دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مارگرت چان، رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اشاره به رکورد تلفات ناشی از آنفلوآنزای مرغی هشدار داد جهان نباید احتیاط خود را در برابر همه‌گیری جهانی احتمالی این بیماری از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت از سال 2003 تا کنون 269 مورد ثابت‌شده ابتلای انسانی به آنفلوآنزای مرغی رخ داده که در 163 مورد به مرگ بیماران انجامیده است.

مدیر کل WHO گفت: " تعداد مرگ و میرها در سال 2006 بیشتر از تلفات در سال‌های قبل بوده است." در سال گذشته مرگ 80 نفر به علت آنفلوآنزای مرغی ثبت شده  که دوبرابر تعداد مرگ‌های رخ داده در سال 2005 است.

میزان کشندگی این بیماری در سال 2006 به 70 درصد رسید که 10 بیشتر از میانگین ثبت‌شده در موارد مرگ ومیر اولیه ناشی از آن در چین و ویتنام در سال 2003 است.

چان که صبح دوشنبه 22 ژانویه (2 بهمن) در  جلسه هیات اجرایی WHO سخن می‌گفت،اعلام کرد: "پیام ما صریح و سرراست است: ما نباید مراقبت‌هایمان را کاهش دهیم."

او هشدار داد: "مادامی گردش ویروس در پرندگان ادامه دارد، تهدید همه‌گیری جهانی ادامه خواهد یافت. چهان سال‌ها تا کنترل این بیماری در بخش کشاورزی فاصله دارد."

چان گفت  کشورهای با شیوع گسرده بیماری در میان طیور علیرغم "اقدامات متهورانه"شان عمدتا نتوانسته‌اند، ویروس را در مناطق آلوده ریشه‌کن کنند.

دانشمندان نگرانند که رشد فزاینده موارد انسانی این بیماری امکان جهش‌یافتن ویروس H5N1 را به سویه‌ای واگیردارتر  فراهم کند و در نتیجه همه‌گیری جهانی بیماری میلیون‌ها نفر کشته شوند.

البته رئیس جدید WHO در این سخنرانی که در آن به بیان اولویت‌هایش در سال پیش‌رو پرداخت، گفت این ویروس هنوز قابلیت انتقال ساده به انسان را پیدا نکرده و اساسا تا به حال یک بیماری پرندگان باقی مانده است.

چان گفت: "ضربه‌های وارده به بهداشت چه ناشی از بروز عفونت‌ها و چه ناشی از مصائب طبیعی و تغییرات زیست‌محیطی می‌تواند به سادگی به ضربات بزرگتری به تداوم  اقتصاد، جوامع و  کسب و کار در سراسر کره زمین بدل شود."

او همچنین علام کرد که بروز مجدد بیماری فلج اطفال در سال‌های اخیر  محور  اجلاسی "فوری و در سطوح عالی"  خواهد بود که بوسیله WHO از 27 تا 28 فوریه (8 و 9 اسفند) برگزار خواهد شد.

او افزود: " ریشه‌کنی فلج اطفال یک از مهمترین حوزه‌‌هایی است که کار ما در آن ناتمام مانده است."

این بیماری در حال حاضر در افغانستان، هند، نیجریه و پاکستان حالت بومی (آندمیک) دارد.
شمار موارد فلج اطفال در سال‌های اخیر مجددا رو به افزایش گذاشته و تلاش‌های قبلی برای ریشه‌کنی آن را که در 6 سال پیش به ثمر نشسته بود، با ناکامی مواجه کرده است.

کد خبر 14010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز