گروه اقتصادی: برای تحقق اهداف مورد نظر در تبصره13، یک لایحه جداگانه و برنامه‌ریزی شده به مجلس ارائه می‌شود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری دیروز در نخستین همایش حمل و نقل عمومی (با تاکید بر تبصره سیزده) با اشاره به تصمیم بزرگ دولت و مجلس در مورد این تبصره که در بودجه سال 85 گنجانده شده است گفت: سیاستگذاران حمل و نقل عمومی باید با برنامه ریزی دقیق، ارزان کردن و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گوناگون زمینه استفاده هرچه بیشتر مردم را از  این امکانات را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی بهترین شیوه برای جابه‌جایی و سفرهای شهری و بین شهری است، گفت: باید امکانات حمل‌و نقل عمومی را گسترش داده و از خطوط مترو، قطار هوایی، اتوبوس و دیگر وسایلی که رفت و آمد  را آسان می‌کند به نحو احسن استفاده کنیم. 

احمدی نژاد با اشاره به این‌که با مرور زمان، سرانه‌ سفر افزایش پیدا می‌کند، گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا مردم کمتر از وسایل شخصی استفاده کرده و بیشتر از وسایل عمومی استفاده کنند زیرا تحقق این امر خود مانع اتلاف منابع مالی خواهد شد.

وی با اشاره به رشد 12 الی 13 درصدی در هزینه سالانه بخش حمل و نقل عمومی گفت: بیش از 60 درصد مصرف بنزین در 16 شهر بزرگ کشور است.

انتقاد از روند کند احداث آزادراه تهران - شمال

رئیس جمهوری در این مراسم از کندی روند اجرای بزرگ راه تهران شمال انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نزدیک به 12 سال است که بزرگراه تهران- شمال در دست احداث است و امروز نیز اگر بخواهیم این بزرگراه تمام شود نزدیک به 4 سال دیگر زمان نیاز داریم درحالیکه همین بزرگراه با این دوره زمانی ساخت، جوابگوی تقاضای جابجایی نیست.

رئیس جمهوری اجرای طرح‌های حمل‌و نقل عمومی در مدت طولانی را به نفع کشور و مردم ندانست و تاکید کرد: دولت آمادگی دارد با تخصیص اعتبارات لازم زمینه تسریع در اجرای طرح های حمل و نقل عمومی را فراهم کند. 

احمدی‌نژاد با بیان این‌که امروز در تهران نیازمند توسعه‌ سریع شبکه‌ ریلی هستیم گفت: توسعه‌ شبکه بزرگراهی در تهران علاوه بر هزینه‌های زیاد، به بافت‌های اجتماعی آسیب‌هایی را وارد می‌کند.

رئیس‌جمهوری به آمار تصادفات و تلفات در سوانح رانندگی جاده‌ای اشاره کرد و گفت: لازم و ضروری است که در این ارتباط نیز چاره‌ای اندیشیده شود تا تلفات کاهش پیدا کند. 

محمد رحمتی وزیر راه و ترابری نیز پیش از سخنان رئیس جمهوری با ارایه گزارشی از شبکه حمل و نقل عمومی کشور، حل مشکل بیمه و تامین آینده رانندگان، اهتمام به حذف نقاط حادثه خیز، تلاش برای آسفالت راه های روستایی پر جمعیت در سه سال آخر برنامه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی  و جذب هر چه بیشتر سرمایه های غیر دولتی در بخش حمل و نقل را از مهمترین چالش‌های پیش رو ی بخش حمل و نقل عمومی کشور اعلام کرد.

هزینه واردات 9 میلیارد دلاری

سیدکاظم وزیری هامانه دیروز در همایش حمل و نقل در سخنانی تاکید کرد که درصورت تداوم رشد مصرف بنزین و نفت گاز و عدم تغییر در سیاست‌های موجود، هزینه واردات بنزین و گازوئیل در سال آینده به 9 میلیارد دلار می‌رسد.

وی میزان واردات بنزین و گازوئیل را در سال ۱۳۸۶به ترتیب ۵۱ و ۱۴میلیون لیتر در روز پیش‌بینی کرد و با اشاره به اینکه میزان مصرف بنزین از 37میلیون و 700هزار لیتر در سال 1377به رغم 67میلیون لیتر در سال1384 رسیده است گفت که میانگین‌ مصرف این فرآورده نفتی در سال جاری به 74 میلیون لیتر در روز برسد.

کد خبر 11234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز