چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در خرداد ماه امسال منفی شد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا هفته اول اردیبهشت ماه بیش از 2هزارو 500 واحد رشد کرده بود و میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از مرز 13 درصد نیز فراتر رفته بود اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد بازده سرمایه‌گذاری در بورس در خرداد ماه امسال منفی شد، این در حالی است که ظرف سال گذشته و در فروردین و اردیبهشت ماه امسال بازده سرمایه‌گذاری در بورس از تمام بازار‌های رقیب از قیبل طلا، سکه و ارز بیشتر بود. میانگن بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال 89 بیش از 76 درصد بود درحالی‌که بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارزدر سال 89 به‌طور متوسط 40 و حد اکثر 20 درصد گزارش شده بود. نزول شاخص‌های بورس تهران درست مصادف بود با بروز برخی وقایع سیاسی و اتفاقاتی که به‌طور خاص در دولت رخ داده بود، پس از این ماجرا که شیب سرمایه‌گذاری در بورس تهران را نزولی کرد و باعث کاهش شدید شاخص‌های بورس شد، سیاست‌های دولت در بازار طلا و به‌دنبال آن سیاستگذاری جدید در مورد قیمت ارز ضربه‌های جدیدتری به بورس وارد کرد و زمینه کاهش بازده سرمایه‌گذاری در بورس را به‌وجود آورد.

در چنین شرایطی اطلاعات جدید نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در خرداد ماه امسال نسبت به ماه گذشته3.72 درصد درصد کاهش داشته است. این شاخص با محاسبه سود تقسیمی شرکت‌های بورس و همچنین میزان افزایش قیمت سهام آنها میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را محاسبه می‌کند. در این ماه همه شاخص‌های بورس افت کردند به‌طور مثال شاخص صنایع 3.85 و شاخص مالی3.85 درصد نزول کرده‌اند. شاخص‌های شناور آزاد و30شرکت بزرگ نیز هرکدام به‌ترتیب4.6 و4.5 درصد نزول کرده‌اند.
معاملات خرداد ماه
گزارش رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به 6.6 هزار میلیارد تومان رسیده است. سهامداران بورس تهران در خرداد ما ه امسال به‌طور متوسط 2 هزارو 87 میلیارد تومان سهام خریده‌اند که1.8هزار میلیارد تومان آن مربوط به معاملا ت بازار اول است و مابقی آن در بازار دوم انجام شده است. همچنین در خرداد ما ه امسال 96هزار نفر با انجام یک میلیون و 333 هزار معامله،6.8 میلیارد سهم در طول یک ماه جا به جا کرده‌اند.

 

نمودار

 

 

نمودار

کد خبر 138396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز