همشهری‌آنلاین: سونامی 11 مارس ژاپن پدیده ای با عنوان "اثر فوکوشیما" را به وجود آورد که بسیاری از کشورهای دنیا را با هدف یافتن جایگزینی مناسب برای انرژی هسته ای بر آن داشت تا بر روی استفاده های بهینه تر از انرژیهای تجدیدپذیر خورشید و باد سرمایه گذاری کنند.

انرژی بادی

به گزارش مهر، پس از زلزله و سونامی 11 مارس ژاپن که منجر به انفجار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما و نشت مواد رادیواکتیو در مناطق اطراف بزرگترین نیروگاه اتمی دنیا شد، بسیاری از کشورها از جمله آلمان تصمیم گرفتند نیروگاههای هسته ای خود را تعطیل کنند.

more  آلمان استفاده از انرژی هسته‌ای را متوقف می‌کند

تعطیلی این نیروگاهها که از نتایج این حادثه بوده و از آن به عنوان "اثر فوکوشیما" یاد می شود می تواند منجر به شکوفایی و توسعه بیشتر سایر انرژیهای پاک تجدیدپذیر شود. به طوریکه پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 2015 "اثر فوکوشیما" موجب افزایش 130 گیگاواتی انرژی خورشید و 320 گیگاواتی انرژی باد شود.

more

 بحران هسته‌ای پس از انفجار دوم در نیروگاه فوکوشیما

به این ترتیب سطح تولید برق حاصل از این انرژیها به 30 درصد از تولید برق حاصل از انرژی هسته ای در سطح جهانی می رسد. برپایه این آمارهای خوش بینانه، باد و خورشید در مجموع قادر خواهند بود تا پنج سال آینده برقی معادل سه چهارم برق حاصل از نیروگاههای هسته ای را تولید کنند.

آلمان پس از فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیما تصمیم گرفت 9 نیروگاه هسته‌ای خود را با توان 7 گیگاوات تعطیل و نیروگاههای انرژیهای تجدیدپذیر را جایگزین آنها کند.

سناریوی دولت آلمان پیش بینی می‌کند که ظرف 20 سال آینده نیمی از انرژی برق از راه حلهای سبز تولید شود و تا سال 2050 انرژیهای تجدیدپذیر حداقل 80 درصد از تقاضای انرژی الکتریکی را تامین کنند.

  • پس از فوکوشیما باید منتظر چه باشیم؟

پس از فاجعه فوکوشیما پیش بینی می شود که پیلهای فتوولتائیک خورشیدی بتوانند تا سال 2020 به توان تولید الکتریسته تا 70 گیگاوات برسند. هرچند این احتمال وجود دارد که چشم انداز اهداف سال 2020 در سال 2050 محقق شوند. به هرحال برپایه اخباری که از کشورهایی چون چین می رسند می توان دورنمای امیدبخشی را در بخش انرژیهای پاک متصور شد.

در حقیقت دولت چین تصمیم گرفته است که تا سال 2015 با استفاده از پیلهای فتوولتائیک بین 5 تا 10 گیگاوات برق تولید کند.

مجله لوموند پس از انفجار فوکوشیما بر روی جلد شماره 26 مارس خود در کشور هسته ای گرای فرانسه نوشت: انرژی هسته‌ای؟ نه، ممنون. فوکوشیما سناریوی خورشیدی را می‌گشاید.

در حقیقت حتی اگر کشورهایی چون آلمان، فرانسه و ژاپن همچنان علاقه بسیاری به استفاده از انرژی هسته‌ای داشته باشند باوجود این، بسیاری از شرکتهای این بخش نسبت به ادامه کار خود با صاحبان نیروگاههای هسته ای دچار تردید شده اند.
به طوریکه به نوشته "فاینشال تایمز"، شرکت زیمنس که پیش از این از شرکت فرانسوی هسته ای "آروا" جدا شده بود و انرژی هسته ای خود را از شرکت روسی "رز اتم" تامین می کرد پس از حادثه فوکوشیمای ژاپن تصمیم گرفت ارتباط خود را با "رز اتم" قطع کند.

  • انرژی‌های تجدید پذیر در استرالیا

به نوشته APCOM، دولت استرالیا سال گذشته طرح هدف انرژی تجدیدپذیر را تصویب کرد. این پروژه پیش بینی می کند که با سرمایه گذاری سالانه 37 میلیارد دلار استرالیا (3 درصد از تولید ناخالص ملی) به مدت 10 سال می توان تمام برق مورد نیاز کشور را از منابع سبز به دست آورد.

براساس این پروژه 40 درصد از برق از انرژی باد با توان 50 هزار مگاوات به دست می آید که این میزان معادل تولید 130 میلیون مگاوات بر ساعت برق در سال است.

همچنین انرژی خورشید می تواند توانی معادل 42 هزار و 500 مگاوات داشته باشد. از ترکیب فناوریهای تولید انرژی از باد و خورشید می توان 98 درصد از نیاز برق ملی را در این کشور تامین کرد. انرژی باقی مانده نیز از نیروگاههای هیدروالکتریکی موجود به دست می آید که توانی برابر با 5 هزار مگاوات دارد. از سویی دیگر زیست توده ها می توانند 10 هزار مگاوات برق تولید کنند.

  • در ژاپن چه رخ خواهد داد؟

پیش بینی ها نشان می دهد که ژاپن به زودی شاهد یک سری تغییرات احتمالی در بخش استراتژیهای خود باشد. تغییراتی که منجر به تماس نزدیکتر این کشور به صنایع مهم در بخشهای انرژیهای خورشیدی، بادی و "ژئوگرمایی" می شود.

نباید از خاطر برد که ژاپن اولین کشوری است که در دهه 90 یک برنامه عالی را برای توسعه پیلهای فتوولتائیک ارائه کرد.
سال گذشته این کشور یک نیروگاه خورشیدی 0.9 گیگاواتی را راه اندازی کرد. برپایه این برنامه، میزان انرژی تولید شده در این نیروگاه تا سال 2020 می تواند به توان 28 گیگاوات برسد.

در بخش باد، علی رغم پتانسیل بالایی که می تواند تمام نیاز ملی را تامین کند، درحال حاضر تنها 2.3 گیگاوات برق در نیروگاههای بادی این کشور تولید می شود که برپایه پیش بینی ها تا پایان این دهه این میزان به 10 گیگاوات خواهد رسید.

در بخش "ژئوگرمایی"، ژاپن می تواند شتاب و پیشرفت سریعتری داشته باشد به طوریکه صنایع این کشور درحال حاضر بازار جهانی توربینهای "ژئوگرمایی" را در دست دارند.

  • چرا انرژیهای تجدیدپذیر در ژاپن تاکنون رشد نداشته اند؟

انتخاب انرژی‌های پاک در ژاپن تاکنون به شدت تحت تاثیر انرژی هسته ای قرار داشتند. کافی است فکر کنید درحالیکه انرژی باد می‌تواند سالانه تنها 10 میلیون دلار درآمد داشته باشد، انرژی هسته ای می تواند 2.3 میلیارد دلار درآمد در سال داشته باشد.

هرچند با آغاز "اثر فوکوشیما" اکنون احتمال بسیاری وجود دارد که سرمایه گذاری در بخش انرژیهای تجدیدپذیر چه در بخش جمع آوری و چه در بخش توزیع بتواند با افزایش چشمگیری مواجه شود.

اهداف 20 گیگاوات انرژی باد و 53 گیگاوات انرژی خورشیدی در چشم انداز سال 2030 می تواند منجر به کاهش هزینه ها و تضمین خیز بلندتر سیستم انرژیهای تجدیدپذیر در این کشور باشد.

از سویی دیگر امنیت بالای این نیروگاهها برای کشور زلزله خیزی چون ژاپن حائز اهمیت است. به طوریکه برای مثال، پارک بادی فراساحلی "کامیسو" در شرایطی که تنها در فاصله 300 کیلومتری از کانون زلزله اخیر ژاپن بود توانست به خوبی در برابر زمین لرزه و دریا لرزه مقاومت کند.

در کل، بازتابهای پس از فوکوشیما می تواند استراتژیهای جدیدی را در انتخاب بهتر انرژی در ژاپن و سایر کشورهای دنیا ارائه کند.

کد خبر 137985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز