چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بیش‌از 2هفته از عملیات ترور بن لادن در شهر ابوت‌آباد می‌گذرد، شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خبری خود روز گذشته از تعیین جانشین موقت وی برای رهبری القاعده و تغییرات دیگر در کادر فرماندهی این گروه خبر دادند.

سیف العادل،همواره یکی از فرماندهان راهبردی القاعده بوده است

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در تغییر و تحولات این گروه پس‌از کشته‌شدن بن لادن، محمد ابراهیم مکاوی مشهور به سیف‌العادل به‌صورت موقت جانشین وی شده است تا فعالیت‌های شبه نظامیان القاعده را رهبری کند. سیف‌العادل، 50 ساله یک افسر سابق نیروهای ویژه مصر بوده و نقشی مهم و راهبردی در عملیات‌های القاعده داشته است.منابع اطلاعاتی غرب وی را از فرماندهان ارشد نظامی القاعده می‌دانند که در طراحی حملات به سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در سال 1998 نقش داشته است. همچنین گفته می‌شود که پایگاه‌های آموزشی القاعده در سودان و افغانستان در دهه 1990 توسط سیف العادل راه‌اندازی شده است.

نعمان بن عثمان، از هم‌قطارهای سابق بن لادن که هم‌اکنون به‌عنوان پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی کویلیام در انگلیس فعالیت می‌کند، در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: سیف العادل اکنون رهبری کامل القاعده را در اختیار ندارد و به‌عنوان رهبر موقت، مسئولیت‌های عملیاتی و نظامی این گروه را بر عهده خواهد داشت. گفته می‌شود که انتخاب سیف العادل به‌عنوان جانشین موقت بن لادن در جلسه‌ای سری در نقطه‌ای نامعلوم صورت گرفته است. گروهی اعلام کرده‌اند که در رهبری موقت وی، القاعده در تلاش برای جمع‌آوری بیعت (موافقت جریان‌های مختلف القاعده) برای رهبری الظواهری خواهد بود.

نعمان بن عثمان عقیده دارد که انتخاب رهبری موقت در راستای تقاضای روز افزون شبه‌نظامیان در این زمینه صورت گرفته است؛ کسانی که از تاخیر در معرفی جانشین بن لادن به ستوه آمده بودند. به گفته وی اکنون با اعلام این مسئله مقام‌های ارشد القاعده امیدوار هستند که گروه‌های جهادی کمی آرام بگیرند تا راه برای معرفی الظواهری به جانشینی بن‌لادن هموار شود. سیف‌العادل را یکی از نزدیک‌ترین افراد به بن لادن تا زمان مرگ وی می‌دانند اما به گفته منابع آگاه، انتخاب وی تصمیمی از سوی حداکثر 6 تا 8 مقام ارشد القاعده بوده؛ چون در شرایط کنونی جمع کردن اعضای شورای القاعده در یک مکان غیرممکن است. بسیاری از مقام‌های ارشد القاعده با انتخاب یک مصری به‌عنوان رهبر القاعده موافق نیستند و عقیده دارند که جانشین بن‌لادن باید فردی از شبه جزیره عرب باشد. ایمن الظواهری هم یک جراح از مصر است و به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که انتخاب سیف العادل برای بررسی واکنش‌ها به این مسئله صورت گرفته است.

ابودعاء رهبر جدید القاعده در عراق

علاوه بر این گزارش‌ها نشان می‌دهد که تغییر و تحولات دیگری در کادر رهبری القاعده پس از کشته شدن بن لادن صورت گرفته است. گفته می‌شود مصطفی الیمنی به‌عنوان فرمانده عملیات‌های القاعده، عدنان الخیری به‌عنوان مسئول فرماندهی کل القاعده و محمد ناصر الوحیشی به‌عنوان مسئول القاعده در آفریقا تعیین شده‌اند. همچنین برخی گزارش‌ها از انتخاب محمد آدم‌خان به‌عنوان مسئول القاعده در پاکستان و افغانستان و فهدالعراقی به‌عنوان مسئول این گروه در مرزهای پاکستان و افغانستان خبر می‌دهند. جفری بیوکانن، سخنگوی رسمی ارتش آمریکا در عراق هم اعلام کرده است که رهبر جدید القاعده در عراق کنیه‌اش ابودعاء است.

پاکستان یک رهبر یمنی القاعده را دستگیر کرد

مقام‌های پاکستانی روز گذشته با اعلام جزئیات جدید از بازداشت یک شبه نظامی یمنی القاعده در شهر کراچی او را یک مقام با رتبه متوسط و متخصص عملیات انفجاری دانستند. به گفته مقام‌های ارتش پاکستان این مرد به نام محمد علی قاسم یعقوب در عملیات‌های مختلف در پاکستان وافغانستان نقش داشته و تحت فرماندهی مستقیم القاعده در منطقه مرزی 2کشور فعالیت می‌کرده است. یک مقام اطلاعاتی پاکستان روز گذشته ضمن با ارزش خواندن دستگیری این عضو فعال القاعده در منطقه گفت: وی رده‌ای متوسط داشته است و به همین خاطر نمی‌تواند بازداشت وی را یک اتفاق مهم دانست.مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که بازجویی از این شبه نظامی همچنان ادامه دارد و امیدوار هستند که به اطلاعات تازه‌تری دست پیدا کنند.

مأموریت بن‌لادن را تمام می‌کنیم

معاون فرمانده طالبان پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که شبه نظامیان طالبان ماموریت اسامه بن لادن را پس از مرگ وی توسط نیروهای آمریکایی تمام خواهند کرد. والیور رحمان در این گفت‌وگو که در منطقه مرزی وزیرستان شمالی و جنوبی صورت گرفت، تاکید کرد که شبه نظامیان این گروه اکنون با جانفشانی جدیدی مبارزه خود را ادامه خواهند داد. طالبان پاکستان همچنین روز گذشته با انتشار نخستین پیام ویدئویی خود پس از مرگ بن‌لادن به گرفتن انتقام خون وی تاکید کرد.

کد خبر 135387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز