گروه بورس: کارشناسان معتقدند، که تصمیم‌های آنی بانک مرکزی باعث شده سرمایه‌گذاران بورس تهران سردرگم شوند.

بورس

به گزارش همشهری، تصمیم‌های متناقض در مورد قیمت ارز، اجرای سیاست‌های متفاوت و متضاد در مورد قیمت سکه، تصمیم به بازنگری در بسته سیاستی - نظارتی برای تغییر نرخ سود بانکی از آن دست تصمیم‌هایی است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون بانک مرکزی اتخاذ کرده است. این تصمیم‌ها بورس تهران را به‌شدت سردرگم و سرمایه‌گذاران را کلافه کرده است.بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون برخلاف پیش‌بینی‌های سال گذشته شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته است و اگرچه معاملات بورس تهران در فروردین ماه با رونق بسیار زیادی همراه بود اما به‌دلیل وقوع رویداد‌های سیاسی و همچنین تصمیم‌های جدید اقتصادی این روند رو به رشد تبدیل به رکود شد و ظرف چند هفته گذشته نیز به‌دلیل بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی با نوسان‌های بیشتری روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که ارزش معاملات بورس تهران دیروز به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال تاکنون رسید. هر چند سرمایه‌گذاران اعتراض شدیدی نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی دارند اما سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه هنوز واکنشی به تصمیم‌های متناقض بانک مرکزی نشان نداده است و در شرایطی که در جایگاهی همردیف بانک مرکزی قرار گرفته هنوز مذاکره‌ای در مورد تعدیل سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نوسان‌های بورس انجام نداده است.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند بورس تهران در سال 90 سود بیشتری را نسبت به سال گذشته نصیب سهامداران کند اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل وجود نداشتن وحدت رویه در تصمیم‌های کلان اقتصادی، بورس تهران با چالش جدیدی روبه‌رو شده است.در همین رابطه نصر‌الله برزنی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین در گفت‌وگو با همشهری گفت: روند چند هفته گذشته نشان داد که بورس تهران نسبت به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی به‌ویژه در حوزه ارز و طلا و سکه واکنش نشان می‌دهد و این موضوع کاملا روشن است.

وی افزود: هرچه واکنش بازارهای سرمایه به سیاست‌گذاری‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر و سریع‌تر باشد نشان می‌دهد که آن بازار کاراتر است و وقایع هفته‌های گذشته نیز نشان داد که با وجود تاثیر‌هایی که بورس تهران از رویداد‌های فعلی پذیرفت اما بازار سهام کاراتر شده است.وی با بیان اینکه هر چه بازار سهام کاراتر باشد سریع‌تر به رویداد‌های بازار‌های رقیب واکنش نشان می‌دهد، گفت: تصمیم‌های بانک مرکزی قطعا بورس تهران را دچار نوعی ابهام و سر در گمی کرده است، چراکه همواره مجموعه پس‌اندازهای موجود مترصد سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف هستند.

وی توضیح داد: سرمایه‌گذار بسته به میزان ریسکی که می‌پذیرد و سیاست‌هایی که وجود دارد سرمایه خود را در بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. گاهی این سرمایه‌ها به سمت بازار طلا و سکه می‌رود و گاهی به سمت بازار ارز یا بازار سهام تا سود بیشتری به دست آورد. برزنی تاکید کرد: با تغییر سیاست‌های موجود، چرخش زیادی در حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بازار‌های مختلف به‌وجود می‌آید اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تصمیم‌های عجولانه و خیلی سریع به بی‌اعتمادی در بازار سرمایه دامن می‌زند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در طول چند هفته گذشته علاوه بر تاثیری که افزایش نرخ ارز بر بازار سهام گذاشت، تصمیم‌گیری‌های متعدد نیز باعث افزایش جو بی‌اعتمادی و سردرگمی سهامداران در مورد سیاست‌های موجود شد.

وی با بیان اینکه این تصمیم‌ها مردم را برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز هم سردرگم کرده است، ادامه داد: البته سرمایه‌گذاران ایرانی به‌دلیل پشت سر گذاشتن رویداد‌های مختلف و تصمیم اینچنینی تا حدودی به چنین رویه‌ای عادت کرده‌اند و سریع‌تر از نقاط دیگر دنیا خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهند اما باید توجه داشت که تصمیم‌های سریع می‌تواند به بازار سرمایه صدمه بزند.
برزنی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان همچنان به سودآوری سهامداران در سال 90 امیدوار بود؟ گفت: بله، بنیان‌های بازار در سال 90 مستحکم هستند و با وجود شرایط دشوار در سال‌جاری من معتقدم سرمایه‌گذاران می‌توانند در سال‌جاری حداقل 30درصد سود به‌دست بیاورند.

ابهام در بازار و تأثیر دوگانه

فریبرز پرنا، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این باره به همشهری گفت: قاعدتا نوسان نرخ ارز یک تاثیر دوگانه بر بورس دارد، در واقع شرکت‌هایی که فعالیت‌شان وابسته به محصولات وارداتی است با بالا رفتن قیمت ارز با کاهش سودآوری مواجه می‌شوند و بالعکس شرکت‌های صادر‌کننده سودشان افزایش خواهد یافت.وی درباره اثر تصمیم‌های مکرر بانک مرکزی بر بورس تهران گفت: متأسفانه مواضع مختلف و متفاوت بانک مرکزی نوسان بازار سهام را زیاد کرده است؛ به‌طوری‌که هم بازار ارز و هم بازار سهام را با مشکل مواجه کرده است؛ وی افزود: بورس در حال حاضر سردرگم است؛ چرا که نمی‌داند سیاست‌های دولت در مورد قیمت ارز و طلا و انگیزه بانک مرکزی از افزایش یا کاهش قیمت دلار چیست؟

وی با بیان اینکه به غیر از اثرات مستقیمی که این تصمیم‌ها دارد، بازار سهام را به لحاظ روانی هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: افزایش قیمت دلار روی عملکرد شرکت‌های معدنی تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث کاهش سودآوری شرکت‌های خودروساز به‌دلیل واردات قطعات اولیه می‌شود.

کد خبر 138298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز