دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در کوران افت شاخص‌ها، معاملات بورس تهران عموما به سمت شرکت‌های گروه فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و خودرو سازان حرکت کرده است، در عین حال گروه فلزات اساسی با ارزشی معادل 21 میلیارد دلار به بزرگ‌ترین گروه فعال بورس تبدیل شده است.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد اگرچه پیش از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشترین میزان معاملات خرد و بلوک را به‌خود اختصاص داده بودند اما در حال حاضر گروه فلزات اساسی این جایگاه را در اختیار گرفته است به‌طوری که در هفته گذشته سهامداران خرد، سهام شرکت‌های این گروه را 10 هزار و 392 بار معامله کردند و طی آن93.4 میلیون از سهام این شرکت‌ها به ارزش 417 میلیارد ریال دادوستد شد.

از میان شرکت‌های این گروه دیروز شرکت‌های ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان و توسعه معادن و فلزات، تاثیر قابل توجهی در رشد شاخص بورس داشتند. در این گروه که شامل 24 شرکت است، شرکت‌های مهمی چون ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان حضور دارند. در حال حاضر ارزش سهام این شرکت‌ها در مجموع 21 میلیارد دلار برآورد می‌شود و میانگین نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه در روز‌های گذشته با افزایش قیمت زیادی مواجه شده‌اند از مرز 12.2 درصد عبور کرده است. پس از این گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با ارزشی معادل 11‌میلیارد دلار بیشترین میزان معاملات خرد و بلوک را در هفته گذشته به‌خود اختصاص داده‌اند. این گروه شامل 4 شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و مدیریت سرمایه‌گذاری امید است.

سهامداران بورس تهران هفته گذشته 5 هزار و 376 بار سهام این 4 شرکت را دادوستد کردند و طی آن 55.2 میلیون سهم این شرکت‌ها به ارزش 205 میلیارد ریال معامله شد. در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد این 4‌شرکت 8.3مرتبه است. پس از این دوگروه، خودروسازان که به‌نظر می‌رسید نبض بازار را در سال 90 در اختیار داشته باشند در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. سهامداران خرد هفته گذشته درمجموع73.4 میلیون سهم این شرکت‌ها را به ارزش 198 میلیارد ریال دادوستد کردند. در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد 31 شرکت حاضر در این گروه به5.8مرتبه رسیده است. ارزش کلی شرکت‌های این گروه در حال حاضر 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود و این گروه ششمین گروه بزرگ بورس محسوب می‌شود. سهامداران خرد همچنین در هفته گذشته 120میلیارد ریال از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و96.6میلیارد ریال از سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را خریداری کردند. بازده بورس تهران در پایان هفته گذشته به8.5 درصد و ارزش بورس تهران به 115 میلیارد دلار رسید.

کد خبر 137564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز