مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: با قطعی شدن سهمیه‌بندی بنزین از ابتدای سال آینده مدیران ترافیکی شهر تهران و کارشناسان در مورد تأثیر مثبت این طرح بر حمل‌و‌نقل عمومی تهران ابراز تردید کردند.

با این وجود به عقیده مسئولان و کارشناسان ترافیک باید با این تجربه جدید بسیار دقیق و محاسبه شده برخورد کرد تا در کنار صرفه‌جویی در بنزین، امکان بهره‌گیری شهروندان از سیستم حمل‌و‌نقل مناسب، ایمن و در دسترس سلب نشود.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: با توجه به اینکه تقریباً سهمیه‌بندی بنزین محرز شده است، مکلف هستیم حمل‌و‌نقل عمومی را در تهران تقویت کنیم تا شهروندان از مناسب‌ترین وسایل نقلیه عمومی بهره بگیرند و برای این بهره‌گیری نیز حق انتخاب کافی داشته باشند.

سید جعفر تشکری هاشمی اضافه کرد: اگر فرض کنیم تقریباً همه سفرهای درون‌شهری تهران در صورت سهمیه‌بندی بنزین با وسایل نقلیه عمومی انجام شود، باید تلاش خود را به تقویت وسایل نقلیه انبوه بر معطوف کنیم و از آنجا که در زمان کمی که در اختیار داریم امکان تجهیز سریع مترو به قطارهای جدید نیست، باید اتوبوس‌ها را در تعداد زیاد به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی وارد کنیم.

وی تأکید کرد: البته در کنار آن باید برای خرید قطارهای جدید مترو و تحقق ساخت 10تا 20 کیلومتر خط جدید تلاش کرد. به گفته تشکری هاشمی پیش‌بینی کارشناسان معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران این است که تهران حداکثر ظرفیت تردد 10 هزار و 500 دستگاه اتوبوس واحد را دارد و برای استفاده مطلوب از همین تعداد هم باید سرعت متوسط حرکت اتوبوس‌ها را با ایجاد مسیرهای ویژه بالا برد.

اگر 10 هزار اتوبوس واحد با ظرفیت‌ جابجایی 600 مسافر در روز در تهران تردد کنند و تاکسی و مترو نیز جمعاً 3 میلیون مسافر حمل کنند جمعاً نمی‌توانند کل سفرهای درون شهری تهران را پوشش دهند و بیش از 5 میلیون سفر درون شهری دیگر در صورت نبود امکان استفاده از خودروهای شخصی، بدون وسیله نقلیه می‌مانند. تشکری هاشمی معتقد است که در این صورت چاره‌ای جز توسعه سریع شبکه‌های اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی، ون و ... نمی‌ماند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز معتقد است در صورتی که سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی کمتر از 45 لیتر باشد، نرخ کرایه‌ها افزایش می‌یابد.

حسین تیموری تعیین سهمیه 22 لیتری برای تاکسی‌ها و 18 لیتری برای مسافربرهای شخصی را بسیار کمتر از سهمیه مورد نیاز آنان دانست و تصریح کرد: متوسط بالای سرعت هر تاکسی 25 کیلومتر در ساعت است و یک تاکسیران باید روزانه حداقل 8 ساعت با مسافت 200 کیلومتری در سطح سیستم حرکت کند که در صورت اختصاص سهمیه مذکور، رانندگان تاکسی با کمبود 25 لیتری بنزین مواجه می‌شوند.

وی افزود: این در حالی است که 14 هزار تاکسی پلاک موقت به طور متوسط 16 ساعت در 2 شیفت کار می‌کنند و اگر قرار باشد فقط 22 لیتر بنزین به آنان تعلق گیرد 100 درصد یک شیفت باید حذف شود و یا مجبور می‌شوند کرایه بیشتری دریافت کنند. در هر صورت این مسئله در نرخ کرایه تاکسی‌ها 100 درصد تأثیر می‌گذارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران سهمیه پیشنهادی این سازمان برای هر دستگاه تاکسی بنزین‌سوز را 45 لیتر و برای تاکسی‌های دوگانه سوز را 25 لیتر برای یک شیفت 8 ساعته عنوان کرد.

از سوی دیگر کامران شهیدی، کارشناس ترافیک و حمل‌‌و‌نقل شهری می‌گوید: سهمیه‌بندی بنزین با حذف سفرهای زائد شهری می‌تواند روی ترافیک شهرهای بزرگ مانند تهران تأثیر گذاشته و در نهایت به روان‌تر شدن تردد وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس کمک کند.

به عقیده شهیدی این نگرانی وجود دارد که با سهمیه‌بندی بنزین، بیشتر مسافران خودروهای شخصی به سوی وسایل نقلیه عمومی روانه شوند و ظرفیت سیستم حمل‌و‌نقل عمومی پاسخگوی این حجم از مسافران نباشد، اما از سوی دیگر با کم شدن حجم ترافیک شاهد بالا رفتن سرعت تردد تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند تا حدودی به افزایش ظرفیت سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کمک کند.

البته وی تصریح کرد که نمی‌توان به طور دقیق گفت که آیا در چنین شرایطی باز هم ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ پاسخگوی مسافران افزوده شده خواهد بود یا نه.

کد خبر 13715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز