سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

یک پزشک متخصص ریه با اشاره به اینکه هوای آلوده به ریزگرد برای کودکان خطرناک است گفت: کودکان به‌علت رشد ناکارآمد ریه‌ها و نوع تنفس، بیشتر در معرض حملات ریوی هستند و در مقابل ریزگردها بسیار حساس‌ترند.

کودک

 ارداکیانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افراد بالای 60 سال در مقابل ریزگردها و آلودگی هوا بسیار آسیب‌پذیرند و باید مراقبت بیشتری از خود کرده و در چنین هوایی در سطح شهر تردد نکنند. این پزشک متخصص از شهروندان خواست به هیچ‌وجه در هوای آلوده به ریزگرد، فعالیت ورزشی نکنند. وی اظهار داشت: با تردد در هوای آلوده به ریزگرد، سرعت تنفس و نیز عمق تنفس افراد بیشتر شده و این امر سبب می‌شود تا ریزگردها بیشتر وارد ریه‌های تنفسی آنان شود.

کیانی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ماسک‌های طبی اثری در کاهش ورود ریزگردها به ریه‌های تنفسی دارد یا خیر؟ گفت: استفاده از ماسک‌های معمولی به‌علت آنکه منافذ آن درشت‌تر از دو ونیم میکرون است و ریزگردها به‌راحتی از آن عبور می‌کنند تأثیرچندانی در جلوگیری از ورود ریزگردها به ریه ندارند اما به‌کارگیری آنها بهتر از عدم‌استفاده است. وی اضافه کرد: استفاده از ماسک‌های95N 'با عنوان ماسک‌های فیلتردار برای جلوگیری از ورود ریزگردها و ذرات معلق به درون ریه‌های تنفسی در افراد مناسب هستند که شهروندان می‌توانند درصورت لزوم نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

کیانی گفت: درصورت عدم‌دسترسی به ماسک‌های فیلتردار، ‌شهروندان می‌توانند با استفاده از دو لایه کردن ماسک‌های معمولی و قراردادن یک دستمال مرطوب یا یک ماسک خیس درون آن از ورود ریزگردها به درون ریه‌ها جلوگیری کنند. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه ورود ریزگردها به درون سیستم تنفسی افراد چه خطراتی به‌دنبال دارد؟گفت: خطرات ورود ریزگردهای هوا به درون سیستم تنفسی بسته به منشأ ورود آنها و نیز موارد همراه با این آلاینده‌ها متفاوت است اما عمده‌ترین عوارض آن تشدید حملات تنفسی در افراد است.

این پزشک متخصص ریه اضافه کرد: هوای آلوده به‌ویژه آنکه همراه با ریزگرد باشد تعداد حملات تنفسی را افزایش می‌دهد. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا استفاده مکرر از اسپری‌های ویژه رفع آسم و تنگی نفس در هوای آلوده به ریزگرد را به بیماران تنفسی توصیه می‌کنید یا خیر، گفت: استفاده بیش از حد از این اسپری‌های دارویی سبب لرزش دست و افزایش ضربان قلب بیماران تنفسی می‌شود که استفاده از آنها بیش از 2بار در روز بنابر تجویز پزشک به بیماران تنفسی توصیه نمی‌شود. وی اضافه کرد: در هر 20 دقیقه استفاده دو «پاف» از این اسپری‌ها کافی است و استفاده بیش از حد آنها نیز اثربخش نخواهد بود.

کیانی‌تأکید کرد: پس از هربار استفاده از این اسپری‌ها 15 دقیقه زمان لازم است تا این دارو اثر خود را نشان دهد بنابراین نباید بیش از حد اندازه از آنها استفاده کرد. این پزشک متخصص ریه به شهروندان توصیه کرد: پس از مشاهده علائم حملات تنفسی به‌ویژه افرادی که برای نخستین بار دچار این حملات می‌شوند به پزشک یا اورژانس مراجعه کنند. وی از شهروندان درخواست کرد که از تردد غیرضروری در هوای آزاد آلوده به ریزگرد پرهیز کنند.

کد خبر 132774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز