همشهری‌آنلاین: دهمین اجلاس سازمان شانگهای روز چهارشنبه با حضور اعضای اصلی و رییس‌جمهور کشورمان به عنوان عضو ناظر این سازمان در کاخ استقلال قزاقستان آغاز کار کرد.

ahmadinejad medvedev

به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای با طرح سوالاتی درباره دلایل ایجاد دوره سیاه و ضد انسانی برده‌داری و استعمار، اشغالگری، تحمیل جنگ و بی‌سوادی و فقر بر آفریقا و دیکتاتوری بر آمریکای لاتین، گسترش افراط‌گرایی و تروریسم و مواد مخدر، افزایش ناامنی و کشتار ملت‌های بی‌گناه، بحران اقتصاد جهانی، اظهار کرد: با افتخار باید اعلام کرد که هیچ یک از ملت‌ها و دولت‌های منطقه در این زشتی‌های تاریخی نقشی نداشته‌اند و عامل اصلی همه این نابسامانی‌ها مدیریت همان برده‌داران و استعمارگران گذشته در جهان است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تمدنی کشورهای آسیا و اوراسیا اظهار کرد: باور دارم که آسیا و اوراسیا با کمک هم می‌توانند مدیریت و روند عمومی حاکم برجهان را به نفع صلح، عدالت و ملت‌ها تغییر داده و قدرت لجام گسیخته نظام سلطه را مهار کنند.

متن کامل سخنرانی احمدی‌نژاد در دهمین اجلاس همکاری‌های شانگهای در قزاقستان بدین شرح است:

« الحمدالله رب العالمین و الصلوه والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله طاهرین و صحبه المنتجبین

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

جناب آقای نورسلطان نظربایف رییس‌جمهور محترم قزاقستان

رییسان محترم جمهور و هیات‌های نمایندگی

خداوند بزرگ را از توفیق حضور در این اجلاس و جمع دوستانه سپاسگزارم و از حسن استقبال و میهمان نوازی گرم و برنامه‌ریزی و مدیریت خوب جناب آقای نظربایف ـ رییس‌جمهور قزاقستان ـ سپاسگزارم.

با عرض تبریک دهمین سالگرد تاسیس سازمان شانگهای و بیستمین سالگرد استقلال قزاقستان امیدوارم این نشست گام مهمی در جهت اهداف تعریف شده بردارد.

عالیجنابان

با کمال احترام به همه شما امروز می‌خواهم دوستانه و صمیمی مطالبی را از منظر مسوولیت‌های بین‌المللی ارایه کنم.

سخن را با چند سوال روشن آغاز می‌کنم.

آیا هیچ یک از کشورهای ما در ایجاد دوره سیاه برده‌داری و نابود کردن صدها میلیون انسان نقشی داشته است؟ آیا هیچ یک از ملت‌های ما در تحمیل دوره ضد انسانی استعمار بر بخش وسیعی از جهان سهمی داشته است؟ آیا هیچ یک از کشورهای ما فرهنگ و ثروت سایر ملت‌ها را از طریق شیوه‌های استعماری تصاحب کرده است؟ آیا هیچ یک از کشورهای ما عامل آغاز و شعله‌ور کردن آتش دو جنگ جهانی اول و دوم و ایجاد ده‌ها جنگ پس از آن و کشته و مجروح و آواره شدن ده‌ها میلیون نفر در نقاط مختلف جهان بوده است؟ آیا هیچ یک از ما از بمب اتم علیه شهروندان بی‌دفاع سایر ملت‌ها استفاده کرده است؟

آیا هیچ یک از کشورهای ما، صهیونیست‌ها و به تبع آن چندین جنگ و بیش از شصت سال ناامنی، ترور و تهدید را به ملت فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه خاورمیانه تحمیل کرده است؟ آیا دیکتاتوری‌های حاکم بر آمریکای لاتین تا دهه گذشته و یا دیگر نقاط جهان تا امروز را هیچ یک از ما برپا و یا حمایت کرده است؟ کدام یک از ما در ایجاد ماجرای 11 سپتامبر و به بهانه آن حمله به افغانستان و عراق و کشته و مجروح کردن بیش از یک میلیون نفر نقش داشته است؟ آیا افراط‌گرایی و گروه‌های تروریستی در افغانستان و عراق و پاکستان و در کل منطقه و جریان مواد مخدر را هیچ کدام از ما و شما ایجاد و یا حمایت کرده‌ایم؟ آیا منطقه و ملت‌های ما از وجود تروریسم و مواد مخدر و افراط‌گرایی ضربه خورده‌اند یا سود کرده‌اند؟

کدام یک از کشورهای ما در ساختارهای اقتصادی جهان نقش تعیین کننده دارد و یا بحران اقتصادی جهانی حاصل طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های اوست؟ آیا فاصله پرناشدنی بین شمال و جنوب را کشورهای ما ایجاد کرده‌اند؟ کدام یک از کشورهای ما با تحمیل جنگ و بی‌سوادی و فقر بر آفریقا، معادن آن را به قیمت ارزان تصاحب کرده‌اند؟ کدام یک از کشورهای ما با تزریق دلارهای بدون پشتوانه، کسری‌های مالی خود را جبران و اقتصاد جهانی را دچار بحران کرده است؟ آیا هیچ یک از ما از طریق انتقال مشکلات اقتصادی خود به کشورهای دیگر ثروت آنان را به جیب عده‌ای خاص سرازیر کرده است؟

دوستان من

ده‌ها سوال از این دست وجود دارد که پاسخ آن هم روشن است. با افتخار اعلام می‌کنم که هیچ یک از ملت‌ها و دولت‌های ما در این زشتی‌های تاریخی نقش نداشته‌اند. ما همیشه خواستار صلح و آرامش و رفاه در سایه عدالت و دوستی برای همه ملت‌ها بوده‌ایم. فرهنگ انسانی و مهر و محبت وجه مشترک و غالب رفتار ملت‌های ما بوده است.

سوال اساسی ما این است که: به چه دلیل برده‌داران، استعمارگران، تجاوزگران و مسببان اصلی همه مشکلات جامعه بشری باید بتوانند با تغییر چهره و با ادعای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر ملت‌ها و کشورهای ما را تحت فشار قرار دهند؟

چگونه می‌توان به مدعیان دروغین اعتماد کرد در حالی که با استفاده از نظم یک سویه حاکم بر جهان هم‌چنان همان اهداف استعماری قبلی اما با شعارهای جدید دنبال می‌شود؟ و سوال اساسی‌تر و مهم‌تر این بود که آیا انفعال در برابر زیاده‌خواهی و تجاوزطلبی گسترده و پذیرش طراحی جدید نظام سلطه برای تسلط مجدد بر جهان منجر به وضع بهتری خواهد شد؟

به راستی دولت‌ها و ملت‌های ما چه گناهی کرده‌اند که باید توسط بدترین سیاستمداران تاریخ، تحت فشار، تهدید و یا توهین قرار گیرند؟

همکاران عزیز

تاریخ ثابت کرده است و دنیا می‌داند که همه ما از جنگ و درگیری بیزاریم و از آن اجتناب می‌کنیم.

اما آیا نمی‌توان از طریق ساز و کارهای سیاسی و قدرت ناشی از وحدت عمل، این رفتارهای نادرست را اصلاح کرد؟

آیا نمی‌شود با همدلی و وحدت و استفاده از امکانات خود در یک مطالبه حداقلی، حقوق اساسی ملت‌های خودمان را از دست‌اندازی آنان محفوظ بداریم؟

شما بهتر می‌دانید که عدالت، صلح و امنیت را به کسی هدیه نمی‌کنند.

آیا نمی‌توان با گسترش روابط همه جانبه و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی، کشورها و ملت‌های‌مان را از آسیب‌ها مصون کنیم؟

عالیجنابان

امروز شکی نمانده است که مدیریت همان برده‌داران و استعمارگران گذشته برجهان عامل اصلی همه نابسامانی‌هاست.

باور من این است که آسیا و اوراسیا به لحاظ جمعیت، سرزمین، ثروت، نیروی انسانی، فرصت و ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی و تمدنی یک مجموعه بی نظیر است.

باور دارم که با کمک هم می‌توانیم این مدیریت را اصلاح کنیم. باور دارم که در یک کار هماهنگ می‌توان روند عمومی جهان را به نفع صلح و عدالت و به نفع ملت‌ها تغییر داد. می‌توانیم قدرت لجام گسیخته نظام سلطه را مهار کنیم و آرامش را به جهان برگردانیم. آینده از آن کسانی است که چشم به افق‌های بالاتری دارند و با عشق و امید و اتکا به ملت‌های خود تصمیمات بزرگ و تاریخ ساز می‌گیرند.

دوستان من

فرجام جهان، فرجام نیکو و زیبایی است. حاکمیت جهانی مهر و عدالت تنها راه نجات و چشیدن طعم سعادت، آرامش و رفاه پایدار است و این خواهد آمد. سابقه، فرهنگ و تمدن و توانمندی‌های امروز ما می‌گوید که ما می‌توانیم در تحقق این چشم‌انداز فرخنده نقش آفرینی کنیم. ملت ایران دست تمام کسانی را که در این راه می‌کوشند به گرمی می‌فشارد.

بار دیگر از همه شما و جناب نورسلطان نظربایف تشکر می‌کنم و برای رییس‌جمهور چین و دولت چین که ریاست اجلاس بعدی را با شعار زیبا و اصیل همسایگی و دوستی به عهده دارند آرزوی موفقیت دارم.»

تاکید رییسان‌جمهور ایران و افغانستان بر خروج اشغالگران از منطقه

به گزارش ایسنا، رییسان‌جمهور ایران و افغانستان با یکدیگر دیدار کردند و بر ضرورت اتحاد و همبستگی کشورهای منطقه و خروج اشغالگران از منطقه تاکید کردند.

محمود احمدی‌نژاد صبح چهارشنبه در جریان سفر به قزاقستان به منظور شرکت در اجلاس همکاری شانگهای، در دیدار حامد کرزی ـ رییس‌جمهور افغانستان ـ با اشاره به روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان اظهار کرد: دو کشور با افزایش سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود در بخش‌های گوناگون می‌توانند بسیاری از نیازمندی‌ها و مشکلات منطقه را برطرف کنند.

رییس‌جمهور با بیان این که حضور بیگانگان در منطقه نتیجه‌ای جز گسترش دامنه ناامنی نداشته است، گفت: آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق حمله کردند اما امروز و پس از گذشت چندین سال از حضور آنان نه تنها تروریسم مهار نشده بلکه دامنه این پدیده شوم گسترده‌تر شده است.

او افزود: سلطه‌گران با نگاه استعماری صرفا به دنبال تامین منافع خود و چپاول منابع و ثروت ملت‌ها هستند و در چنین شرایطی کشورهای منطقه فقط با گسترش همه جانبه روابط و همکاری‌های برادرانه می‌توانند در مقابل زیاده‌خواهی‌های بیگانگان منافع خود را تامین کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: یک ملت با تلاش و مقاومت می‌تواند تمام اهداف خود را محقق کند و مردم ایران و افغانستان نشان داده‌اند که مقاوم هستند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پیشرفت و خودکفایی افغانستان اظهار کرد: افغانستان از منابع غنی و توانمندی‌های فراوانی برای پیشرفت برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه فعال کردن این ظرفیت ها در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

حامد کرزی ـ رییس‌جمهور افغانستان ـ نیز در این دیدار بر لزوم افزایش هر چه بیش‌تر سطح همکاری‌ها و مناسبات دو کشور در بخش‌های گوناگون تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهمی در اتحاد ملی افغانستان و پیشرفت آن داشته باشد.

وی با تاکید بر این که ملت افغانستان به دنبال رهایی از تروریسم است، گفت: افغانستان با افزایش سطح همکاری‌های خود با کشورهای منطقه به ویژه ایران به دنبال استقلال و خودکفایی واقعی است.

رییس‌جمهور افغانستان با بیان این که ملت افغانستان به دنبال پایان حضور نیروهای خارجی در این کشور هستند، تصریح کرد: مردم افغان مخالف ادامه حضور نیروهای خارجی در کشورشان هستند و اگر کوچک‌ترین فرصتی پیدا کنند حتی برای یک لحظه به حضور اشغالگران در کشورشان رضایت نخواهند داد.

حامد کرزی گفت: افغانستان به دنبال خودکفایی واقعی و رهایی از اقتصاد کاذب است و با گسترش همکاری با کشورهای منطقه قصد دارد زندگی آبرومندانه و با عزتی را به دست بیاورد چرا که بیگانگان نشان داده‌اند که به دنبال پیشرفت افغانستان نیستند و ده‌ها برابر هزینه‌ای که انجام می‌دهند را به بهانه‌های گوناگون از مردم افغانستان می‌گیرند.

در دیدار رییسان‌جمهور ایران و پاکستان

بر اتخاذ راه کارهای قاطع و هماهنگ برای مبارزه با تروریسم تاکید شد

رییسان‌جمهور ایران و پاکستان ضرورت اتخاذ راهکارهای هماهنگ و قاطع را در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی مورد تاکید قرار دادند.

محمود احمدی‌نژاد ظهر چهارشنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای در دیدار آصف علی زرداری ـ رییس‌جمهور پاکستان ـ با اشاره به اهمیت تقویت و تحکیم مناسبات دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌یی دو کشور اظهار کرد: تهران و اسلام‌آباد با افزایش سطح همکاری‌های خود و با همراهی کشورهای خاورمیانه می‌توانند مسایل منطقه را به نفع ملت‌ها و صلح و امنیت رقم بزنند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی دو کشور در مسایل منطقه‌یی به‌ویژه مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان با همکاری یکدیگر می‌توانند نقش موثری در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی ایفا کنند.

رییس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به این که ایران و پاکستان ظرفیت فراوانی برای افزایش سطح همکاری‌های دو جانبه دارند، گفت: گسترش هر چه بیش‌تر همکاری‌های اقتصادی و تعاملات فرهنگی دو جانبه به سود منافع دوکشور و ملت‌های منطقه است.

آصف علی زرداری ـ رییس جمهور پاکستان ـ نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه و نقش برجسته ایران در منطقه اظهار کرد: پاکستان گسترش روابط خود با ایران را در زمینه‌های مختلف با جدیت دنبال می‌کند و خواهان استفاده از همه ظرفیت‌ها برای افزایش سطح روابط دو جانبه است.

او هم‌چنین با تاکید بر ضرورت مبارزه و مهار تروریسم و افراط‌گرایی تصریح کرد: پاکستان برخورد قاطع با افراط‌گرایی و تروریسم را در دستور کار دارد و در این مسیر همکاری و هماهنگی با ایران می‌تواند نتایج موثری داشته باشد.

نشست سه جانبه ایران، روسیه و قزاقستان

در نشست سه جانبه ایران، روسیه و قزاقستان که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای تشکیل شد، دکتر محمود احمدی‌نژاد، دیمتری مدودوف و نور سلطان نظربایف ضمن بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های سه کشور، تقویت مناسبات منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

دیدار احمدی‌نژاد با ایرانیان مقیم قزاقستان

هم‌چنین، رییس‌جمهور با تاکید بر این که نظام سلطه امروز از قدرت فرهنگی، مدیریتی و تاریخ‌سازی ملت ایران هراسان است، گفت:‌ سلطه‌گران به خوبی می‌دانند که اگر ملت ایران اراده کند تمام اهداف خود را محقق خواهند کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر سه‌شنبه به وقت محلی در دیدار ایرانیان مقیم قزاقستان با اشاره به توطئه‌ها و طراحی‌های گوناگون دشمنان برای ضربه زدن به ملت ایران اظهار کرد: نظام سلطه و در راس آن آمریکا و متحدانش همواره به دنبال دشمنی با ملت ایران هستند و همواره با توطئه‌ها و بهانه‌های گوناگون تلاش کردند که به ملت ایران ضربه زده و مانع پیشرفت و شکوفایی ایران شوند.

او با طرح این سوال که ملت ایران از چه ویژگی‌هایی برخوردار است که نظام سلطه به دنبال دشمنی با آن برخاسته است؟ خاطرنشان کرد:‌ تاریخ اثبات کرده که ملت ایران از فرهنگ بالایی برخوردار است که اگر کوچک‌ترین فرصت برای رشد و معرفی خود به دنیا پیدا کند به لحاظ فرهنگی دنیا را تحت نفوذ خود در خواهد آورد.

رییس‌جمهور اضافه کرد: امروز سلطه‌گران به خوبی می‌دانند که ملت ایران از توانایی بالایی برای مدیریت جهان برخوردار است و با توجه به شرایط کنونی جهان که در آن نظام مارکسیست به پایان رسیده و نظام سرمایه‌داری هم در همه عرصه‌ها به بن‌بست رسیده است و جهان نیازمند نظم و اندیشه جدیدی است، تنها ملتی که ظرفیت پاسخگویی به نیازهای بشریت را دارد، اندیشه و فرهنگ ملت ایران است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که نظام سرمایه‌داری تا زمانی که دلار در دنیا رایج است، تا حدودی می‌تواند مشکلات خود را برطرف کند، گفت: از آن جایی که اقتصاد جهان دیگر گنجایش دارایی‌های کاغذی را ندارد به مرور زمان نظام سرمایه‌داری نیز مانند مارکسیست به پایان راه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: نظام سرمایه‌داری برای نجات خود با شعار مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق حمله کرد اما امروز شرایط به مراتب بدتر از گذشته شده است و در مجموع می‌توان گفت که نظام سرمایه‌داری از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بن‌بست کامل قرار گرفته است.

رییس قوه مجریه افزود: اگر 30 سال پیش برخی از ملت‌ها و صاحب‌نظران در آرزوی رابطه با آمریکا بودند، امروز منفورترین اسم در تمام جهان نام سلطه آمریکا است.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که جهان نیازمند نظم و اندیشه جدیدی است، خاطرنشان کرد: اندیشه مارکسیست و اومانیسم نتوانستند به نیازهای بشر پاسخ دهند و مروری بر تاریخ نشان می‌دهد که امروز تنها یک ملت در دنیا از این ظرفیت و توانمندی برخوردار است که فکر و اندیشه انسانی برای مدیریت عادلانه جهان ارائه دهد و آن ملت ایران است.

او با اشاره به این که ملت ایران تنها ملتی است که بیش‌ترین حوادث تاریخی را پشت سر گذاشته است، افزود: حوادثی که در ایران اتفاق افتاده هر کدام به تنهایی می‌توانست ملتی را از صحنه تاریخ حذف کند، ایران در طول تاریخ بارها به طور کامل به اشغال درآمد. (از جمله حمله مغول) و اشغالگران که صدها سال حکومت کردند، اما امروز ملت ایران تنها ملتی در جهان است که توانسته است اشغالگران را مطیع خود کند و از درون حوادث مجدداً جوانه زده و بر فرهنگ و اصالت خود را مسلط شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دشمنان با توسل به اقداماتی مانند تحریم اقتصادی به دنبال آن بودند که مسیر پیشرفت و شکوفایی ملت ایران را مسدود کنند، اما برخلاف تمام اقدامات و طراحی‌های آنان امروز ایران به لحاظ سرعت پیشرفت علمی در رده اول جهان قرار دارد.

وی با تاکید بر این که سلطه‌گران می‌دانند که اگر ملت ایران تصمیم بگیرد تا اقتصاد خود را شکوفا کند حتما این کار را خواهند کرد، گفت: امروز همگان شاهدند با وجود تحریم‌های اقتصادی دشمنان، پیشرفت اقتصادی و عمران و آبادانی در ایران مضاعف شده است.

احمدی‌نژاد افزود: دشمنان می‌دانند که اگر ملت ایران فرصتی پیدا کند الگویی به جهان ارائه خواهد کرد که باعث خواهد شد دیگر کسی از آنان در جهان تبعیت نکند و مناسبات ظالمانه جهان به طور کامل در هم خواهد شکست.

وی با اشاره به این که ایرانیان در طول تاریخ پرچمدار توحید و عدالت برای بشریت بودند، خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها حتی قبل از این که مسلمان شوند پیام‌آور توحید، عدالت و برادری برای همه ملت‌ها بودند و سلطه‌گران با آگاهی از این ویژگی‌های برجسته ملت ایران است که نگران و هراسان شده‌اند، آنان می‌دانند که اگر موتور رشد ملت ایران با دور بالا به حرکت درآید همه ظرفیت‌ها را در بر خواهد گرفت و دیگر آنان جایی برای عرض اندام نخواهند داشت.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دشمنان از فرهنگ، کارآمدی و عشق و عدالت‌خواهی ملت ایران می‌ترسند.

رییس‌جمهور با اشاره به این که ایرانی‌ها سمبل پاکی و دوستی در جهان هستند، اظهار کرد: دشمنی سلطه‌گران با ملت ایران گسترده، متنوع و بچه‌گانه است، به طوری که در شبکه‌های صهیونیستی برای این که به زعم خود اذهان ملت‌ها را از واقعیت‌های ملت ایران دور کنند با آوردن اسم ایران صحنه‌هایی از بیابان و صحرا به نمایش درمی‌آورند و به طور کامل اخبار پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را سانسور می‌کنند تا به ملت‌ها چنین القاء کنند که وضعیت اقتصادی ملت ایران نامناسب است و تحریم‌های آنان موجب عقب‌افتادگی ایران شده است.

او گفت: سلطه‌گران علاقه ندارند که کسی در دنیا خارج از دایره سیطره آن‌ها پیشرفت کند اما ملت ایران همه ادعاها و تصورات‌شان را در هم شکسته و به سرعت در حال فتح قله‌های پیشرفت و عزت است.

رییس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون کشورمان در بخش‌های گوناگون از جمله اقتصادی اظهار کرد: امروز می‌توان ادعا کرد که در تمام ایران حتی یک نفر وجود ندارد که محتاج نان شب باشد و به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد که در سرتاسر ایران فقیری وجود ندارد.

احمدی‌نژاد خطاب به دشمنان ملت ایران گفت: خودتان را خسته نکنید هر کس در طول تاریخ با ملت ایران درافتاده است نتوانسته هیچ نتیجه‌ای بگیرد و دشمنان امروز کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند حریف ملت ایران شوند، چرا که 30 سال قبل زمانی که غرب و شرق با هم علیه ملت ایران متحد بودند نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ این در حالی است که در آن مقطع در اوج قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی قرار داشتند و امروز وضعیت آن‌ها به مراتب بدتر از 30 سال قبل است.

وی گفت: یکی از افتخارات ملت ایران این است که طرفداران عزت، شرف، پاکی، آزادی و عدالت در جهان دوستدار ملت ایران هستند و همه زورگویان، فاسدان و دروغ‌گویان جهان در صف مقابل ملت ایران قرار دارند.

احمدی‌نژاد در ادامه بهترین راه‌حل برای سلطه‌گران و کسانی که به دنبال مقابله با ملت ایران هستند را دوستی با ملت بزرگ ایران عنوان کرد و افزود: بدون شک هیچ‌کس از دوستی با ما زیان نخواهد دید، اما اگر کسی این دوستی را نپذیرد و بخواهد با ملت ایران دشمنی کند، ملت ایران نشان داده که ریشه همه دشمنان خود را خواهد کند.

او با اشاره به این که هر ایرانی در هر کجای جهان سفیر فرهنگ و تمدن ملت ایران است، اظهار کرد: ایرانیان در جهان نماینده اخلاق، ادب، ایمان، ‌عدالت‌خواهی و مهرورزی هستند و با توجه به این که ملت‌های جهان به دنبال الگویی مانند ملت ایران هستند، ما امروز ماموریت داریم که حقیقت این الگو را به دنیا معرفی کنیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به روابط ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور دوستانه، صمیمی و رو به گسترش است و دو کشور از دیدگاه‌های مشترک منطقه‌یی و بین‌المللی برخوردار هستند.

وی‌ افزود: ایران و قزاقستان به حوزه فرهنگی و تمدنی واحدی تعلق دارند و مصمم هستند همکاری‌های خود را تا حداکثر ممکن ارتقاء دهند.

رییس‌جمهور در ادامه رابطه ایران و قزاقستان را به نفع همه و صلح و امنیت و برادری همه ملت‌ها دانست.

احمدی‌نژاد در پایان عشق به ایران را حلقه‌ای دانست که همه ایرانیان در جهان را به هم متصل کرده است و گفت:‌ ایران عزیز یک عشق ابدی است و فاصله مکانی نمی‌تواند این عشق را کم‌رنگ و یا از دل‌ها بیرون کند. ایرانی‌ها در هر کجای دنیا که باشند قلب‌شان به عشق ایران می‌تپد.

در ابتدای این مراسم تعدادی از ایرانیان مقیم قزاقستان در فضایی صمیمی و دوستانه ضمن خوش‌آمدگویی به رییس‌جمهور پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران پس از پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، آستانه ـ پایتخت قزاقستان ـ را به مقصد تهران ترک کرد.

کد خبر 137746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز