌گیری منشور وحدت برای این مجموعه اصولگرایان می‌توان این شاخص را مبنایی قرار داد تا چتر اصولگرایی مجموعه اصولگرایان را فرا‌گیرد. به گفته وی، اصولگرایانی که برخی اجزای این شاخص‌ها را ندارند باید به سمت محقق‌شدن این اجزا حرکت کنند؛ لذا اگر ضعف و نفسی در این راستا وجود دارد باید آن را تکمیل و اصلاح کنند تا کاملا زیر چتر اصولگرایی قرار گیرند.

کد خبر 126049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز