همشهری آنلاین - فهیمه طباطبایی: میزان تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر کمرنگ شده است، شهرداری لایحه جمع آوری کالاهای خارجی را به شورای شهر فرستاد، فروشگاه‌های شهروند در فروردین ماه فروش کالاهای غیرداخلی را لغو کرد و تمام اینها در حالی است که هنوز هم بازار پر است از اجناس خارجی از آدامس گرفته تا ماشین‌های چند صد میلیونی وارداتی.

به گزارش همشهری آنلاین، مقام معظم رهبری سال 1391 را سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامیدند و فرمودند: "ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانى حمایت کنیم؛ از سرمایه‏ سرمایه ‏دار ایرانى حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملى امکان‏ پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى است. سهم سرمایه‌داران و کارگران، تقویت چرخه‏ تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلى است."

ایشان همچنین تاکید کردند: "ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، براى خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلى آن وجود دارد و تولید داخلى متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلى مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى بجد پرهیز کنیم؛ در همه زمینه‌ها: زمینه‌هاى مصارف روزمرّه و زمینه‌هاى عمده ‏تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیرى و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‏ دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه ‏اقتصادى فائق بیاید."

این فرمایشات رهبری کافی بود که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی هر یک براساس توانایی‌ها و امکانات خود در این زمینه گام بردارند تا شرایط تحقق این شعار ملی فراهم شود. شهرداری تهران نیز به عنوان یک نهاد فراگیر و مدیریت پایتخت در این زمینه برنامه‌های لازم را طراحی کرد تا بتواند در این زمینه نقش خود را ایفا کند. برنامه‌هایی که به گفته کارشناسان از بقیه نهادها جلوتر است.

قدم اول: تدوین راهکار و لایحه

شهرداری تهران در قدم اول لایحه جمع آوری تبلیغ کالاهای خارجی را در سطح تهران به شورای شهر ارسال کرد؛ لایحه‌ای که طبق آن مقرر شد شهرداری تهران از تبلیغ کالاهایی که کاملا خارجی هستند در سطح شهر خودداری کند و زمینه حمایت از تولیدات داخلی مشابه را فراهم آورد.

این لایحه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال آماده و هفدهم اردیبهشت ماه به شورای شهر تهران تقدیم شد.

قدم دوم: جمع آوری برخی تبلیغات کاملا خارجی

البته قبل از تدوین لایحه جمع آوری کالاهای کاملا خارجی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که تبلیغ کالاهای خارجی را در سطح شهر جمع آوری می‌کنیم اما این مختص به کالاهایی است که کاملا خارجی هستند اما تبلیغ کالاهایی که مونتاژ داخلی دارد، ادامه می‌یابد.

به این ترتیب بخش زیادی از تبلیغ کالاهای کاملا خارجی در سطح شهر توسط شهرداری تهران جمع آوری شد اما به علت انعقاد قرارداد با برخی از شرکت‌های بزرگ، تبلیغ برخی دیگر در سطح شهر ادامه دارد که به گفته عبداللهی پس از اتمام مدت قرارداد آنها قرارداد جدیدی با آنها امضا نمی‌شود.

قدم سوم: جمع آوری  5 هزار کالا خارجی در شهروند

البته تحقق شعار رهبر انقلاب در شهرداری تهران به همین جا ختم نشد و مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند در بیست و هفتم فروردین ماه امسال عنوان کرد که "فروش کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را در فروشگاه‌های شهروند متوقف می‌کنیم".

به گفته قدرت الله گودرزی در سال گذشته شهروند با 330 تأمین کننده قرارداد را لغو کرده‌ بود که صرفاً لغو قرارداد برای کالاهای خارجی نبود؛ برخی از آنها واسطه و برخی نیز برند‌های ضعیف بودند و همچنین برخی کالاها از طریق غیرقانونی وارد می‌شد که آنها را حذف کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه باید به ذائقه مشتریان توجه داشته باشیم و کالاهایی را جایگزین کنیم که از کیفیت لازم برخوردار باشند، گفت: اما در عین حال تبلیغات وسیعی برای تشویق شهروندان و مشتریان شهروند به منظور استفاده از کالاهای داخلی انجام داده‌ایم.

به گفته مدیرعامل شهروند بیش از 85 درصد فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند شامل کالاهای تولید داخلی است، اما با این حال 5 هزار قلم جنس از کالاهای خارجی از سبد فروش شهروند حذف شدند.

قدم چهارم: جمع آوری تمام تبلیغات خارجی از آخر تیرماه

اما امروز و با گذشت کمتر از سه ماه از فرمایشات رهبری، معاون خدمات شهری گفته است: "تبلیغ کالاهای کاملا خارجی تا پایان این ماه جمع آوری می‌شود."

وی البته به این نکته نیز اشاره کرده است که "کالاهایی که صددرصد خارجی هستند را تبلیغ نخواهیم کرد اما برخی کالاها وجود دارند که قطعات آن از خارج وارد و در داخل تولید می‌شود که آنها می‌توانند تبلیغ شوند."

عبداللهی ازشورای فرهنگی عمومی خواسته که به کالاهای کاملا خارجی مجوز ندهد و این را نیز گفت که اگر کالایی مجوز این شورا را داشته باشد ما نمی‌توانیم تبلیغات آن را انجام ندهیم.

این اقدامات شهرداری تهران در منع فروش کالاهای خارجی در فروشگاه‌های وابسته و تبلیغ آنها در سطح شهر در حالی انجام می‌شود که کالاهای خارجی در سطوح مختلف از تغذیه‌های غیرضروری همچون آدامس، شکلات، بیسکویت، زیتون، موز، عنبه، سیب و ....و کالاهای لوکس همچون خودروهای خارجی، لوازم خانگی، پارچه، انواع لباس در بازار موجود است و وزارت صنعت تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود این کالاها نداشته است.

کد خبر 175279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز