گروه سیاسی - مجید مهرابی‌دلجو: بعد از حمایت برخی چهره‌های شاخص اصولگرا از منشوری که به امضای دبیرکل و رئیس 2 تشکل روحانی و تاثیر‌گذار در تحولات حزبی کشور رسیده است، غلامعلی حداد عادل اعلام کرد که این منشور مورد تأیید کمیته 3نفره‌ای است که آبان ماه سال‌جاری در ساختمان پاستور تشکیل و مامور رایزنی با چهره‌های اصولگرا شد.

عالمان دین

گردر کنار این، 8 تشکل دیگر اصولگرا نیز با صدور بیانیه‌ای به استقبال از تعریف جامعتین از مبانی و شاخص‌های اصولگرایی رفتند.
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از 16 نشستی که از ابتدای سال‌جاری برگزار کرده بودند یکشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای که به امضای آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت‌الله محمد یزدی دبیرکل و رئیس این دو تشکل روحانی رسیده بود، تعاریف خود را از مبانی و شاخص‌های اصولگرایی ارائه دادند.

غلامعلی حداد عادل که اوایل آذرماه به همراه نزدیک به 30 چهره اصولگرا به جلسه محمود احمدی‌نژاد در پاستور دعوت شده بود و بعد از جلسه در کنار حبیب‌الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی ماموریت یافت تا در قالب کمیته 3نفره به رایزنی با شاخص‌ترین چهره‌های اصولگرای کشور بپردازد، درباره منشور اصولگرایی جامعتین گفت: ما به‌عنوان کمیته 3نفره از تلاش جامعتین برای ارائه منشور مطلع بودیم؛ این منشور مورد تأیید کمیته 3نفره است اما این کمیته تا‌کنون بحثی در مورد این منشور نکرده است.

رئیس مجلس هفتم این منشور را بهانه‌ای قرار داد تا نقبی به انتخابات مجلس نهم که تقریبا13 ماه دیگر برگزار خواهد شد، بزند و در این باره گفت: ما برای انتخابات آتی مجلس باید سازوکار مشخص و روشنی پیدا کنیم که افرادی وارد خانه ملت شوند که مصداق واقعی مفاهیم و ارزش‌های منشور اصولگرایی باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، حداد عادل که معمولا کمتر به جمع خبرنگاران در حاشیه صحن علنی می‌آید، دیروز در جمع خبرنگاران گفت: اصولگرایان تجربه موفق مجلس هفتم و هشتم را پیش روی خود دارند و براساس آن تلاش خواهیم کرد تا با سازوکار مشخص وحدت خود را ادامه بدهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم اقدام جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز را در تدوین منشور اصولگرایی شایسته و بجا خواند و در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است منشور اصولگرایی موجب غربالگری در جریان اصولگرایی شود، گفت: البته ممکن است منشور از غربالگری بی‌مورد در جبهه اصولگرایی جلوگیری کند؛ ما امیدواریم شاهد وحدت کلی جریان اصولگرایی باشیم.

اگر حداد عادل به‌عنوان نماینده‌ای از طیف معتدل اصولگرایان که با جناح حامی دولت نیز رابطه‌ای حسنه دارد، از منشور اصولگرایی جامعتین استقبال کرد، علی مطهری، شاخص‌ترین چهره منتقد دولت طیف اصولگرایان دیروز ضمن مفید‌‌خواندن این منشور تاکید کرد که منشور اصولگرایی جامعتین در مواردی جزئی نیازمند تفسیر برای برخی شاخص‌هاست.

مطهری با تاکید بر اینکه باید تکمله‌ای به این منشور اضافه شود، گفت: مثلا درباره موضوع التزام به ولایت فقیه باید گفت این عبارت به تنهایی کافی نیست و باید روشن شود معنی التزام به ولایت فقیه چیست؛ چرا که برداشت‌های مختلفی از این موضوع وجود دارد. وی منشور اصولگرایی را موجب وسیع‌ترشدن حوزه اصولگرایان خواند و گفت: حتی برخی از اصلاح‌طلبان هم این اصول را قبول دارند و تفسیر این منشور می‌تواند کمک کند که راه‌ها از هم جدا شود.

این عضو اصولگرایان مجلس که چندی پیش بنا به انتقاداتش از رئیس دولت دهم، پایش به کمیته داوری اصولگرایان باز شد، منشور اصولگرایی را زمینه‌ای برای حذف برخی رویکردهای فردی عنوان کرد و گفت: این منشور در جهت مخالف روند غربالگری حرکت می‌کند.

اظهارنظر چهره‌های شاخص از طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی حاکم بر ساختمان بهارستان، تنها به موضوع منشور مورد تدوین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین ختم نشد، دیروز عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی - اصلی‌ترین فراکسیون حامی دولت در مجلس - از ارائه نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد خبر داد که طی آن اعضای این فراکسیون برای دیدار با رئیس‌جمهور و رایزنی با او درباره جلساتی که در پاستور برای وحدت اصولگرایان برگزار می‌شود، درخواست ملاقات کرده‌اند.

محمدجواد ابطحی گفت: هیات‌رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای درخواست ملاقات نوشته است تا در این دیدار مسائل فی‌مابین همچون «بحث اصولگرایان»، «جلسه‌ رئیس‌جمهور با حداد عادل، ولایتی و عسگراولادی» و همچنین موضوع «هدفمند کردن یارانه‌ها» مطرح شود.

بعد از نخستین نشست 30 چهره اصولگرا با محمود احمدی‌نژاد در پاستور و تشکیل کمیته 3نفره، غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی، شانزدهم دی ماه بار دیگر با رئیس‌جمهور دیدار کردند تا گزارش رایزنی‌های خود با چهره‌های اصولگرا را به وی بدهند. ظاهرا فراکسیون حامی دولت در مجلس شورای اسلامی نیز با این درخواست ملاقات قصد دارد نقشی پررنگ‌تر برای خود در این رایزنی‌ها تعریف کند

منشور اصولگرایی مبناست

حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جبهه حامیان ولایت، جمعیت آبادگران جوان، حزب سبز، حزب نیک‌اندیشان ایران اسلامی، انجمن بین‌المللی جنبش ضد‌صهیونیستی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران و خدمتگزاران ایران اسلامی 8 تشکلی هستند که با صدور یک بیانیه مشترک از انتشار منشور اصولگرایی حمایت کردند. این تشکل‌ها در بیانیه مشترکشان دعوت به انسجام و شفافیت اصولگرایی در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را مبارک‌ترین پیام از سوی جامعتین برمبنای منشور اصولگرایی خوانده‌اند.

کد خبر 126262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز