همشهری آنلاین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دو مورد ابتلای انسانی آنفلوآنزای پرندگان که ماه گذشته در مصر گزارش شد، مبتلا به شکل جهش‌یافته‌‌ای از ویروس H5N1 بودند که تاثیر درمان با داروی خط اول ضدآنفلوانزای تامیقلو را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاثیر این مقاومت متوسط نسبت به این دارو که با نام ژنریک اوسلتامیویر شناخته می‌شود، بر اقدامات بهداشت عمومی "محدود است" و نمی‌تواند سطح آمادگی را در یک همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای مرگبار تغییر دهد.

در این اعلامیه آمده است: "ویروس‌های دارای یک جهش ژنتیکی که در تست‌های آزمایشگاهی با کاهش متوسط حساسیت به اوسلتامیویر  مربوط شده‌اند، در دو فردی که قبلا آلودگی آنها به ویروس H5N1 گزارش شده بود، یافت شده‌اند."

این اعلامیه می‌افزاید این بیماران، یک دختر 16 ساله و عموی 26 ساله‌اش از ایالت شمال‌غربی غربیه مصر به ترتیب در 25 و 26 دسامبر (4 و 5 دی) روزها پس از شروع درمان با دارو  فوت کردند.

WHO می‌گوید جهش مشابهی قبلا در یک بیمار در ویتنام در سال 2005 (1384) شناسایی شده بود.

البته سازمان جهانی بهداشت می‌افزاید: "این جهش‌ها با هیچ تغییر شناخته‌شده‌ای در قابلیت انتقال ویروس بین انسان‌ها همراه نیستند. بنابراین در حال حاضر تاثیر آنها بر اقدامات بهداشت عمومی محدود است. همچنین شاهدی در مورد گسترش ویروس‌های مقاوم به اوسلتامیویر در مصر یا جایی دیگر وجود ندارد."

به گفته WHO با توجه به اینکه مقاومت این ویروس‌های چهش‌یافته در سطح بالینی هنوز کاملا اثبات‌نشده است، هیچ تغییری در توصیه‌های درمانی خود برای افراد آلوده به ویروس H5N1  نمی‌دهد.

کد خبر 13692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز