گروه ورزشی: در فوتبال ایران نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به رقابت‌های آسیایی، حضور در جام حذفی است.

این بازی‌ها به‌واسطه داشتن یک سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اولین دوره بازی‌های جام حذفی در سال 1355 برگزار شد و از زمان آغاز آن تاکنون بین سال‌های 56 تا 64 برگزار نشد و در سال‌های 68، 71 و 76 نیز در برگزاری آن وقفه ایجاد شد.

در بین تیم‌های حاضر در این جام، استقلال رکورددار حضور در فینال این بازی‌ها با 7 حضوراست که 4 قهرمانی برای این تیم به‌همراه داشت و در سه دوره نیز استقلال به‌ مقام نایب قهرمانی رسید.

بعد از استقلال تیم‌های ملوان و پرسپولیس هرکدام با 3 عنوان قهرمانی و سپاهان با 2 مقام قهرمانی در ردیف‌های بعدی قرار دارند. تیم‌های شاهین اهواز، سایپا، بهمن، برق شیراز، فجر شهید سپاسی، صباباتری و ذوب‌آهن نیز یک‌بار در این جام به مقام قهرمانی رسیدند.

بیستمین دوره رقابت‌های فوتبال جام حذفی با حضور تیم‌های لیگ برتری از روز جمعه هفته گذشته آغاز شد و در این مرحله به‌جز تیم راه‌آهن، سایر تیم‌های بزرگ موفق شدند مقابل رقبای خود به پیروزی برسند.

در این بازی‌ها صباباتری دو بر یک از سد کوثر گذشت، فولاد در ضربات پنالتی هفت بر دو مقابل سپاهان نوین به پیروزی رسید. پیکان نیز در ضربات پنالتی برابر نیرومحرکه قزوین به برتری چهار بر دو دست یافت.

مس در یک بازی پرگل در کرمان برابر پتروشیمی به پیروزی پنج بر صفر رسید. برق تهران نیز در ضربات پنالتی راه‌آهن را مغلوب کرد. تیم سرخپوشان تهران نیز با یک گل از سد شیرین‌فراز کرمانشاه عبور کرد.

در ادامه این بازی‌ها سایپا صدرنشین لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن اردبیل قرار می‌گیرد. سایپا در این فصل با هدف قهرمانی در هر دو جام لیگ برتر و حذفی قصد دارد تا توانایی‌های خودش را بروز دهد.

علی دایی در این بازی مقابل همشهری‌های خود به میدان می‌رود. در اصفهان سپاهان قهرمان فصل پیش با نوژن مازندران دیدار می‌کند. نوژن مازندران تیم شگفتی‌ساز فصل پیش بود و تا مرحله نیمه‌نهایی دوره قبل پیش رفت.

البته باید دید آنها در اصفهان توانایی مقابله با سپاهان و هواداران آنها را دارند یا در همین دور از جام حذفی کنار می‌روند.در یکی از بازی‌های جذاب و دیدنی ابومسلم در مشهد میزبان صنعت نفت آبادان است.

آبادانی‌ها به‌واسطه حکم دیوان عدالت اداری که حضور آنها را در لیگ برتر مسجل کرد از بازی‌های لیگ دسته اول کنار کشیدند و مدتهاست از شرایط مسابقه دور هستند، در حالی ‌که ابومسلم یکی از بهترین تیم‌های شهرستانی لیگ برتر تاکنون است.

در شیراز تیم فوتبال استقلال میهمان بسیج فارس است. استقلال در دوره قبل بازی‌ها را نیمه‌کاره رها کرد و انصراف داد که این موضوع باعث بروز واکنش‌های متفاوتی شد. این تیم حالا که به سازمان تربیت‌بدنی واگذار شد باید هدفمندتر و با استقلال فکری کامل به‌ راه خود در فوتبال ایران ادامه دهد.

استقلال در شیراز با تمام قوا به میدان می‌رود تا از همین بازی شرایط حضور در رقابت‌های آسیایی را بهتر درک کند.

در نوشهر شموشک به مصاف پاس می‌رود. پاس بعد از دو باخت متوالی در لیگ برتر مقابل پیکان و صباباتری در ابتدای حضور همایون شاهرخی در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد. در اهواز استقلال این شهر میزبان صنایع اراک است و داماش ایرانیان نیز با ذوب‌آهن دیدار می‌کند.

در ادامه این بازی‌ها فردا در تهران پرسپولیس نایب قهرمان فصل پیش جام حذفی به مصاف کاوه می‌رود. رقابت‌های جام حذفی به‌صورت تک بازی برگزار می‌شود که تیم میزبان نیز به‌صورت قرعه مشخص می‌شود.

فدراسیون فوتبال باید به‌گونه‌ای این جام را برنامه‌ریزی کند که همزمان با لیگ برتر به پایان برسد تا مثل فصل قبل دچار مشکلات گوناگون نشود.

برنامه یکشنبه 3 دی‌ماه جام حذفی

  • سایپا – ذوب‌آهن اردبیل
  • سپاهان – نوژن مازندران
  • ابومسلم – صنعت نفت آبادان
  • داماش ایرانیان – ذوب‌آهن
  • استقلال اهواز – صنایع اراک
  • شموشک نوشهر – پاس تهران
  • مقاومت بسیج فارس – استقلال

تغییر ساعت بازی پرسپولیس

 ساعت دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و شهر صنعتی کاوه تغییر کرد. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال بازی این دو تیم که روز دوشنبه (4 دی‌ماه) در ورزشگاه آزادی انجام خواهد شد به ساعت 15 تغییر یافت.

این بازی از مرحله یک‌شانزدهم نهایی است و قضاوت آن برعهده علیرضا فغانی به کمک مجید صیدگر و فریدون سلامی خواهد بود.

کد خبر 11674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز