دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: اطلاعات رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ بیانگر آن است که این سازمان از ابتدای امسال تاکنون 4/2میلیارد دلار سهام واگذار کرده است اما مشخص نیست این واگذاری‌ها شامل چه شرکت‌هایی است و عموما به چه کسانی واگذار شده است.

بورس

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ در آخرین گزارش عملکرد خود مجموع واگذاری‌های سال‌جاری را تا پایان اردیبهشت ماه 2 هزارو 434 میلیارد تومان معادل2.4 میلیارد دلار اعلام کرده است. براساس این گزارش از ابتدای امسال تاکنون سهام 22 شرکت به بخش خصوصی واگذار شده و هیچ سهمی بابت بدهی‌های دولتی یا سهام عدالت فروخته نشده است.اما با وجود گزارش‌های سازمان خصوصی‌سازی‌، اطلاعات موجود نشان می‌دهد روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس در حد صفر است و از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهام هیچ شرکت دولتی با وجود وعده‌های مسئولان، در بورس تهران فروخته نشده است، ضمن اینکه گزارشی در مورد فهرست اسامی و جزئیات نام شرکت‌های واگذار شده در سال‌جاری تاکنون ارائه نشده است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا با ارائه آماری متفاوت اعلام کرد: آمار واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ تا نیمه خرداد ماه سال‌جاری از مرز 24380 میلیارد ریال گذشته است.ضمن اینکه نزدیک60 درصد از کل واگذاری‌های امسال یعنی مبلغ 14142 میلیارد ریال، از طریق بورس و فرابورس انجام شده است.با وجود آمار‌های متفاوت، اسناد واگذاری‌ها نشان می‌دهد که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال90 فقط محدود به فرابورس بوده و با وجود رونق معاملات بورس تهران در ابتدای سال‌جاری این سازمان هنوز موفق به عرضه سهام هیچ شرکتی در بورس تهران نشده است.

روند نزولی درآمد واگذاری‌ها

اطلاعات جدید نشان می‌دهد پس از واگذاری‌های سال 1386 که سهام عدالت 71درصد کل آن را به‌خود اختصاص داده بود، روند نزولی درآمد‌های حاصل از واگذاری آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه پیش‌بینی فروش 75 هزار میلیارد ریال (بدون احتساب سهام عدالت) در بودجه سال 1390 کل کشور، ارزش سهام قابل واگذاری در این سال را نشان می‌دهد و تنها بخشی از این رقم به‌عنوان درآمد ناشی از واگذاری در سال 1390 به خزانه واریز می‌شود، بنابراین براساس آیین‌نامه موضوع جزء 2 بند الف ماده 40 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، حدود 15 هزار میلیارد ریال از این مبلغ به خزانه واریز خواهد شد.

همچنین با توجه به سررسید شدن حدود 5 هزار میلیارد ریال از اقساط و سود اقساط سال‌های گذشته جمع وجوه واریزی به خزانه در سال‌جاری حدود 20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. از سوی دیگر با توجه به سهم 20 تا 35درصدی رد دیون در بودجه سال‌های اخیر، بین 4 تا 7 هزار میلیارد ریال برای رد دیون و میزان سایر واگذاری‌ها با توجه به صفر درصد تحقق آنها در عملکرد 8 ماهه سال 1389، درمجموع 3 هزار میلیارد ریال درنظر گرفته می‌شود. به این ترتیب جمع میزان واگذاری پیش‌بینی شده برای سال 1390 بین 27 تا 30هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کد خبر 136968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز