گروه بورس: پرونده عرضه حداقل 2 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره امسال باز می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، محمد آرام، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، دیروز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بازار سرمایه پتانسیل و ظرفیت انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره را در سال90 دارد. او توضیح داد: سازمان‌ها و بانک‌های بزرگ تقاضای انتشار 2هزار میلیارد تومان اوراق اجاره را به شرکت تامین سرمایه امین داده‌اند که به مرور اوراق این نهادها در سال 90 منتشر می‌شود.

او با بیان اینکه بانک‌های سپه، صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی درخواست‌هایی برای اوراق صکوک داده‌اند، از انتشار 500 میلیارد تومان اوراق صکوک بانک صادرات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اوراق در یک یا 2 مرحله منتشر خواهد شد. او به بانک‌های جدیدالتاسیس پیشنهاد کرد با انتشار اوراق اجاره، منابع مالی لازم را برای خرید شعب خود از طریق بازار سرمایه جمع‌آوری کنند، زیرا این امر باعث می‌شود تا بانک‌ها منابع مالی خود را صرف اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کنند.

تجربه جهانی

آرام با بیان اینکه هزار و 100 میلیارد دلار در دنیا صکوک منتشر شده، اعلام کرد: 2نوع صکوک در دنیا از حیث عملکرد در پایان دوره وجود دارد؛ به‌طوری که در نوع اول قیمت اسمی دارایی به بانی برگردانده می‌شود و در نوع دوم سرمایه‌گذاران و دارندگان اوراق صکوک حق اختیار دارند که دارایی را به بانی اولیه یا به هر شخص دیگری بفروشند که البته ساختار و دستورالعمل این نوع در بورس تهران وجود ندارد.

تجربه نخست در ایران

این گزارش حاکی است: پذیره‌نویسی 1000 میلیارد ریال اوراق اجاره بانک سامان روز شنبه در فرابورس ایران انجام شد. متعهد پذیره‌نویس و بازار‌گردان این اوراق شرکت تامین سرمایه امین و عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک سامان است. نرخ اجاره این اوراق 5/17 درصد سالانه است که در پایان هر سه ماه از سوی شرکت سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود. محمد آرام با اشاره به عرضه و فروش سریع اوراق اجاره بانک سامان در فرابورس افزود: با انتشار این اوراق شرایطی فراهم شده است تا بانک‌ها از طریق بازار سرمایه منابع مالی خود را برای افزایش قدرت نقدینگی و وام‌دهی فراهم کنند. آرام گفت: بانک سامان با انتشار اوراق اجاره توانست منابع موجود خود را به جریان چرخه تسهیلات بازگرداند. بانک سامان می‌تواند به پشتوانه دیگر دارایی‌های خود، اوراق دیگری را برای افزایش اعطای تسهیلات منتشر کند.

ویژگی‌های اوراق اجاره سامان

وی به ویژگی‌های اوراق اجاره بانک سامان اشاره کرد و گفت: نوع این اوراق، اجاره به شرط تملیک بوده و دوره‌ اجاره 4ساله و شروع آن از 28خرداد‌ماه و موعد پرداخت آن هم پایان 3 ماه است. وی با بیان اینکه دارایی این اوراق شعب بانک سامان است، ادامه داد: موضوع انتشار این اوراق، خرید 8 ساختمان متعلق به بانک سامان است. به گفته آرام، معاملات ثانویه و بازار‌گردانی این اوراق بدون نرخ شکست در فرابورس انجام می‌شود.

اوراق صکوک اجاره چیست

«صکوک»، نوعی از اوراق بهادار اسلامی و ابزاری مناسب به‌عنوان جایگزین اوراق قرضه است. طبق فرایند اوراق صکوک، یک دارایی فیزیکی یا نقدی توان نقدینگی مجموعه را افزایش می‌دهد. این اوراق با درگیر کردن یک دارایی مشخص فیزیکی و به میان آوردن قراردادهایی مانند اجاره و مضاربه منطبق با قانون بانکداری بدون ربا در فرایند انتشار اوراق صکوک یک دارایی ملموس مورد معامله قرار می‌گیرد که این معامله می‌تواند براساس یکی از عقود اسلامی باشد.

کد خبر 138183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز