دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: طی این هفته در مناطق غرب، جنوب غرب و مناطق گرمسیر مرکزی کشور پدیده نادر و عجیبی شکل‌گرفت، به‌طوری که ابتدا بارش برف با شدت زیادی در این مناطق آغاز شد و پس‌از آن گرد و غبار شدیدی دید ساکنان را کاهش داد.

ریزگرد

در این بین ریزگرد تا جایی در تردد مردم برخی از شهرستان‌های کشور اختلال ایجاد کرد که مسئولان مجبور به تعطیلی مدارس برخی از این شهرستان‌ها شدند؛ حتی در برخی از استان‌های کشور مانند ایلام نیز پروازهای فرودگاه‌ لغو شد.

در همین ارتباط مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به همشهری گفت: پدیده گرد و خاک از غرب کشور وارد شده و طول دید افقی در شهرستان‌های مرزی مانند مهران و قصرشیرین به 400 متر کاهش یافته است. عبدالرضا امیدوار شهری با بیان اینکه روز گذشته گستره دید در مناطق جنوب غرب کشور حداکثر به هزار متر می‌رسید، اظهار داشت: پدیده ریزگردها معمولا اغلب اوقات، از عراق به آسمان ایران می‌آید. وی با اعلام اینکه اثرات پدیده مزبور از امروز کم می‌شود افزود: ریزگردها مناطقی مانند ایلام، لرستان، خوزستان و آبادان‌ و کرمان را بیشتر از هر جای دیگر تحت‌تأثیر خود قرار دادند.

امیدوار در رابطه با بارش برف شدید در نواحی مرکزی و جنوبی کشور گفت: سیستم بارشی اخیر، سیستمی جدا از پدیده گرد و غبار است که از روز شنبه از نواحی شمال‌غرب وارد کشور شد و پس‌از تحت‌تأثیر قرار دادن مناطق غربی و جنوب غربی به سمت شرق کشور حرکت کرد. مدیرکل مرکز پیش‌بینی کشور ادامه داد: انتظار می‌رود که امروز این سیستم بارش دوتکه شود؛ یک تکه آن به سمت سواحل دریای خزر و شمال‌شرقی حرکت کند و تکه دیگر آن نیز روانه جنوب و جنوب‌شرقی کشور شود. وی اضافه کرد: طبق پیش‌بینی سازمان، بارش‌ها در نواحی مرتفع به‌صورت برف و در نواحی کم‌ارتفاع به‌صورت باران خواهد بود.وی درخصوص هشدارهای سازمان هواشناسی نیز گفت: امروز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی به سبب بارش برف اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود و طی امروز و فردا دمای هوا بین 5 تا 10 درجه در این استان‌ها و در سایر نقاط بین 3 تا 6 درجه کاهش می‌یابد.

ریزگرد مدارس را به تعطیلی کشاند

روز گذشته به‌واسطه ورود ریزگرد به استان ایلام مدارس ابتدایی این استان تعطیل شدند. طبق گزارش‌ها طی چند روز گذشته بارش‌های باران طراوت خاصی به طبیعت استان ایلام بخشیده بود اما با آمدن گرد و غبار باز درختان بلوط ایلام زیر این پدیده خطرناک خم شدند. علاوه بر استان ایلام، در استان لرستان نیز پس از یک‌دوره چندماهه ریزگردها دوباره برگشتند تا این استان روز گذشته شاهد آلودگی بیش از 4‌برابر حد استاندارد باشد.

خوزستانی‌ها نیز با اینکه امسال هوای سالم‌تری از نظر گرد و غبار را تجربه کرده‌اند، روز گذشته دوباره شاهد هوای خاکستری بودند. این پدیده که از صحرای عربستان برخاسته ابتدا از شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز شد و سپس به اهواز رسید. به همین خاطر روز گذشته مدارس نوبت صبح شهرستان آبادان به‌علت شدت گردوغبار تعطیل اعلام شد. مدارس نوبت عصر دزفول هم به خاطر همین پدیده روز گذشته در کلیه مقاطع تحصیلی تعطیل شد.

توفان شن در ریگان ادامه دارد

10مدرسه ریگان به‌دلیل شدت توفان تعطیل شد. فرماندار ریگان در این خصوص به مهر گفت: توفانی با سرعت 100کیلومتر در ساعت در شهرستان ریگان باعث خساراتی در این شهرستان شد. محمد برزنگ ادامه داد: با توجه به تداوم شدت توفان در شهرستان ریگان تعداد 10مدرسه در این شهرستان تعطیل شد و بیش از هزار و 800 دانش‌‌آموز خانه‌نشین شدند. وی با بیان اینکه توفان شن در شهرستان ریگان باعث مسدود شدن راه 15روستای شهرستان شده است، گفت: این روستاها در محاصره توفان قرار دارند. این مسئول همچنین با اشاره به اینکه 100‌کیلومتر راه روستایی در شهرستان ریگان دچار خسارت شدید شده، افزود: این توفان باعث خسارت شدید به فضای سبز شهری، مسدود‌شدن 100‌دهانه پل و شکستگی درختان مرکبات بخش گنبکی شهرستان ریگان شده است. این مسئول تصریح کرد: توفان شن همچنان در شهرستان ریگان ادامه دارد.

ضعف دستگاه‌ها در پیش‌بینی پدیده گرد و غبار

طبق گزارش مهر، عدم پیش‌بینی وقوع پدیده گرد و غبار و اعلام آن به مردم و فرمانداری‌ها برای تعطیلی مدارس و دستگاه‌های دولتی یکی از چالش‌های جدی این پدیده در استان خوزستان است که همواره اعتراضاتی را در بین مردم به همراه داشته است زیرا در مدت اخیر، روزهایی تعطیل شده که پدیده گرد و غبار به وقوع نپیوسته و در عوض برخی روزها که از شدت گرد و غبار امکان تنفس نیز برای مردم نبود هیچ دستگاهی تعطیل اعلام نشد. استاندار خوزستان در این خصوص با تأیید این موضوع با اشاره به ضعف دستگاه‌ها و سیستم‌های پایشی برای پیش‌بینی پدیده مخرب گردوغبار گفت: از زمان گزارش حرکت توده از کشور عراق تا زمان ورود آن به استان بیش از 3ساعت طول نمی‌کشد ولی اگر سیستم‌های تبادل اطلاعات لحظه‌ای لازم را داشته باشیم بهتر می‌توانیم برای زندگی مردم برنامه‌ریزی کنیم، دست‌کم تا زمانی که این پدیده برطرف نشده باید راهکارهای لازم برای مدیریت این بحران را در اختیار داشته باشیم. سید جعفر حجازی همچنین با اشاره به اینکه متأسفانه در این مدت که گرد‌وغبار در کشور ما افزایش یافته میزان تخریب آن بر سلامت جسم و روان افراد به‌صورت دقیق محاسبه نشده، تأکید کرد: داشتن اطلاعات میزان تهدید سلامت افراد به دلیل بروز پدیده گرد و غبار برای انجام برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با گرد و غبار مهم و ضروری است و باید مسئولان امر در این خصوص دست به‌کار شوند.

کد خبر 161042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز