یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

اشاره: نزول مداوم شاخص این روز‌ها سهامداران را کلافه کرده است به این دلیل که بیشتر سهامداران دلیل اصلی نزول شاخص را عواملی می‌دانند که از بیرون بازار بر این شاخص تحمیل می‌شود.

بورس

در واقع کارشناسان و فعالان بازار معتقدند بورس تهران در سال 90 پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد اما انتشار اخبار منفی و بروز برخی رویداد‌ها در ابعاد کلان جلوی حرکت صعودی بازار را سد کرده است.بر همین اساس کارشناسان می‌گویند؛ اگر اخبار منفی به بازار نرسد، حرکت بورس طبیعتا به سمت رشد دوباره میل خواهد کرد اما افزایش ریسک‌های سیستماتیک از ابتدای سال تاکنون و انتشار اخبار منفی نفس بورس را گرفته است. در همین رابطه گفت‌وگویی با شهریار شهمیری کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • به‌نظر شما دلایل نزول شاخص در طول 2 ماه گذشته چه بوده است؟

بیشترین چیزی که برای بازار‌های سرمایه در تمام دنیا مهم است بحث ثبات سیاست‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری است، بر همین اساس ثبات نداشتن تصمیم‌های کلان اقتصادی تاثیر به‌سزایی در کاهش امنیت روانی سرمایه‌گذاران دارد. بورس تهران نیز به‌نظر می‌رسد حداقل در طول چند هفته گذشته گرفتار اثرات ناشی از ثبات نداشتن تصمیم‌گیری کلان شده است.

  • منظور شما تصمیم‌های بانک مرکزی است؟

بله، به‌عنوان مثال همه در شرایط کنونی دوست دارند که نرخ ارز مشخص باشد و تثبیت شود. پس از آن در مورد نحوه سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند اما آنچه در شرایط کنونی اتفاق می‌افتد نوعی اختلاف فاحش در تصمیم‌هایی است که درمورد قیمت ارز گرفته می‌شود که اعتماد بازار را سلب می‌کند. در طول چند ماه گذشته ریسک‌های سیستماتیک بازار افزایش یافته بود که با اضافه شدن بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها ترکیب جدیدی به‌وجود آورد که مانع حرکت مثبت بازار شد.

به‌نظر می‌رسد نقدینگی از بورس تهران در حال حرکت به سمت بازار طلا و ارز است، آیا اینگونه نیست؟

ممکن است بخشی از این نقدینگی به سمت بازار ارز یا طلا رفته باشد اما آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که همچنان نقدینگی در بازار وجود دارد که مترصد بهتر شدن اوضاع و آغاز سرمایه‌گذاری دوباره در بورس است. کاهش قیمت‌ها در طول هفته‌های گذشته بار دیگر قیمت سهام شرکت‌ها را جذاب کرده است و به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده باز هم فصل سرمایه‌گذاری دوباره در بورس آغاز ‌شود. به‌ویژه سهام شرکت‌های خودرو ساز که با نزدیک شدن فصل برگزاری مجامعشان و تقسیم سود شان جذاب خواهند شد.

  • فکر می‌کنید روند نزولی شاخص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بازار نیاز به اخبار مثبت دارد، بورس تهران در سال‌جاری پتانسیل رو به رشدی دارد اما انتشار اخبار منفی بازار را سردرگم کرده و مانع حرکت بازار شده است اما به‌نظر می‌رسد به‌زودی شرایط بازار سهام بهتر خواهد شد و بورس مثبت می‌شود.

  • شما قرار است امروز سهام شرکت توسعه شمال را در بازار فرا بورس عرضه کنید، میانگین قیمت عرضه سهام این شرکت چقدر است؟

امروز (دوشنبه) سهام این شرکت تا سقف 5 درصد متناسب با حجم تقاضا در بازار پایه فرا بورس عرضه می‌شود و قیمت عرضه سهام این شرکت بین 120 تا 140 تومان است. کل سرمایه این شرکت 2 میلیاردو 190 میلیون تومان است و پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت برای سال مالی 90 مبلغ 181 ریال است.

  • سهامدار عمده این شرکت کیست و موضوع فعالیت شرکت چیست؟

سهامدار عمده آن شرکت توسعه رهروان اصل است که 34 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داردو موضوع فعالیت شرکت توسعه شمال ترمیم بافت‌های فرسوده تهران است و در حال حاضر قرارداد این شرکت با شهرداری تهران در منطقه 16 در حال اجراست. ضمن اینکه پروژه‌های این شرکت کوتاه مدت است و ظرف یکسال به سودآوری می‌رسد.

کد خبر 138739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز