گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: در حالی که شهروندان تهرانی و بسیاری از شهرهای دیگر کشور روزهای بارانی و باطراوتی را تجربه می‌کنند، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی روز گذشته بار دیگر از مشکل ریزگرد سخن گفت و از بی‌توجهی مسئولان به این معضل انتقاد کرد. این نماینده معتقد است برخی مسئولان هنوز وجود مشکل گرد و غبار را نپذیرفته‌اند.

ریزگرد


این نماینده مجلس گفت: قرار بود 200هزار هکتار تثبیت شن به منظور کاهش ریزگردها اجراشود اما عملیات اجرایی این طرح چندان پیشرفتی نداشته است. سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که میزان ذرات معلق در هوای اهواز در 120روز آلودگی هوا در سال گذشته بسیار بیشتر از حد استاندارد بود، تصریح کرد: در حال حاضر برای مقابله با پدیده ریزگردها چند راه حل وجود دارد؛ اولا اعتباری در بودجه90 مصوب شده است که باید پیگیری و هزینه شود. همچنین تالاب‌های موجود در کشور باید پرآب شوند؛ یعنی باید اعتبار بگذارند و خروجی آب‌هایی که دیگر مورد استفاده ندارد به این تالاب‌ها هدایت شود. این نماینده مجلس در حالی از کندی عملیات اجرایی تثبیت شن در اهواز سخن می‌گوید که معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نظر دیگری دارد. او در این باره به همشهری گفت: سال گذشته 5600هکتار از کانون‌های شن در خوزستان با اعتبارات تأمین شده از سوی وزارت نفت تثبیت شده و این عملیات به‌عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد.

پرویز گرشاسبی در ادامه به برنامه‌های سازمان متبوع خود برای مقابله با پدیده گرد‌وغبار اشاره کرد و افزود: قرار است 200هزار هکتار از کانون‌های گردوغبار در خوزستان، طی 5سال، با عملیات مالچ‌پاشی و ایجاد فضای سبز تثبیت شود.

این عملیات در سال‌جاری تا سطح 20هزار متر اجرا می‌شود که تشریفات قانونی مرتبط با اجرا هم مراحل خود را طی کرده و طی قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا، مقدمات کار هم فراهم شده است منتها ما در انتظار فرارسیدن فصل اجرایی هستیم و تا آن زمان یعنی بهمن و اسفند عملا هیچ گونه اقدامی عملی نیست. در عین حال، پیمانکار، نهال مورد نیاز را پیش‌بینی کرده و هیچ مشکلی برای اجرا وجود ندارد. عملیات مالچ‌پاشی هم درزمان مقرر در کنار نهال کاری به اجرا درمی‌آید. براین اساس، تاخیری برای عملیات تثبیت شن وجود ندارد و به شرط تأمین اعتبار، طی زمان مقرر این عملیات در 200هزار هکتار از کانون‌های مورد نظر اجرا خواهد شد.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در ادامه تأکید کرد: طبق ماده19 کارگروه ملی گردوغبار، ایجاد کمربند سبز یکی از تمهیداتی است که برای مقابله با گردوغبار باید به اجرا در‌آید که طرح مرتبط با آن تهیه شده اما هنوز اعتبار آن تأمین نشده است.

آن‌طور که این مقام مسئول می‌گوید در کارگروه ملی گردوغبار، وظایف دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت نفت، سازمان مدیریت، شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها به تفکیک مشخص شده است؛ ضمن آنکه براساس آیین نامه این کارگروه که به تصویب هیأت وزیران هم رسیده تمامی اعتبارات باید از طریق ماده10قانون بودجه (کمیته سازمان بحران) تأمین شود اما هنوز هیچ اعتباری از طریق این ماده قانونی برای مقابله با گردوغبار تأمین نشده است. علاوه براین، طبق بند «ث» ماده2 قانون بودجه سال90 مقرر شده از محل درآمدهای ناشی از نفت، هزار میلیارد تومان برای کنترل آب‌های مرزی و مقابله با پدیده گردوغبار (در داخل و خارج از کشور) اختصاص یابد.

گرشاسبی در ادامه افزود: با وجود پیش‌بینی اعتبار هزار میلیارد تومانی از محل درآمدهای نفتی، گزارشات سازمان حفاظت محیط‌زیست حاکی از آن است که 300میلیارد تومان اعتبار قرار است برای کنترل گردوغبار اختصاص داده شود که درصورت محقق شدن این اعتبار، اقدامات قابل توجهی در زمینه مقابله با این پدیده می‌توان صورت داد اما هنوز از این اعتبار خبری نیست.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در پایان گفت: با وجود آنکه اعتبارات پیش‌بینی شده هنوز تأمین نشده اما سازمان جنگل‌ها بنا بر مسئولیت و تعهدی که دارد برای مقابله با گردوغبار در 23استان کشور، طرح‌هایی را تهیه کرده که اجرای آنها به 830میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. براین اساس با اطمینان خاطر اعلام می‌کنیم هیچ مشکلی برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده وجود ندارد و همه چیز در گروی تأمین اعتبار است.

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که اکثر کانون‌های گرد و غبار در شمال و غرب عراق و همچنین شرق سوریه قرار دارد. البته در مواردی، توفان‌هایی با منشأ جنوب عراق و عربستان هم گزارش شده است. کارشناسان، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و بروز خشکسالی‌های متوالی، تغییر کاربری اراضی و کاهش قابل توجه پوشش گیاهی را از مؤثرترین عوامل در ایجاد کانون‌های گردوغبار عنوان می‌کنند. در عین حال برخی از خشک شدن تالاب هورالعظیم به‌عنوان منشأ تولید گرد و غبار در جنوب کشور نام می‌برند. در حال حاضر، پدیده گردوغبار بخش عمده‌ای از مناطق کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا آنجا که گستره آن، گاه آسمان پایتخت را هم در بر می‌گیرد.

کد خبر 150692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز