مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: در آخرین روزهای آماده‌سازی‌بوستان ولایت به سراغ دکتر محمد حسین کلخورانی رفتیم؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران.

بوستان ولایت

به تعبیر بسیاری از همکاران دکتر کلخورانی، او در طول روزهای گذشته کمتر خوابیده و به‌صورت شبانه روزی مشغول فعالیت بوده‌است . هنگامی که از او در این باره می‌پرسیم می‌خندد و می‌گوید که در طول شب‌های گذشته آنقدر در خواب حرف زده که تمامی افراد خانواده‌اش در جریان جزئیات کار بوستان هستند. این سخنان نشان از ازدحام کاری مسئولان ارشد شهرداری تهران دارد؛ فعالیتی شبانه روزی برای بهره‌برداری از بوستانی 60‌هکتاری آن‌هم در فرصتی در حدود 65 روز؛ در واقع این اتفاق می‌تواند یک رکورد باشد. با راه‌اندازی بوستان ولایت دیگر باید بپذیریم که روزشمار دیگر کارآمدی ندارد. از هنگامی که شهرداری برای نخستین بار روزشمار بر بالای پروژه‌های شهری نصب می‌کرد تا به امروز زمان زیادی گذشته است. بوستان ولایت نشان داد که دیگر شهرداری برای ساخت و احداث پروژه‌هایش نیاز به روزشمار ندارد بلکه تنها کافی است زمانی را اعلام کند و با فعالیت و تلاش شبانه روزی به وعده‌اش عمل کند.

این شاید آخرین گزارشی باشد که دکتر کلخورانی از مراحل آماده‌سازی‌ بوستان ولایت به شهروندان می‌دهد چرا که به گفته وی، کار ساخت بوستان دیگر به پایان رسیده است. وی چند روز مانده به افتتاح بوستان ولایت می‌گوید که هم‌اکنون مشغول
تمیز کردن و آماده‌سازی‌ بوستان برای اجرای برنامه‌های افتتاح هستیم. هفته گذشته شهربازی بوستان ولایت رونمایی شد. چند روز پیش هم برخی تاسیسات بوستان رونمایی شد و کار اجرایی ساخت بوستان در حال حاضر به پایان رسیده است.

بیش از 2 هزار کارگر در کمتر از 65 روز فعالیت شبانه روزی توانستند بیش از 60 هکتار از اراضی قلعه مرغی را تبدیل به بوستان ولایت کنند؛ ماجرایی که از 17 اسفند سال 89 آغاز شد. حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته منابع طبیعی در پادگان قلعه مرغی و کاشت دو اصله درخت در این بوستان شروعی برای ساخت بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه بود. همه دست به کار شدند؛ از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که خیلی زود این پادگان را تخلیه کرد تا تمامی معاونت‌های شهرداری تهران. روزانه یک هکتار از بوستان باید ساخته می‌شد تا به وعده شهردار تهران که قول داده بود بوستان در سوم خرداد ماه 90 به بهره‌برداری برسد جامه عمل پوشانده شود . امروز هم که اول خرداد ماه است به گفته دکتر کلخورانی این بوستان کاملا آماده بهره‌برداری است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید که این پروژه تفاوت‌های اساسی با بقیه پارک‌ها و رود دره‌هایی که در تهران است دارد؛ اینکه یک رینگ 7 کیلومتری در اطراف این بوستان یک ویژگی خاص و بی‌نظیر به آن داده است. این مجموعه به لحاظ داشتن مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و مسیر حرکت سواره در دورتادور این بوستان و مجموعه‌های مختلف همچون شهربازی در تهران بی‌نظیر است. اصلا در مجموعه کشور مشابه ندارد. شهروندان مختلف می‌توانند از امکانات متعدد این مجموعه اعم از شهر بانوان و مجموعه‌های ورزشی و...استفاده کنند.

کلخورانی در ادامه می‌گوید بدون تردید می‌توان گفت که یک شهروند در طول یک روز نمی‌تواند تمامی بخش‌های این بوستان را ببیند.

ازدحام در راه است

معاون خدمات شهری را به یاد روزهای اولیه بهره‌برداری از تونل رسالت می‌اندازیم؛ روزهای اولیه بهره‌برداری تونل توحید؛ زمانی که ازدحام شهروندان باعث ترافیک 72 ساعته در این تونل‌ها شد. از او می‌پرسم اگر بعد از افتتاح با ازدحام شهروندان روبه‌رو شدید، چه کار می‌کنید؟ کلخورانی درحالی‌که می‌خندد می‌گوید اتفاقا این موضوع نیز مورد توجه ما بود. طبیعی است که پادگان قلعه‌مرغی در طول بیش از 80 سال فعالیت مورد توجه مردم بوده و هم‌اکنون و طی یک عملیات جهادی به بوستانی بزرگ تبدیل شده است و کنجکاوی شهروندان تهرانی را برانگیخته است، بنابراین طبیعی است که در روزهای آغازین بهره‌برداری از این پروژه با ازدحام شهروندان روبه‌رو شویم. 7کیلومتر پیاده‌رو در داخل دیوار و در حاشیه آن در واقع واکنشی به این پیش‌بینی بود. ما باید توجه داشته باشیم که دیگر دیواری حائل میان این بوستان و خیابان‌های اطراف نیست و دسترسی شهروندان به این بوستان می‌تواند از همه بخش‌ها باشد. بنابراین ما در حاشیه این مسیر پیاده‌روی، نیمکت‌هایی را قرار داده‌ایم تا شهروندان پس از ورود به بوستان گفت‌وگو بتوانند در جای‌جای بوستان در کنار فضای سبز بنشینند و از فضای سبز ایجاد شده استفاده کنند و لذت ببرند.
کلخورانی همچنین اضافه می‌کند: بیشتر درخت‌ها که در این مجموعه غرس شده، نهال نبوده و 2 سال عمر دارند. دلیل این موضوع هم این است که مقاومت بیشتری داشته باشند و زودتر به بار بنشینند.

این بوستان هدیه‌ای به مردم و نسل آینده است

65 روز از آغاز عملیات احداث بوستان ولایت می‌گذرد؛ 65روزی که بیش از 2 هزار کارگر در گرد و خاک و باران و آفتاب سخت مشغول کار بودند تا بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در کمترین زمان ممکن ساخته شود. دیری نخواهد گذشت که بوستان به مهم‌ترین مرکز تفرجگاهی تهران تبدیل خواهد شد. هنگامی که از دکتر کلخورانی می‌پرسیم که انتظار شما به‌عنوان معاون خدمات شهری شهرداری تهران از شهروندان تهرانی چیست می‌گوید: خواهشم از تک‌تک شهروندان تهرانی این است که قدر سرمایه‌های خودشان را بدانند به‌ویژه اینکه این بوستان هدیه مقام معظم رهبری به شهروندان محترم جنوب تهران است، بنابراین انتظار داریم که شهروندان تهرانی قدر این هدیه ارزنده را به‌خوبی بدانند.

کلخورانی در ادامه می‌افزاید که بوستان ولایت حاصل تلاش گروهی کارکنان شهرداری است. امیدواریم که شهروندان به‌گونه‌ای از این بوستان استفاده کنند تا این خاطره و هدیه زیبا برای نسل‌های بعدی نیز به یادگار بماند. بی‌تردید هر چقدر ما بتوانیم از این سرمایه استفاده بهتری بکنیم آیندگان نیز امکان استفاده از آن را خواهند داشت. هر چه بیشتر برای حفظ و نگهداری بوستان سعی و تلاش کنیم حاصل تلاش و زحمات شبانه روزی بسیاری از دست‌اندرکاران این پروژه بیشتر باقی می‌ماند.

افتتاحیه‌ای شگفت‌انگیز در راه است

آخرین بخش‌های سخنان دکتر کلخورانی به مراسم افتتاحیه این بوستان اختصاص داشت؛ البته او سخنی نگفت. حتی در پاسخ به سخنان ما که از او خواسته بودیم تایید کند که برای افتتاح از این بوستان آیا درنظر است از هواپیماهای قدیمی استفاده کنند، هم چیزی نگفت. وی تنها گفت که مراسم ویژه‌ای در روز افتتاحیه درنظر گرفته شده است که باعث شگفتی و خرسندی شهروندان خواهد شد. کلخورانی همچنین افزود: این بوستان مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های شهری به دست مردم افتتاح خواهد شد و صاحبان واقعی بوستان همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند مردم جنوب تهران خواهند بود.

یک حرکت جهادی در سال جهاد اقتصادی

دکتر مازیار حسینی* : بوستان ولایت یک پروژه بزرگ و البته در نوع خود منحصر به فرد است که ضمن کم کردن فاصله جنوب و شمال شهر، خودباوری را به مدیران شهری و نیز جامعه مهندسان کشور بیش از پیش القا می‌کند. ساخت مجموعه‌ای با 60 هکتار مساحت در حدود 2ماه یک حرکت جهادی در سال جهاد اقتصادی به شمار می‌آید.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز همگام با دیگر معاونت‌های دست‌اندرکار این پروژه عظیم سعی داشته تا در موعد مقرر تعهدات خود در بوستان ولایت را با بهترین کیفیت و نیز لحاظ کردن استانداردهای علوم روز مهندسی انجام دهد، به همین منظور ساخت رینگ 7‌کیلومتری با استفاده از مصالح با کیفیت و همچنین پارکینگ 2500واحدی خودرو در دستور کار قرار گرفت و نظارت مستقیم بر حسن انجام کار به‌صورت مرتب و با حضور در محل انجام پروژه صورت گرفت. مصالح به کار رفته در بوستان ولایت از نوع بهترین مصالح موجود در بازار بوده و روش اجرای معابر و سازه‌ها نیز کاملا ماشینی و طبق اصول مهندسی بوده است.
از طرفی بهسازی 18هزارمتر مربع ساختمان‌های موجود در این پروژه، صورت گرفته که در نوع خود با توجه به زمان 2ماهه یک رکورد به حساب می‌آید. نکته قابل توجه اینجاست که سرعت بالای عملیات اجرایی هیچ‌گاه باعث افت کیفیت کار نشد و همان اندازه که اجرای تعهدات زمانی برایمان مهم بود، کیفیت انجام کار نیز یکی از اولویت‌های پروژه به حساب می‌آمد.

در حقیقت می‌توان گفت که احداث بوستان ولایت یکی از تجربه‌های موفق مدیریت شهری در کار تیمی است و بار دیگر نشان داد که هرگاه عزم و اراده جمعی مبنی بر انجام کارهای جهادی موجود باشد، می‌توان کارهای بزرگ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به ثمر رساند.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران علاوه بر کارهای مستقیمی که به آن سپرده شده بود، کنترل نهایی پروژه به لحاظ کیفیت طراحی و نوع مصالح به کار رفته را برعهده داشت و به همین دلیل حساسیت زیادی در اجرای بخش‌های مختلف بوستان ولایت به خرج داد. دست‌اندرکاران این حوزه با سرکشی‌های مداوم و کنترل مستقیم عملیات صورت گرفته، سعی داشته‌اند تا به سهم خود نقشی در احداث یک مجموعه فرهنگی، اجتماعی و تفریحی ایفا کرده باشند. البته ناگفته پرواضح است که محصول نهایی کار از برآیند زحمات و تلاش‌های چند معاونت و سازمان‌های زیرمجموعه آنها شکل می‌گیرد و امیدواریم این طرح ویژه با بهترین کیفیت ممکن مقبول شهروندان تهرانی و خصوصا اهالی جنوب شهر واقع افتد.

آنچه در پایان پروژه احداث بوستان ولایت باقی خواهد ماند، یک امکان جدید شهری برای مردم خوب پایتخت و نیز یک حس جدید برای دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف شهرداری تهران است؛ حسی که خودباوری هرچه بیشتر را به مدیران و مهندسان این سرزمین القا کرده و انگیزه و جرات انجام کارهای بزرگ و سریع را در ذهن آنها بارور می‌سازد.
در واقع این هدیه مقام معظم رهبری به شهروندان تهران، برکات زیادی برای تمام آحاد مردم دربرداشته و مصداق عملی و عینی کارهای جهادی در سال جهاد اقتصادی به حساب می‌آید.
* معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

کد خبر 135526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز