یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰

همشهری آنلاین: درگیری‌های علمی در پی حرکت غیر عادی نشریه ساینس برای انتشار تنش‌هایی که بر سر کشف باکتری آرسنیک خوار وجود دارند در معرض دید عموم قرار گرفته و نشان می‌دهد نویسندگان این گزارش با پافشاری بر ادعای خود می‌گویند تفسیر آنها از آنچه بر روی آن مطالعه کرده‌اند کاملا درست است

باکتری

به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش که سال گذشته در نشریه ساینس منتشر شد، محققان موسسه زیست اخترشناسی سازمان ناسا اعلام کردند موفق به کشف باکتری شده‌اند که می‌تواند در رژیم غذایی خود سم مهلک آرسنیک را جایگزین فسفر کند. با وجود اینکه این کشف بر روی زمین صورت گرفته، محققان اعلام کردند نتایج آن نشان می‌دهد وجود حیات فراتر از عناصر مهمی که برای بقا حیاتی به شمار می‌رود، امکان پذیر است.

حیات از 6 عنصر ضروری برخوردار است: کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و سولفور. سمی بودن آرسنیک به این دلیل است که رفتار عوامل شیمیایی آن به فسفر شباهت زیادی دارند و بسیاری از ارگانیزم‌ها در تجزیه تفاوت میان این ماده و فسفر مشکلات متعددی دارند. به این شکل به محض ورود این ماده به سیستم گوارشی به سرعت ساختار شیمیایی بدن را تخریب می‌کند.

این باکتری‌ها در دریاچه‌ای در کالیفرنیا کشف شده‌اند، منطقه‌ای که مقادیر زیادی آرسنیک در آن وجود دارد و محققان در پی کشف این باکتری‌ها نتیجه گرفتند با وجود اینکه باکتری‌ها در حضور فسفر می‌توانند بهتر تغذیه کنند، در عین حال می‌توانند مقادیری از آرسنیک را نیز به جای فسفر استفاده کنند.

محققانی که بر روی این کشف انتقاد دارند معتقدند "ولف" و "سیمون" دو دانشمندی که این باکتری ها را کشف کرده‌اند، به صورت غیر عمدی با رشد دادن این باکتری‌ها در محیطی ارسنیکی، یکی از سیستم‌های تغذیه‌ای باکتری‌ها را خاموش کرده و ظرفیت جذب آرسنیک در بدن آنها را افزایش داده‌اند. از سویی دیگر عده ای دیگر از منتقدان اعلام کردند شاید این باکتری‌ها بتوانند در هر محیط کم فسفر دیگری زندگی کنند.

با این همه "ولف" و "سیمون" در پاسخ به این انتقاد اعلام کردند این سلول‌ها در واقع از سطوح بالایی از فسفر برخوردار بودند و تحت این شرایط بوده که آرسنیک را جایگزین فسفر کرده‌اند. این دو دانشمند با وجود تمامی این انتقادات اعلام کرده‌اند هر نوع توضیحی که بتواند نتیجه مطالعات آنها را بهتر توضیح داده و یا توضیح جایگزینی برای آن داشته باشد را خواهند پذیرفت.