چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: احتمال درخواست سناتور باراک اوباما برای نامزدی در رقابت های ریاست جمهوری سال 2008 میلادی آمریکا تقریبا قطعی شد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد این نیروی جوان و متخصص دموکرات‌ها بر روی پایگاه اینترنتی خود ایجاد یک کمیته ویژه را برای آماده کردن یک نامزد برای ریاست جمهوری آمریکا درخواست کرده است.

این سناتور اهل ایلینویز، تنها آمریکایی آفریقایی تبار در سنای آمریکا گامی مطمئن را برای نامزدی در سال آینده میلادی برداشت.

اوباما در یک سخنرانی ویدیویی اعلام کرد، تصمیم قطعی او در این باره روز 10 فوریه (21 بهمن) علنی خواهد شد.

وی روز سه شنبه تصریح کرد: "یک سال پیش من فکر نمی‌کردم به جایی که امروز در آن هستم، برسم. ارتباطم با شهروندان نشان داده است که ما چقدر به روش‌های دیگر از سیاست‌ورزی نیازمندیم"

پدر اوباما اهل غنا است و مادر سفید پوست او اهل کانزاس آمریکا. او در کنار جان ادواردز، نامزد تصدی معاونت ریاست جمهوری آمریکا در سال 2004 میلادی و هیلاری کلینتون از گزینه‌های محتمل نامزدی از جانب دموکرات‌ها برای حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکاست.

او اولین نامزد آمریکایی آفریقایی تبار خواهد بود که قصد دارد در رقابت‌های انتخاباتی کاخ سفید شرکت کند. ادواردز به صورت قطعی نامزدی‌اش را برای حضور در این رقابت‌ها اعلام کرده است. کلینتون هنوز در این باره چیزی اعلام نکرده است، اما نامزدی او نیز قطعی است.

اوباما که در هاوایی و اندونزی بزرگ شده است، در دانشگاه هاروارد حقوق خوانده و در سال 2004 میلادی به عضویت در سنای آمریکا در آمد و در همان سال به دلیل یک سخنرانی جنجالی در برابر کنگره دموکرات‌ها مشهور شد.

نامزدی او در انتخابات چالشی واقعی برای کلینتون و ادواردز خواهد بود. اوباما بر خلاف دیگر نامزدهای دموکرات هنوز به عنوان یک سیاستمدار محلی در شیکاگو علیه جنگ عراق تبلیغ می کند، جنگی که همین دیروز آن را "اشتباهی تراژیک و گران" توصیف کرد.

اوباما با رد مداوم جنگ عراق دست بر روی موضوعی گذاشته است که بنا به اذعان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره، بیشترین عامل تحریک رای‌دهندگان آمریکایی است.
وی در اظهارت خود علاوه بر جنگ عراق، وابستگی آمریکا را به نفت، هزینه های درمانی و آموزشی و فقدان مراقبت از سالمندان آمریکا را عامل تضعیف امنیت و سعادت این کشور خوانده‌است.

اوباما همچنین گفت: "به نظر می رسد سیاستمداران پیشرو ما در واشنگتن در همکاری عمل و منطقی با یکدیگر ناتوان باشند. سیاست بسیار تلخ و حزبی شده است به طوری که پول و نفوذ ما دیگر در موقعیتی نیست که پاسخگوی مشکلات باشد."

اوباما خود را یک سیاستمدار چپ میانه نشان داده است که با هم حزبی‌های خودش و جمهوری‌خواهان روابط خوبی دارد. در نظرسنجی‌هایی که دموکرات‌ها در ایالت‌های مهمی مانند آیوو و نیوهمپشایر داشته‌اند، او می‌تواند کلینتون را پشت سر بگذارد. اوباما گروهی از مشاوران باتجربه را گرد خود آورده‌است.

کتاب جرات امیدداشتن نوشته  سناتور اوباما

اوباما با کتاب "جرات امید داشتن" خود توانست به صدر پرفروش‌ترین‌ها‌ی آمریکا برسد. پیش از آن، این سیاستمدار اتوبیوگرافی خود را با نام "رویاهای پدرم" به چاپ رساند که موفق بود.

 بستگان اوباما در سراسر جهان ریشه دارند: پدر او آفریقایی است، مادرش اهل کانزاس، خواهر ناتنی‌اش پدر اندونزیایی داشته است. وی گفت، این امر درک او را از مشکلات جهان بالا برده است.

کد خبر 13587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز