پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

فریبا خانی: تابستان زیبا از راه رسید. دم تابستان گرم.

دوچرخه شماره 607

اما این تابستان خیلی هم تابستان تر و تمیزی نیست. به خاطر ریزگردها. انگار، بهتر است که در خانه زیر کولر بازی کنیم. فوتبال و خرس وسط و اسکیت و ...تعطیل. چرا؟ چون می‌گویند ورزش‌های پر تحرک هوازی به بدنتان بیشتر آسیب می‌زند. و امان از دست این ریزه‌میزه‌های موذی. که تابستان آدم را دلخون می کنند.

***

می‌رویم سراغ یک کارشناس محیط زیست تا بیشتر از این ریزه‌میزه‌ها سر در بیاوریم.

مهندس محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«قطر این ریزگردها کمتر از دو میکرون است. و حتی از لایه‌های نازک مویرگ‌ها وارد جریان خون می‌شوند.»

او در پاسخ به این سؤال که« زدن ماسک تأثیری دارد یا خیر؟» می‌گوید:«ماسک هم تأثیری ندارد.کودکان و نوجوانان باید کمتر در محیط آزاد ورزش های سنگین و بازی‌های پرتحرک انجام دهند. خانه‌ها بهتر است پنجره دو جداره داشته باشند.

کولر بد نیست و اگر دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل داشته باشیم، خیلی خوب است.گل‌های آپارتمانی هم بخشی از گردوخاک هوا را جذب می‌کنند.»

  • ریزگرد چیست؟

اما واقعاً این ریزگردها چه‌طور به وجود می‌آیند؟

مهندس درویش، درباره ریزگردها این طورتوضیح می‌دهد:«ریزگرد شامل یک سری ذرات ریز رسوبی است که معمولاً در مناطق کویری دنیا منتشر می‌شوند. در منطقه ما کانون ریزگردها صحراها، سواحل دریای سرخ و صحرای ربع الخالی عربستان سعودی است. درحقیقت چشمه‌های گردو خاک در این منطقه از قبل وجود داشته‌اند، اما در 10سال گذشته فعال‌تر شده‌اند.»

این کارشناس درباره این‌که چرا در 10سال گذشته بر میزان ریزگردها اضافه شده است، می‌گوید:«کانون‌های فرسایش خاک باعث افزایش گرد و غبار شده است. بسیاری از تالاب‌های مهم منطقه از بین رفته‌اند. تالاب ها این ریزگردها ر ا تعدیل می کنند...

تالاب های مهمی در منطقه ما وجود داشته: تالاب بختگان، شادگان، نیریز، پریشان، گاو خونی و... از بین رفتن تالاب‌ها بخشی اش به گرمایش زمین بستگی دارد اما بخش مهمی از آن مربوط به تخریب انسانی است. سد سازی‌ها آب این تالاب‌ها را گرفتند و آب این تالاب‌ها صرف مصارف صنعتی و کشاورزی شد. »

  • جاروبرقی های طبیعی

تالاب ها مثل یک جارو برقی طبیعی عمل می کنند و گردو خاک‌ها را از بین می برند. دریاچه ارومیه هم همین نقش را داشت.

درویش می گوید:« با حفظ پوشش گیاهی منطقه و افزایش آن و حفظ تالاب‌ها می توان از غلظت این ریزگردها کم کرد.»

هفته گذشته نیز وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا، خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته اضطرار شد و گفت: «آلودگی هوای تهران به حدی است که وضعیت برای سالمندان، بیماران قلبی و کودکان خطرناک شده است.»

او گفت:« باید هرچه سریع‌تر درباره آلودگی هوای تهران تصمیم گیری شود.باید برای وضعیت مهدهای کودک و تردد سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی در سطح شهر تعیین تکلیف شود .»

او گفت:« گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده و روشن کردن کولر آبی و آب‌پاشی تهران هم مشکلی را حل نکرده است.»

دعا کنیم باران‌تابستانی ببارد، این ریزگردها حل شوند. خدا کند باران زیاد ببارد تا بتوانیم یک دست فوتبال درست و حسابی بازی کنیم...ای ابرهای باران زا، ما را از دست این ریزه میزه های موذی نجات دهید تا تابستانمان خراب نشود!

کد خبر 138407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز