همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان به طور جداگانه با همتایان چینی و قزاق خود به طور خصوصی دیدار و گفت وگو کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمود احمدی نژاد و هوجین تائو عصر سه شنبه به وقت محلی در مذاکرات دوجانبه به بررسی سطح روابط تهران - پکن و چشم انداز آن پرداخته و گسترش مناسبات دو جانبه را مورد تاکید قرار دادند.

همچنین در این دیدار مسایل مهم منطقه‌ای و جهانی مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت.

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز سه شنبه پس از ورود به آستانه پایتخت قزاقستان شد به منظور شرکت دردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان از سوی نخست وزیر این کشور و سفیر کشورمان مورد استقبال قرار گرفت .

وی سپس در کاخ آکورتا با با نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

محمود احمدی نژاد و همتای قزاقستانی وی در این دیدار در باره روابط دو کشور و مسایل منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کردند.

sco

روسای جمهوری ایران و قزاقستان در این دیدار همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات در روابط دو کشور بر گسترش مناسبات تهران - آستانه در عرصه های مختلف تاکید کردند.

اجلاس دهم سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای از ظهر چهارشنبه به وقت محلی در آستانه پایتخت قزاقستان شروع به کار می‌کند.

کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان 6 کشور عضو و جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند سه عضو ناظر اجلاس شانگهای هستند.

افغانستان نیز در برخی دوره‌ها به عنوان عضو میهمان شرکت کرده است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، اسفندیار رحیم مشایی، مجتبی هاشمی ثمره مشاور رییس جمهور، احمدی نژاد را در این سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

دیدار با ایرانیان مقیم قزاقستان و شرکت در ضیافت شام از دیگر برنامه‌های نخستین روز سفر دو روزه رییس جمهوری به قزاقستان است.

کد خبر 137659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز