یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-مریم دری‌منش: بارسلونا با غلبه بر منچستریونایتد به چهارمین قهرمانی خود در جام باشگاه‌های اروپا رسید.

messi

تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا موفق شد پس از سال‌های 1992، 2006 و 2009 بازهم به مقام قهرمانی باشگاه‌های اروپا دست یابد.

در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا که در حضور 87695 تماشاگر در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شد، آبی-اناری‌ها توانستند با نتیجه 3 بر 1 بر منچستریونایتد برتری یافته و به شایستگی جام قهرمانی را از آن خود کنند. به علاوه لیونل مسی نیز با گلی که در این بازی به ثمر رساند، رکورد "رود فان‌نیستلروی در فصل 03/2002 را شکست.

بارسلونا در مقایسه با دیدار برگشت لیگ قهرمانان مقابل رئال مادرید (1 بر 1) تنها یک تغییر در ترکیبش داشت، بدین ترتیب که جوزپ گواردیولا از آبیدال در پست مدافع چپ به جای کاپیتان پویول که از ناحیه زانو مصدوم بود، استفاده کرد.

سر الکس نیز به نسبت دیدار برگشت با شالکه (4 بر 1) نه بازیکن را تغییر داده بود. به غیر از فان‌در سار که آخری بازی‌اش را انجام می‌داد، و والنسیا بقیه بازیکنان از جمله فردیناند، ویدیچ، اورا، کاریک، گیگز، پارک و نیز رونی و هرناندز در این بازی در ترکیب اولیه قرار گرفتند. عجیب این که برباتوف حتی روی نیمکت هم جایی نداشت.

در این بازی شیاطین سرخ در دقایق اولیه بازی با حملات پی در پی خود، حریف را در نیمه زمین خود حبس کرده بودند. اما به غیر از دو موقعیت در دقایق 7 و 9 توسط هرناندز و رونی شانس دیگری برای گل زدن نداشتند.

پس از گذشت یک ربع از آغاز مسابقه اما، ورق برگشت و کاتالان‌ها سوار بر بازی شده و پاس‌های کوتاه و معروف خود را به نمایش گذاشتند. از این لحظه به بعد دیگر آن جدیت و شور اولیه در بازیکنان منچستر دیده نشد. طبیعی است که انتظار هواداران بارسا برای گل چندان طول نکشید. پس از موقعیت‌های گلی که توسط پدرو (16)، ویا (20 و 21) و مسی (22 و 25) بی‌نتیجه ماند، پدروی 23 ساله روی پاس ژاوی در دقیقه 27 از فاصله 12 متری گوشه سمت راست، توپ را به تور دروازه فان‌در سار دوخت.
بعد از این گل هم بارسا برتری خود را حفظ کرد، اما نتوانست از این برتری استفاده کند، تا این که پاس‌ رونی به گیگز و مجددا دریافت توپ از وی، گل تساوی را توسط رونی 25 ساله از فاصله 11 متری رقم زد (دقیقه 34).

این نتیجه با موقعیت‌هایی که در دقایق 37، 42 و 43 توسط ژاوی، پدرو و مسی هدر رفت، تا پایان نیمه اول باقی ماند.

با شروع نیمه دوم بازهم این بارسلونا بود که سعی در گشودن دروازه منچستر داشت. دنی آلوز در دقیقه 52 نزدیک بود گل دوم را بزند که موفق به این کار نشد، اما دو دقیقه بعد لیونل مسی، اعجوبه آرژانتینی بارسا از فاصله 18 متری توپ را به گوشه راست دروازه منچستر شلیک کرد. شلیکی غیر قابل مهار که فان در سار را تسلیم و مسی را به دوازدهمین گل خود در لیگ قهرمانان این فصل رساند تا رکورد فان‌نیستلروی را بشکند که در فصل 03/2002 همین تعداد گل را برای شیاطین سرخ به ثمر رسانده بود.
بعد از گل برتری بازهم بارسا در پی حملات بیشتر بود و در دقایق 63، 65، 66 و 67 توسط مسی، آلوز، ژاوی و اینیستا خطراتی به روی دروازه منچستر به وجود آورد.

سر آلکس فرگوسن که باخت تیمش را نظاره می‌کرد چاره‌ای جز آوردن یک مهاجم دیگر به نام "نانی" نداشت. اما همین بازیکن پرتغالی نقطه آغاز حرکتی شد که گل سوم بارسلونا را درپی داشت. وی چند ثانیه پس از ورود به بازی، توپ را مقابل پدرو از دست داد. پدرو توپ را به گوشه راست برد و با پاسی که به ویا داد، وی را در موقعیت گل قرار داد و او نیز با زیبایی گل سوم و خلاص را وارد دروازه من‌یو کرد (دقیق 69).

دیگر همه چیز روشن بود. از دست شاگردان فرگوسن دیگر کاری برنمی‌آمد. شاگردان گواردیولا نیز در دقایق باقیمانده با هوش و درایت بازی را مدیریت کردند تا این که سوت پایان بازی توسط ویکتور کاسای، داور مجارستانی این بازی به صدا درآمده و قهرمانی بارسلونا را اعلام کرد.

 

کد خبر 136327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز