پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: هنر و تبلیغات در دنیای مدرن و عصر دیجیتال از جایگاه ویژه و اساسی برخورد است.

تبلیغات

نقش تبلیغات در جامعه امروزی بسیار مهم و از نظر اقتصادی حیاتی محسوب می شود. رسانه ها و مراکز پژوهشی در زمینه  اهمیت و نقش اساسی تبلیغات در جامعه بسیار  بحث، مقاله، گزارش، سمیار و...  برگزار و ارائه داده‌اند.

به نظر من، تبلیغات با قدرت خاص و پتانسیل ذاتی خود یعنی" مشاهده شدن" و "شنیده شدن"  بهترین تعریف، توضیح، مقاله، سمینار و...است. یعنی خود تبلیغات به بهترین وجهی درباره خودش حرف می زند. کافیست به آگهی ها و تبلیغات در سطح شهر توجه کنید.

قدرت بعضی از این آگهی ها به قدری است که فکر و ذهن شما را تا مدت‌ها در گیر یا به نوعی از آن خود می‌کنند. و تا زمانی که در باره آن یعنی همان  آگهی مذبور از خود عکس العملی نشان ندهید، دائما ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد.

این درگیری ذهنی همان قدرت جادویی یا القایی تبلیغات است. قدرت محسوس و نامحسوسی که  در چرخه اقتصادی یک کشور حاکم و مهم است.

تبلیغات ابعاد وسیعی دارند شاید تا بی نهایت. ابعادی نظیر ؛ تبلیغات انتخاباتی، علمی، تبلیغات آموزشی، تکنولوژی، تبلیغات هنری، ورزشی، خوراک، پوشاک و...

رقابت در عرصه هنر تبلیغات، موضوع بسیار مهمی است. امروزه  این رقابت‌ها به مسابقات جهانی فصلی و سالانه کشیده شده است. برنده یا برندگان این رقابت‌ها سود سرشاری را در آینده نزدیک  از آن خود خواهند کرد.

تصویر زیر یک تبلیغات آموزشی با اهداف سلامتی و صرف‌جویی در هزینه شهروندان است.  تبلیغاتی ترغیب کننده و جالب برای افراد در خصوص استفاده از دوچرخه به جای خودروی شخصی است. به نظر شما جالب نیست؟

هر بار که چشمان شما به این تصویر در سطح خیابان برخورد کنند، ذهن شما درگیر خواهد شد و مطمعنا برای استفاده از دوچرخه وسوسه شده و دائما به آن فکر خواهید کرد. اینطور نیست؟

حس درگیری ذهن و وسوسه ایجاد شده همان هدف تبلیغات است.به تصویر نگاه کنید.

تبلیغات

در این تبلیغات دو وسیله نقلیه یعنی خودروی شخصی و دوچرخه را بر روی سطح خیابان ها طراحی کرده اند.

در بالای تصویر دوچرخه (سمت چپ) نوشته شده است؛ با این یکی نه چاق می شوید و نه پولتان را از دست می دهید. (یعنی پول بنزین و تعمیرات ماشین ذخیره می شود)

بالای تصویر خودروی شخصی (سمت راست) نوشته شده است؛ با این یکی هم پولتان را از دست می دهید و هم چاق می شوید.

کد خبر 136671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز