همشهری آنلاین: درپی استفاده از واژه جعلی 'خلیج ع رب ی' به جای 'خلییج فارس' هنگام نمایش نقشه ایران در آیین افتتاحیه بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین یادداشت اعتراض آمیزی را تسلیم وزارت خارجه این کشور و مسوولان برگزاری این مسابقات کرد.

'مهدی صفری' سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شب گذشته در جریان پخش تصاویری از جهان، برای چند ثانیه تصویر نقشه‌ای روی نمایشگرها پدیدار شد که واژه مجعول 'خلیج ع رب ی' به جای نام درست آن خلیج فارس درج شده بود.

سفیر ایران در چین گفت:درپی این موضوع،یادداشت اعتراض آمیزی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن به وزارت خارجه چین و مسئولان برگزاری مسابقات تقدیم شد.

صفری با بیان این که در تمامی نقشه های دنیا بر نام ' خلیج فارس ' تاکید شده است ، گفت : درپی این اعتراض مسئولان وزارت خارجه چین و برپایی مسابقات از بروز چنین رخدادی ابراز تاسف کردند و اعتراض مقامات ایرانی را درست و بجا دانستند.

وی گفت : مسئولان وزارت خارجه چین که هیات بلندپایه ورزشی کشورمان را در شهر گوانگجو همراهی می کنند،نیز برنام درست ' خلیج فارس ' تاکید دارند و وزارت خارجه چین در بخشنامه ای به ارگان های ذیربط بر استفاده از نام درست خلیج فارس تاکید کرده است.

سفیر ایران در چین همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از سایت های خبری مدعی شده اند که مقامات بلندپایه کشورمان در بازی های آسیایی شب گذشته در اعتراض به این موضوع جلسه افتتاحیه را ترک کرده اند، گفت : انتشار این گونه خبرها صحت ندارد و کذب محض است.

سفیر ایران در چین گفت : همه مسوولان اعم از ' علی سعید لو ' معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی و ' محمد علی آبادی ' رییس کمیته ملی المپیک و دیگر مقامات ورزشی کشورمان تا پایان مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

وی گفت : استفاده از واژه جعلی خلیج ع رب ی در نقشه نمایش داده شده در بازی های آسیایی ارتباطی با دستگاه دیپلماسی چین ندارد و این اشتباهی است که از سوی برخی برگزار کنندگان المپیک آسیایی که هیچ ارتباطی با دولت چین ندارند ، صورت گرفته است.

صفری در عین حال به روابط دوستانه و خوب ایران و چین در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت : مقامات وزارت خارجه چین همواره در مذاکرات ودیدارهای خود با مقامات ایرانی بر نام ' خلیج فارس ' تاکید دارند.

کد خبر 120607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز