دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

شروین طاهری: «اصغر اکبری»، این نام را به خاطر بسپارید.

این روزها او قهرمان گمنام فوتبال ایران است و کسی چه می‌داند، شاید آوازه سرمربی شگفتی‌ساز مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی تا مرحله یک هشتم نهایی هم تداوم یابد.می‌گویند سرمربی مرصاد شیراز تنها به چهار عمل اصلی فوتبال وارد است اما با تلفیق همین روش‌های ساده با دوندگی محض بچه‌هایش یک غول‌کش تازه را معرفی کرده! بر کسی پوشیده نبود که «صمد مرفاوی» حتی پیش از موعد اولیه دیدار مرصاد – استقلال که به خاطر بارش برف به تعویق افتاد از همتای شیرازی‌اش وحشت داشت و بالاخره این ترس در میدان عمل به شکستی سخت انجامید. سنگین‌ترین شکست صمد مرفاوی با استقلال یا حتی تلخ‌تر از باختن به پرسپولیس، پیکان و سایپا در لیگ برتر!

«اصغر اکبری» سرمربی تیمی است که عمده بازیکنانش را فوتبالیست‌های سرباز و کم‌سن‌وسال استان فارس تشکیل می‌دهند و حالا او چشم به راه یک غول دیگر است: «با پیروزی 2 بر صفر برابر استقلال بازیکنان ما به خودباوری رسیده‌اند و می‌توانند پرسپولیس را هم شکست دهند.»

و بعد در واکنش به تعویق دیدار 13 بهمن با پرسپولیس می‌گوید: «آماده بازی با پرسپولیس هستیم،‌ امیدوارم فدراسیون تاریخ دقیق‌ این بازی را هر چه زودتر اعلام کند.»
اهالی فوتبال شیراز سعی می‌کنند نگاهی واقع‌گرایانه به جام حذفی داشته باشند و صعود مرصاد لیگ یکی به مراحل بالاتر از دو نماینده لیگ برتری استان فارس و حذف استقلال را بالاترین حد شگفتی‌سازی برای سپید و سبزهای مقاومت بسیج می‌دانند اما حوادث تلخی که در بازی جمعه گریبانگیر استقلال و صمد مرفاوی شد خواه ناخواه پرسپولیس و مصطفی دنیزلی را هم دچار اضطراب می‌کند.

شیراز شگفتی‌ساز
در حالی که در ورزشگاه حافظیه شیراز جای سوزن انداختن نیست، خالی بودن جایگاه ویژه استقلالی‌ها از چهره‌های سرشناس آبی‌ها از احتیاط آمیخته به ترس نجف‌نژاد، امیدوار رضایی، قریب و قلعه‌نویی آن هم پیش از مسابقه حکایت دارد. قرار بود اینها همراه تیم به شیراز بیایند اما عرصه را خالی کردند. از طرف دیگر «اصغر اکبری» می‌گوید: «برای اولین بار بود در بازی با دو تیم پرطرفدار تهرانی نیمی از ورزشگاه حافظیه شیراز را تماشاگران بومی پر می‌کردند.»

پیدا بود از حدود دوازده هزار نفری که سکوهای حافظیه را قرق کرده بودند بیش از هفت هزار نفر حامی طرف میزبان کم‌نام‌ونشان هستند. یکی از خبرنگاران شیرازی می‌گوید:‌«البته تیم محبوب شهر، برق شیراز است ولی رسیدن مرصاد به این مرحله و حضور استقلال که سابقا حساسیت‌هایی را در اینجا باعث شده بود انگیزه‌ای شد تا فوتبالدوستان شیراز پشت سر مرصاد متحد شوند.»

وقتی محمد نوازی برای نخستین بار پس از بازی آغازین فصل استقلال، پشت پنالتی به دست آمده توسط داسیلوا در دقیقه 75 بازی ایستاد همگان تصور کردند طلسم سه‌ساله آبی‌ها در جام حذفی می‌شکند اما برخورد توپ نوازی به دیرک دروازه مانع از شکل گرفتن گل تساوی استقلال شد و در ادامه با گل صمد اکبری در چهار دقیقه مانده به پایان برتری سپیدها که از نیمه نخست با گل حسین کوشکی (03) پیش بودند مضاعف شد.
صمد مرفاوی مثل سفر قبلی استقلال به شیراز تقریبا همان  ترکیب اصلی‌اش را رویاروی تیمی قرار داد که در این فصل لیگ یک به «‌جان‌ سخت» شهره شده است ولی ستاره‌هایش مثل احمد ملک‌پور، علی ممبینی و علی بابایی را حتی در همان لیگ آزادگان کسی به جا نمی‌آورد.

تیم مرفاوی طوری بازی را شروع کرد که بین دو نیمه استقلالی‌ها را به مخالف‌خوانی روی سکوها واداشت. اما واکنش استقلالی‌هایی که بسیاری‌شان شب جمعه را جلوی در حافظیه صبح کرده بودند پس از بازی چنان خشمگینانه بود که عبدالصمد و شاگردانش پس از آن خود را در رختکن محبوس کردند. مرفاوی که می‌دید مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و مدیر سازمان فوتبال پشت او را خالی کرده‌اند چنین رویه‌ای را در قبال بازیکنانش تکرار کرد و در رختکن به آنها تشر زد: «پول می‌گیرید و بازی نمی‌کنید.» سپس در حالی که شعارهای هواداران در بیرون رختکن  شدت می‌گرفت او دقایقی به سوی نقطه نامعلومی خیره شد. نقطه‌ای که ممکن است سرانجام عبدالصمد روی نیمکت استقلال باشد. بازگشت قریب و مستحکم شدن جایگاه قلعه‌‌نویی می‌توانست بقای مرفاوی را تضمین کند اما استقلال پس از جا ماندن از سایپا جام حذفی را هم از دست داده است.

بحران غذا
پیش از آنکه استقلالی‌ها به شیراز پرواز کنند اردوی استقلال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود اما زمانی که اعضای تیم برای صرف ناهار می‌روند مدیریت رستوران اعلام می‌کند بدون پرداخت پول نقد از غذا خبری نیست. صمد مرفاوی جلو می‌رود و  وساطت می‌کند.
اما یک شبانه‌روز بعد، دقایقی پس از حذف ناباورانه شموشک، مدیران و مربیان سبزقباها در رختکن ورزشگاه شهدای نوشهر جلسه‌ای اضطراری تشکیل می‌دهند. اما این جلسه هیچ ارتباطی به شکست از پاس در ضربات پنالتی ندارد. بهمن فروتن رو در روی مالک باشگاه
«محمود درویش» و مدیرعامل «اکبر اسماعیل‌نژاد» از بحران در تیم مازنی پرده برمی‌دارد: «تعدادی از بچه‌های ما دیشب شام کافی برای خوردن نداشته‌اند و امروز بدون صبحانه و ناهار جلوی پاس 210 دقیقه دویده‌اند.»

بله بحران شموشک از مرز بحران مالی گذشته و به بحران تغذیه رسیده است. پس از اینکه از 5 ماه پیش تمامی پرداخت‌ها قطع شد حالا نوبت صرفه‌جویی در خوراک بازیکنان است که اگر جیره صبحانه و ناهار و شام شموشک هم نرسد پول برای خرید غذا ندارند اما همین تیم با متوسط سنی بیست و یکی دو سال تا پیش از  دقیقه 123، ده نفره پاس را با تمام ملی‌پوشانش شکست داده  بود.  در مقایسه با اتفاقی که در نوشهر می‌افتد، صحبت از بحران در دستگردی به طنز بیشتر شباهت دارد. اما شموشک در گروه دوم لیگ یک، دوم است و پاس در لیگ برتر دوازدهم.

خطاها و کاشته‌های متعددی که رفیعی به سود پاس سوت می‌زند نشان از عزم کادر فنی دارد که تمام هفته قبل را به تمرین کاشته و ضربات پنالتی اختصاص داده بود. بهمن  فروتن از دقیقه 60 پس از اخراج کاپیتان تیمش به حالت قهر نیمکت را ترک می‌کند و در 60 دقیقه باقی مانده، بازیکنانش را از بین تماشاگران کوچ می‌کند که حالا نام «فروتن» و «شموشک» را بسیار بلندتر از قبل فریاد می‌زنند. اعتراض تئاتری فروتن به داور مسابقه،نوشهری‌ها را از خمودگی در می‌آورد و شموشک ده نفره جلوی حملات پاس می‌ایستد تا اینکه روی یک کرنر در دقیقه 110 اسماعیل بالی توپ را با ضربه سر از خط دروازه عبور می‌دهد اما رفیعی ترجیح می‌دهد تا زمانی که رودباریان توپ را به بیرون می‌اندازد و مجید کاویانپور آن را به تور می‌دوزد تصمیمی نگیرد. پاس در ضربات پنالتی پیروز می‌شود و در حالی که بازیکنان پاس پیروزی را به جشن نشسته‌اند مردم نوشهر به زمین مسابقه می‌ریزند تا قهرمانان‌شان را که با لباس سبز آستین کوتاه در هوای سرد زمستان روی زمین ولو شده‌‌اند، دوره کنند. پاس صعود کرد.

و قهرمان، قهرمان را حذف کرد
سپاهان بار دیگر اسب خود را برای حرکت از مسیر میانه به سوی لیگ قهرمانان آسیا زین کرد تا حریف احتمالی پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی باشد. اخراج احمد مؤمن‌زاده در نیمه نخست بازی، نارنجی‌ها را در ورزشگاه نقش‌جهان زمین‌گیر کرد تا در یک ربع آخر زرد قناری‌ها کار را با گل جلال اکبری و پنالتی هادی عقیلی تمام کنند. این نبرد تضاد سبک بازی قهرمان جام حذفی با قهرمان نیم فصل لیگ برتر را به خوبی نشان داد. ده نفره شدن سایپا خیلی زود برتری فوتبال تیم دایی را در مواجهه با ضد تاکتیک‌های حسابگرانه تیم لوکا از بین برد.

پیکان با موتور قدیمی
روماریو به پیکان‌شهر نزول اجلال نکرد ولی پیکان بدون روماریوی برزیلی هم از پس مس و بازیکنان برزیلی‌اش برآمد. بیاتی‌نیا و غلامین دو بار برای دارابینیان گلزنی کردند. نبرد دو پدیده تازه صعود کرده لیگ برتر یک مدعی احتمالی به نام پیکان را به جام حذفی معرفی کرد.

لیگ برتری‌ها پایین تر از لیگ یکی‌ها
تربیت یزد با دو گل خانگی از پس ملوان انزلی برآمد و صنعت نفت آبادان داربی خوزستان را مقابل فولاد اهواز با پیروزی به پایان برد تا شمار لیگ برتری‌های حذف شده از گردونه جام حذفی به 11 تیم برسد. برق تهران نیز با حذف داماش ایرانیان در ضربات پنالتی خود را به جمع 8 تیم مرحله یک چهارم رساند.

کد خبر 13866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز